L’objectiu principal d’aquest projecte és estudiar la comunicació intercultural mediada en l’àmbit sanitari, tenint en compte la perspectiva de tots els agents i les agents involucrats de manera directa o indirecta en aquesta mediació. En concret, ens centrarem en els hospitals i els centres d’atenció primària (CAP) de Catalunya. L’assoliment d’aquest objectiu principal s’aconseguirà a través dels següents macroobjectius:

  1. Oferir un retrat precís de la situació actual de la comunicació intercultural mediada en l’àmbit sanitari català.
  2. Avaluar les polítiques públiques destinades a la gestió de la comunicació intercultural a l’àmbit sanitari de Catalunya.
  3. Analitzar les actituds que tenen els i les agents involucrats vers la comunicació intercultural mediada.

Cada macroobjectiu inclourà els següents objectius específics:

  • Macroobjectiu 1: oferir un retrat precís de la situació actual de la comunicació intercultural mediada en l’àmbit sanitari català.
  1. Obtenir informació sobre els usuaris i usuàries dels serveis sanitaris catalans amb competència limitada en llengües locals: nombre, nacionalitat, gènere, llengües que parlen i freqüència d’ús d’aquests serveis.
  2. Estudiar l’opinió dels proveïdors i proveïdores directes d’aquests serveis (personal sanitari) sobre els problemes i solucions relacionats amb la comunicació intercultural mediada.
  3. Explorar les percepcions del personal sanitari sobre els usuaris i usuàries amb competència limitada en llengües locals dels serveis sanitaris de Catalunya: nombre, nacionalitat, gènere, llengües que parlen, freqüència d’ús d’aquests serveis, dificultats a les quals s’enfronten i percepcions de les polítiques públiques.
  4. Definir el perfil de les persones que treballen oferint un servei remunerat de mediació i d’interpretació als serveis sanitaris de Catalunya.
  5. Identificar les principals dificultats que troben les persones que fan de mediadores interculturals remunerades.
  6. Descobrir quin tipus de formació es demana actualment a les persones que treballen d’intèrprets i mediadores interculturals en l’àmbit sanitari de Catalunya.
  • Macroobjectiu 2: Avaluar les polítiques públiques destinades a la gestió de la comunicació intercultural a l’àmbit sanitari de Catalunya.
  1. Explorar si hi ha un consell d’administració unificat que gestioni totes les polítiques de comunicació intercultural a la Generalitat de Catalunya o si hi ha diversos òrgans que se n’encarreguin.
  2. Analitzar els aspectes positius i les mancances sobre la comunicació intercultural mediada en la normativa sanitària existent de Catalunya.
  3. Estudiar si les polítiques públiques de Catalunya s’implementen d’acord amb la normativa existent sobre comunicació intercultural en l’àmbit sanitari.
  4. Investigar l’opinió dels agents i les agents responsables de les polítiques públiques a Catalunya sobre la situació de la comunicació mediada en l’àmbit sanitari.
  5. Elaborar un informe que descrigui la situació de la comunicació intercultural mediada en les polítiques públiques, tant en l’àmbit internacional i europeu com en l’àmbit nacional i regional. Es podrà consultar als repositoris d’accés obert institucionals.
  6. Elaborar articles sobre el tema.
  • Macroobjectiu 3: analitzar les actituds que tenen els i les agents involucrats vers la comunicació intercultural mediada.
  1. Recollir dades de situacions reals de comunicació intercultural mediada en l’àmbit sanitari.
  2. Analitzar aquestes situacions de comunicació intercultural mediada en l’àmbit sanitari per investigar les relacions de poder que s’hi estableixen.
  3. Explorar la percepció de les necessitats de comunicació per part dels i les agents implicats i determinar fins a quin punt es resisteixen a les solucions existents o les accepten.
  4. Analitzar els nivells de confiança cap als diversos agents professionals de la comunicació intercultural mediada (com ara, les persones que fan mediació intercultural o interpretació lingüística, són treballadores sanitàries comunitàries, etc.).
  5. Mesurar els nivells de satisfacció de tots els agents implicats amb les diverses solucions existents per facilitar la comunicació intercultural mediada.
  6. Estudiar l’impacte que tenen les actituds cap a les diferents llengües en la comunicació intercultural mediada.
  7. Conscienciar els agents i les agents sobre les oportunitats de millora en l’àmbit de la comunicació intercultural mediada en l’àmbit sanitari.