Companyes i companys,
Des del Comitè d’Empresa del PAS laboral de la UAB, com a representants legals de les persones treballadores, denunciem que per part de la gerència des de fa massa temps no ens estan donant resposta, ni tan sols mínima i encara menys suficient o satisfactòria, per tal de permetre’ns el normal desenvolupament de les nostres funcions de representació.
Els fets que ens porten a aquesta constatació són diferents i variats. Us en detallem alguns:
PEL QUE FA A LA COMISSIÓ DE RLT, a on es determinen les nostres condicions i característiques laborals:
- No tenim accés a informació relativa a les condicions laborals i no es dona resposta a les peticions d’informació.
- No tenim els paràmetres o criteris utilitzats per fer canvis que afecten a les condicions laborals, el què comporta que a la comissió de relació de llocs de treball no sabem què determina que a determinades places es decideixi canviar el seu grup o complement. Els informes de la Unitat d’anàlisi d’Estructures haurien de facilitar-se així com els criteris que es segueixen per a fer aquests estudis. Per poder negociar i demostrar que les coses no es fan arbitràriament, s’ha de justificar de manera transparent.
Aquest fet ha estat especialment evident a la Comissió de Capítol VI, on no sabem com s’està desenvolupant l’anàlisi dels llocs de treball i, en funció d’aquests, la definició dels complements corresponents. És més, en aquest cas s’està fent una greu vulneració de drets fonamentals en quant a negociació col·lectiva recollits a l’apartat 1 de l’article 37 la Constitució Espanyola: “la ley garantizará el derecho a la negociación colectiva laboral entre los representantes de los trabajadores y empresarios, así como la fuerza vinculante de los convenios”
PEL QUE FA A LA COMISSIÓ DE SELECCIÓ i de COMUNICACIÓ DE PLACES, a on es determinen els criteris i perfils de les convocatòries de trasllat i promocions:
- No es tenen en consideració, o no s’argumenten, les negatives constants i reiterades a diferents peticions de canvis en propostes realitzades per Gerència. Això és molt evident a la Comissió de Comunicació de Places on les peticions de canvis en les convocatòries per no ajustar-se el nivell de capacitat demanada al grup i complement de la plaça queden moltes vegades en una negativa sense argumentació.
- No se’ns han facilitat els “Perfils bàsics dels Lloc de Treball”, atès que no són públics, malgrat la nostra insistència a la Comissió de Comunicació de Places, el que suposa l’incompliment del principi de transparència en el concursos de selecció.
De fet, portem més d’un any reclamant sistemàticament a tots els concursos que se’ns facilitin els perfils ACTUALITZATS dels llocs de treball. Han de ser públics com a la resta d’universitats. Quan surten places a concurs, hem de poder contrastar si el perfil de la plaça que es convoca es correspon amb el lloc de treball real, i cas que no sigui així, s’ha de corregir la convocatòria i fer la modificació pertinent a la RLT. Sistemàtica també és la resposta de la Unitat de Selecció: els perfils actuals estan caducats i per tant no ens els poden passar. Caducats…des del 2012.
Tenim un document de treball intern i confidencial des del 2018 sobre el qual es basen que mai no ha estat ni tan sols negociat. De fet, mai es va comunicar oficialment, es va facilitar oficiosament. Vulnerant no només la capacitat de negociació sinó contravenint la Llei de Transparència.
- Portem més de 15 anys reclamant TEMARIS per a les places (sobretot de PAS-L) que no només donin a oportunitat a les persones de preparar-se sinó que serveixin per establir una guia de correccions que no depengui de la discrecionalitat dels criteris de les persones que proposen les proves i la dels membres del tribunal, tots molt vàlids però fàcilment rebatibles en el moment en que no hi ha una documentació que demostri si son “correctes” o “errònies” les respostes dels candidats.
- A la UAB es continuen fent concursos sense tenir acordats uns BAREMS definitius i generals que per fi permetin que TOTHOM estigui en IGUALTAT DE CONDICIONS en presentar-se a una prova ja que tot acaba depenent de la decisió que prengui cada tribunal.
- Les valoracions de les ENTREVISTES obeeixen a una graella molt ben plantejada però que en el decurs dels últims anys ens ha permès comprovar que és millorable. Lamentablement mai es discuteixen les nostres propostes de millora, aquesta discussió es tanca tot indicant que “un tribunal específic no és el millor lloc per establir canvis i nous precedents”, però tampoc no es porta aquesta discussió a altres comissions de treball.
PEL QUE FA A LA COMISSIÓ INFORMATIVA, a on els agents socials tenim una via oberta de comunicació amb la Gerència per rebre la informació/documentació que necessitem per fer la nostra feina, i la COMISSIÓ NEGOCIADORA a on hem de negociar (i idealment acordar) tots els temes que ens preocupen:
- No es dona resposta a les peticions d’informació.
- No es tenen en consideració a les persones representants de les treballadores i els treballadors i els drets que hi tenen com a tal. Com a exemple tenim el Comitè de Seguretat i Salut on ha calgut anar a Inspecció de Treball per tal de garantir els mateixos drets per a totes les persones amb independència del Servei o la Facultat on desenvolupen les seves tasques.
De fet, s’ha establert el costum (des de fa anys) de convertir les negociadores en llocs per informar de decisions a fets consumats, i en fer aquesta entrega d’informació a una comissió negociadora, es dona per suposat que s’ha “negociat sense acord”, argumentant que així compleixen la llei sobre la obligatorietat de l’empresa a negociar s’arribi o no a un acord.
Tots aquests fets posen de manifest que s’està vulnerant el dret de les persones representants de les treballadores i treballadors a rebre informació, negociar i poder emetre informes de cadascun dels temes esmentats recollit a l’article 64 de l’Estatut dels Treballadors: “ Derechos de información y consulta de competencias”.
És per totes aquestes qüestions, i moltes més, que els membres del Comitè d’Empresa, en sessió plenària, han decidit per consens no formar part de cap altre procés negociador, ni procés selectiu, fins que la gerència formalitzi per escrit la voluntat inequívoca de resoldre els actuals incompliments. En funció de la seva resposta mantindrem el nostre posicionament i portarem els incompliments davant les autoritats laborals i judicials.
Aquest mateix missatge s’ha fet arribar a la Gerència tot desitjant que, amb l’entrada d’un nou Equip de Govern, mostrin un canvi de política en les relacions laborals.
Nosaltres tenim la voluntat de resoldre el conflicte, esperem que la gerència vingui amb propostes i amb ganes de tancar acords.
Salut, Força i Lluita!
Comitè d’empresa del PAS