Martin Gardner (1914-2010)

“Siempre he creído que el mejor camino para hacer las matemáticas interesantes a alumnos y profanos es acercarse a ellas en son de juego. En niveles superiores, especialmente cuando se aplican a problemas prácticos, las matemáticas pueden y deben ser mortalmente serias. Pero en niveles inferiores no es posible motivar a ningún alumno a aprender la teoría superior de grupos, por ejemplo, diciéndole que la encontrará hermosa, estimulante o incluso útil si algún día llega a ser un físico especializado en partículas. El mejor método para mantener despierto a un estudiante es seguramente proponerle un juego matemático intrigante, un pasatiempo, un truco mágico, una chanza, una paradoja, un modelo, un trabalenguas o cualquiera de esas mil cosas que los profesores aburridos suelen rehuir porque piensan que son frivolidades.” (1)

 

Enguany es celebren cent anys del naixement de Martin Gardner, gran divulgador de la ciència i escriptor americà, i popularment conegut pels seus articles sobre matemàtica recreativa. Abans d’acabar l’any, la Biblioteca us vol acostar la seva obra i ho fa amb una selecció de llibres que recullen la majoria de contribucions mensuals que elaborà per a les publicacions Scientific American i Skeptical Inquirer.

Els trobareu al taulell de préstec, degudament identificats amb la pestanya .

Si us interessa el personatge i també els jocs matemàtics, les paradoxes i tot el relacionat amb la matemàtica recreativa, no deixeu de visitar els següents recursos:

 

I per acabar, una endevinalla:

 

 

Sabríeu escollir sis números dels que surten al dibuix que sumats donin 21?

Busqueu la solució aquí.

 

 

 

(1) Fragment extret de la introducció del llibre Carnaval matemático, de Martin Gardner.