Premios docentes con impacto: más allá del reconocimiento a la excelencia

Els premis docents són instruments dinàmics per desenvolupar iniciatives institucionals i promoure la qualitat en l'ensenyament. A Espanya la seva trajectòria té menys història i poc s'ha publicat a l'respecte, no obstant en centre Europa i als països anglosaxons els premis porten diverses dècades format part de l'educació superior. Després d'anys d'atorgar premis, les institucions volen saber si estan canviant la percepció sobre la importància de la docència universitària i com haurien de dissenyar-se perquè a més de reconèixer i honorar l'excel·lència docent, també promoguin el desenvolupament sistemàtic de la cultura de l'aprenentatge en l'organització , així com el Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). En aquest article revisem la bibliografia sobre les iniciatives d'excel·lència en la docència i en concret els premis a l'excel·lència en docència; es mostren les concepcions d'excel·lència subjacents als premis i els avantatges i reptes que es deriven de la seva implementació. Existeixen evidències que els premis docents que no només s'atorguen per reconeixen una trajectòria docent exemplar sinó que a més promouen el desenvolupament de projectes transformativos, tenen major impacte no només en el desenvolupament docent individual sinó també el col·lectiu i institucional. Un exemple que es mostra és el Premi de Desenvolupament Docent de la Zurich University of Teacher Education. Finalment, es presenten algunes recomanacions per a la seva implementació.

Comparteix a les xarxes: