Qui som?

ACELEC som un Grup de Recerca Consolidat (GRC) del Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona que neix el 2017 com a fusió de dos grups de recerca consolidats: el LICEC i el TIREC, dedicats a la investigació, la innovació i la transferència educativa en l’àmbit de la Didàctica de les Ciències. Més endavant, s’uneix també el grup de recerca COMPLEX, amb trajectòria consolidada i experiència en recerca, innovació i transferència en el camp de l’Educació Ambiental, l’Educació per a la Sostenibilitat i l’Educació del Consum, donant lloc a una proposta reforçada que engloba diferents dimensions educatives en ciència. La cohesió d’aquests tres grups sorgeix d’un posicionament compartir sobre l’educació científica, entesa per a tots com Activitat Científica Escolar (ACE), que dona una gran rellevància als processos de generació de coneixement científic, centrant la mirada en les pràctiques epistèmiques de la ciència escolar.

Actualment, estem format per quatre comunitats de pràctica diferents:

  • la comunitat LIEC (Llenguatge i Ensenyament de les Ciències),
  • la comunitat DIATIC-CRECIM (Grup de disseny i aplicació digitals dins del Col·lectiu per la Recerca en Educació Científic-tecnològica i Matemàtica),
  • la comunitat Gresc@ (Grup de recerca en educació per la sostenibilitat, escola i comunitat) i
  • la comunitat COMPLEX

Cadascuna d’aquestes amb trajectòries consolidades en diverses facetes de la innovació i transformació en educació científica i ambiental i principalment integrades per professorat i educadores en exercici tant a l’ensenyament obligatori com a la universitat amb doctorats en didàctica de les ciències. Donada la naturalesa de la nostra recerca, amb unes temàtiques centrades en l’educació científica en situacions reals dins i fora de l’aula i amb una metodologia de recerca orientada a la innovació i a la recerca fortament vinculada al territori, fa necessària tant la composició heterogènia i extensa dels col·laboradors del grup a nivell local, així com la coexistència de diverses comunitats educatives que treballen tant de forma independent com conjunta, en la consecució dels reptes educatius i de recerca del grup ACELEC.