El projecte Badems aprofundeix en l’estudi de la diàspora negra a Espanya durant els segles XVI i XVII, amb l’objectiu de recuperar els seus llegats culturals desconeguts. Mitjançant un enfocament interdisciplinari, Badems qüestiona les narratives tradicionals sobre la formació de la identitat europea i el paper de les comunitats negroafricanes en la vida cultural i intel·lectual de l’època. Amb Espanya i les seves connexions amb el món ibèric com a eix central, el projecte proposa un nou marc acadèmic per entendre com les comunitats negroafricanes—lliures, parcialment manumitides i esclavitzades—van participar activament en la creació cultural, la construcció de la negritud i els processos de formació identitària durant la modernitat primerenca.

Un exemple revelador d’aquesta realitat és la història de Leonor Rica, una dona racialitzada que, l’any 1587, va guanyar el primer premi per la seva actuació de dansa a les festivitats del Corpus Christi a Sevilla. Leonor, una artista destacada, liderava una companyia de ballarins, músics i actors negres (Brooks, 1988; Bejarano, 2014). El seu èxit permet entreveure un univers molt més ampli, sovint ignorat, de creadors culturals negres a Espanya: persones les contribucions artístiques i intel·lectuals de les quals van ser fonamentals per al dinamisme cultural de l’època. Malgrat això, els estudis acadèmics han desatès durant molt de temps el paper actiu de les comunitats negroafricanes com a agents culturals, així com la importància i la influència de la diàspora negra a Espanya, que va ser la segona més gran de l’Europa moderna, després de la de Portugal.

Badems pretén corregir aquesta omissió històrica mitjançant una investigació sistemàtica sobre les aportacions culturals de les comunitats negroafricanes a la modernitat espanyola. El projecte té com a objectiu descobrir noves evidències, connectar dades prèviament aïllades i posar llum sobre la vida artística i intel·lectual d’aquestes comunitats, especialment a través de la història social, cultural i literària. En centrar-se en les experiències quotidianes de les comunitats negres—les seves pràctiques creatives, la seva participació en les produccions culturals hegemòniques i el seu paper en la configuració de les narratives sobre la negritud—, Badems ofereix una necessària relectura acadèmica de la història cultural d’Espanya. Més que un projecte de recuperació, Badems proposa redefinir la manera com entenem la raça, la identitat cultural i la presència negra a l’Europa dels segles XVI i XVII. El projecte s’articula al voltant de tres objectius principals: El projecte s’articula al voltant de tres objectius principals: primer, crear nous paradigmes en la història cultural de la modernitat espanyola; segon, redefinir la interpretació de les produccions culturals; i tercer, transformar la nostra comprensió de la diàspora negroafricana a l’àmbit ibèric. Per assolir aquests objectius, Badems adopta una metodologia multidisciplinària que combina història cultural, anàlisi literària i estudis lingüístics.

Història cultural i la diàspora negra. La història cultural encara no ha ofert un estudi integral sobre la diàspora negroafricana a Espanya, i Badems pretén omplir aquest buit. Mitjançant la integració de pràctiques socials i culturals, el projecte aborda el període modern des de la perspectiva de la història cultural, plantejant preguntes clau: quin paper van tenir els homes i dones negres en les activitats culturals, tenint en compte les limitacions i oportunitats dels seus contextos socials? Quines formes de producció cultural—dansa, música, teatre o altres arts—van crear o influir les comunitats negroafricanes? Quins vestigis d’aquestes contribucions han arribat fins avui? En respondre aquestes qüestions, Badems aprofundeix en la comprensió de la presència africana a l’Espanya moderna i el seu impacte en la construcció de la cultura europea. Quines formes de producció cultural—dansa, música, teatre o altres arts—van crear o influir les comunitats negroafricanes? Quins vestigis d’aquestes contribucions han arribat fins avui? En respondre aquestes qüestions, Badems aprofundeix en la comprensió de la presència africana a l’Espanya moderna i el seu impacte en la construcció de la cultura europea.

Estudis literaris i negritud. En el camp dels estudis literaris, Badems desafia l’enfocament tradicional que sovint s’ha centrat en com els autors blancs representaven personatges negres, deixant de banda la participació activa de les comunitats negres en la creació cultural. Badems adopta una perspectiva innovadora en analitzar tant textos literaris com fonts històriques, oferint una visió més completa de la relació dels afrodescendents amb les produccions culturals. Algunes de les preguntes que orienten aquest anàlisi són: com van contribuir les comunitats negres a donar forma a la noció de negritud en les narratives culturals hegemòniques? Quines condicions, motivacions i límits van definir la seva participació en aquests processos culturals? En abordar aquestes qüestions, el projecte proposa noves interpretacions sobre la interacció entre els afrodescendents i la literatura de la modernitat espanyola, enriquint així els contextos literaris i històrics.

Pràctiques lingüístiques i mediació transcultural. El projecte també explora les dimensions lingüístiques de la vida negroafricana a l’Espanya moderna. Quines llengües parlaven, aprenien i utilitzaven els negroafricans i afrodescendents en el seu dia a dia? Com va influir la interacció entre el portuguès, el castellà i les llengües africanes en les seves pràctiques culturals i les seves relacions amb altres comunitats? Badems examina com el multilingüisme va modelar les experiències dels negroafricans a la península Ibèrica, omplint un buit crític en la comprensió de la diàspora negra. Badems examina com el multilingüisme va modelar les experiències dels negroafricans a la península Ibèrica, omplint un buit crític en la comprensió de la diàspora negra. Aquest enfocament lingüístic demostra que els negroafricans eren multilingües i es movien en espais transculturals complexos. Estudiar aquestes pràctiques lingüístiques permet entendre com homes i dones negres van mediar en els intercanvis culturals i van contribuir a la construcció de la identitat ibèrica.

En definitiva, el projecte Badems busca recuperar una comunitat silenciada pel temps, l’oblit cultural i les jerarquies de poder, una comunitat que va jugar un paper fonamental en la configuració del paisatge cultural i intel·lectual d’Espanya i del món ibèric. Amb el seu enfocament interdisciplinari, Badems aspira a contribuir als debats acadèmics globals sobre la construcció de la negritud, l’aparició de la raça a Iberia i les aportacions culturals dels negroafricans a Europa, oferint una comprensió més inclusiva i precisa de la cultura ibèrica en l’Edat Moderna.