Aquests han estat els llibres més llegits durant el 2016 de la secció de novel·les, poesia i teatre de temàtica científica, que trobareu identificats amb el topogràfic (04)80 + les tres lletres del seu autor. Llibres imprescindibles per als que els agradi un toc de ficció.

Quantic l[o]ve (2012)

O com resoldre l’equació de l’amor.
Al CERN, entre experiments de teletransportació i de viatges en el temps, entre partícules que superen la velocitat de la llum i d’altres que revelen l’origen de l’Univers, la jove Laila ens explica el seu dia a dia al centre, afegint anècdotes i curiositats relacionades amb la física.
Però el més important és que s’enfrontarà al més gran dels misteris: com decidir-se entre dos amors.

Fundación (2007)

Primer llibre de la trilogia Fundació, editada als anys 50, i formada per Fundació, Fundació i Imperi, i Segona Fundació. Està localitzada en un futur molt llunyà, on la humanitat s’ha estès per tota la galàxia adoptant una forma de govern imperialista que comença a corrompre’s i a estancar-se ja què es considera que l’home ja no pot crear ni descobrir res de nou.

El gen escarlata (2000)

L’autor ens proposa un debat urgent i descarnat, embolcallat en format de novel·la d’intriga científica, en el qual la biotecnologia i la genètica son eines que s’esmunyeixen de les mans dels protagonistes per a convertir flors en malsons.
L’obra, una història verídica que no ha passat, pretén ser una paràbola amena però sense concessions sobres les incerteses i els grans beneficis que la ciència ens ofereix i sobre els límits ètics de les biociències.

Disponibilitat

Alícia en el País de la Evolución (2013)

En aquest llibre, el paleontòleg Jordi Agustí ha realitzat un acurada feina per desvetllar els principis de l’evolució que Lewis Carroll va amagar dins la seva obra. Per a fer-ho, ha reescrit el conte original per donar una explicació científica, senzilla i comprensible, a cada situació a la que s’enfronta Alícia, fent aparèixer també nous personatges com Charles Darwin o Stephen Jay Gould. I tot sense perdre la seva ironia característica.

Disponibilitat

La porta dels tres panys (2013)

Niko, un noi de 14 anys, un bon dia, tria un altre camí per anar a l’institut i troba una casa que no havia vist mai. Atret pel misteri, hi entra i es trobarà immers en un univers extrany. Dins del món quàntic passen coses sorprenents: un univers es crea del no-res, un taller de rellotgeria ofereix viatges a la velocitat de la llum i un gat apareix i desapareix alhora. El que en Niko no sap és que té una missió important; per sort l’ajudaran uns nous amics que acaba de fer en aquest curiós món.

Disponibilitat

Milloringlix : nanolliçons d’anglès per a supervivents (2011)

El llibre és un recull d’experiències i anècdotes que ens ajudaran a corregir els errors més freqüents que cometem quan ens llancem a parlar anglès. Basat en el mètode del bloc miLLoringlix, es tracta de nanolliçons, petites càpsules d’informació que vénen acompanyades d’una història en què se’ns mostra l’aplicació pràctica. Així, trobarem una sèrie de trucs, expressions, recursos i frases fetes que són utilitzades sovint en situacions quotidianes.

Disponibilitat

L’home de la campana (2015)

Carl Friedrich Gauss (1777-1855) ha tingut una influència decisiva en el desenvolupament de la ciència. En qualsevol especialitat de la matemàtica actual s’hi pot trobar algun concepte o resultat important que porta el seu nom. Us sona el concepte ‘campana de Gauss’? Aquesta novel·la presenta la vida quotidiana d’aquest personatge, que tot i haver conegut la fama des de molt jove, també va haver de superar greus i amargues adversitats familiars.

Ressenya de Javier Jarque, president de la Societat Catalana de Matemàtiques

Solar  (2011)

La novel·la satiritza a un físic teòric guanyador del Premi Nobel. La seva disfuncional vida personal i la seva cínica ambició el porten a buscar una solució per al canvi climàtic basada en l’energia solar.

Fitxa del llibre a l’editorial Anagrama

Joc d’ombres (1988)

Consta de 30 poemes, aplegats en dues seccions, una sobre la llum, l’altra sobre la matèria. Es tracta d’una contemplació del món a través, sobretot, de l’art (arquitectura, pintura, cinema) i de la ciència (física, química, biologia). Tant l’art com  la ciència, en efecte, afinant la nostra percepció, assenyalant-nos matisos i detalls, desvetllant la consciència d’allò percebut, ampliant l’espectre de ressonàncies i referències.

El 1999, en David Jou publicà una segona edició ampliada.

Plans de futur (2013)

La novel·la recrea lliurement el peculiar entorn familiar del matemàtic figuerenc Ferran Sunyer, tetraplègic i autodidacta, que va assolir projecció internacional malgrat les seves limitacions físiques i els entrebancs de la universitat franquista. En aquesta història de família destaquen les dues cosines, Maria i Àngels Carbona, que li van dedicar la vida, i el pare absent, que va fugir de casa de manera inexplicable. Les dificultats i desgràcies que pateixen les famílies Sunyer i Carbona contrasten amb l’actitud positiva i vital del matemàtic i les dues cosines. L’acció transcorre entre la casa familiar a Sarrià i la casa d’estiueig empordanesa a Vilajoan.

Entrevista a l’autor a la revista Núvol