Estudiants de la UAB presenten propostes educatives i patrimonials arrelades al territori en una jornada de retorn a Palau-solità i Plegamans
Palau-solità i Plegamans, juny de 2025
La Biblioteca de la Alsina va acollir aquesta setmana la jornada de retorn dels reptes educatius desenvolupats per estudiants de la Universitat Autònoma de Barcelona durant el curs 2024-2025, en el marc del Campus d’Innovació Educativa i Social. Es tracta d’estudiants que han elaborat els seus treballs finals de grau i de màster en modalitat d’aprenentatge servei (ApS), a partir de la col·laboració amb entitats i equipaments del municipi.
L’acte va comptar amb la participació de les persones estudiants, les tècniques municipals, representants institucionals, docents universitàries i agents del territori, i va posar en relleu el valor educatiu i comunitari d’aquest procés compartit.
Els projectes, desenvolupats des dels graus d’Educació Infantil, Educació Primària, Educació Social i el Màster en Patrimoni i Humanitats Digitals, han abordat una varietat de temes relacionats amb el municipi. S’hi han presentat activitats per a la descoberta del patrimoni local, jocs de recorregut pel parc, maletes didàctiques a partir del còmic, contes multimodals per a la petita infància i iniciatives d’introducció al pensament computacional. En alguns casos, s’hi han incorporat tecnologies emergents com la realitat augmentada i el disseny de materials amb talladora làser, posant en valor metodologies creatives i accessibles.
Tot i que cada projecte és singular, el procés ha implicat treball en equip: les persones estudiants han hagut de coordinar-se per adentrar-se en la comunitat, establir vincles amb les tutores municipals i ajustar les seves propostes a les necessitats detectades. Aquesta dinàmica ha estat clau per comprendre el context, respectar-lo i construir conjuntament propostes amb sentit. Tots els projectes han estat concebuts amb criteris d’educació oberta: accessibles, reutilitzables i compartibles amb la comunitat.
Les tècniques municipals de les regidories de patrimoni i educació han tingut un paper central com a tutores del territori, facilitant l’accés als espais i acompanyant els processos des d’una mirada educativa i situada.
El projecte ha comptat també amb la implicació activa d’agents com el Viver Cultural, la Casa Folch i Torres, la Fundació Folch i Torres, el Museu Internacional de Titelles de Catalunya i l’Escola Palau. Aquesta articulació entre universitat, administració local, centres educatius i equipaments culturals ha permès el desenvolupament de propostes significatives i obertes a la comunitat.
Un dels treballs ha estat reconegut a escala estatal amb el primer premi del concurs National Teaching Clinic Competition, en el marc del projecte europeu Teaching Clinic, cofinançat pel programa Erasmus+. Aquesta proposta combina un conte tàctil amb realitat augmentada, i posa en valor la importància de l’estimulació sensorial en la petita infància. El reconeixement ha inclòs el nomenament de l’estudiant com a ambaixadora estatal del projecte a Espanya, pel seu compromís amb la innovació educativa i la col·laboració amb el territori.
El estudiantat ha valorat molt positivament l’experiència, destacant el desenvolupament de competències com la comunicació, el treball col·laboratiu i l’adaptació a contextos reals. Les autoavaluacions recollides mostren un alt grau d’implicació i aprenentatge significatiu. Alhora, les valoracions de les tutores del territori i dels agents col·laboradors han subratllat la qualitat de les propostes i la importància que la universitat treballi a partir de reptes vinculats a realitats concretes, amb sensibilitat i escolta cap al context.
Aquest projecte ha estat possible gràcies a la col·laboració entre la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans, amb el suport dels equips de les regidories d’educació i patrimoni. L’acompanyament pedagògic i acadèmic ha estat coordinat per Paloma Valdivia Vizarreta, Directora del Campus de Innovació Social i Educatiu, Laura Palou, responsable del programa d’Educació i Ocupabilitat del CORE Educació i Ocupabilitat de la UAB, i Suren Vázquez, docent del Màster en Patrimoni i Humanitats Digitals.
Aquesta experiència evidencia que aprendre en i amb el territori transforma i genera vincles reals entre universitat i comunitat. El desig compartit és continuar consolidant aquestes relacions i aquest treball compartit i gratificant, com a camí per seguir construint una educació superior compromesa, oberta i amb sentit comunitari.