La Sala de Revistes de la Biblioteca d’Humanitats ha acollit la presentació del nou Campus d’Innovació Social i Educativa de la UAB, una iniciativa que busca generar innovació en el territori gràcies al treball conjunt entre la Universitat, empreses, ajuntaments i associacions civils. El primer municipi integrat al Campus és Palau-solità i Plegamans.
L’acte ha comptat amb la presència de Javier Lafuente, rector de la Universitat, i Oriol Lozano, alcalde de Palau-solità i Plegamans, primer ajuntament que ha mostrat suport a aquesta iniciativa.
«Aquesta iniciativa reforça la nostra voluntat de ser una universitat oberta al territori, que treballa amb els ajuntaments per donar resposta a les necessitats dels municipis», ha posat en valor el rector de la UAB. Oriol Lozano ha transmès el seu agraïment a totes les institucions implicades i ha destacat el projecte com «un bon exemple de com la investigació acadèmica pot contribuir a la preservació del patrimoni cultural».
A continuació, Paloma Valdivia, professora del Departament de Teories de l’Educació i Pedagogia Social i directora del Campus, i Laura Palou, responsable de la CORE en Educació i Ocupabilitat, han explicat els objectius del Campus d’Innovació Social i Educativa.
La iniciativa posada en marxa per la UAB es contempla com una eina per generar un ecosistema d’innovació social i educativa amb els municipis del territori, en aquest cas amb l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans, i així abordar els reptes educatius i patrimonials a què fan front, a través d’una col·laboració estreta i interdisciplinària. En aquesta col·laboració, alumnat de la Universitat, personal investigador, tècnics i regidors municipals i membres de la comunitat treballen conjuntament per analitzar els desafiaments a escala municipal i proposar solucions innovadores, que es materialitzaran mitjançant accions concretes al territori.
«Una de les línies d’actuació que desenvolupem en aquest marc és l’aprenentatge servei (ApS), que permet a l’alumnat aplicar els seus coneixements a situacions reals mentre treballen braç a braç amb la comunitat i les institucions locals. Aquest model col·laboratiu assegura que les propostes siguin integradores i viables i que estiguin alineades amb les necessitats del territori», ha assenyalat Paloma Valdivia.
La UAB ja fa quatre anys que col·labora en innovació social i educativa amb l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans. En aquest municipi, alumnat de la UAB treballa amb personal tècnic de diferents conselleries de l’Ajuntament, ciutadania experta en temes locals, gent gran i docents de centres educatius per cocrear propostes concretes per als reptes del poble en àrees com educació, patrimoni i humanitats digitals.
Fins ara, alguns alumnes de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB han desenvolupat el treball de final de grau en la modalitat d’ApS dins d’aquest projecte, utilitzant recursos de la Universitat, com els Laboratoris d’Innovació Oberta (Open Labs), que els han permès incorporar tecnologies emergents als seus projectes.
Dins d’aquest marc, s’han dut a terme diverses iniciatives innovadores, com per exemple, la creació amb realitat augmentada de dibuixos per acolorir dirigits a infants d’educació infantil, inspirats en la festa local del Guirigall; o el disseny d’una guia de recursos educatius amb una metodologia lúdica per fomentar el coneixement del patrimoni local, que ha estat validada i entregada als centres educatius del municipi.Ara, el nou Campus amplia l’abast del projecte, que s’obre a la participació de més ajuntaments. Es pretén estendre aquesta iniciativa a altres municipis del Vallès i, d’aquesta manera, facilitar la creació de projectes interconnectats i generar materials i recursos educatius en obert.