L’actual situació de pandèmia ha obligat a repensar totes les dimensions clau de participació social, essent l’educació i l’exercici de la professió docent una d’aquestes i situant tant al col·lectiu de docents, com a la resta d’agents educatius i socials davant el repte de donar resposta als nous desafiaments que aquesta situació ha suposat per a les escoles i per al conjunt dels seus professionals. Una d’aquestes necessitats es troba vinculada al processos d’orientació professional focalitzats en el trànsit a la realitat laboral concreta dels i de les mestres: les escoles.
En aquest sentit, INDUCTEACHING —una proposta de model d’inducció entre la formació inicial i la docència a Primària— es proposa com una iniciativa que contribueix a l’aportació d’evidències per aquest canvi estratègic i de millora de la formació inicial de docents, concretament d’Educació Primària, focalitzant-se en el trànsit cap a la professió —des del darrer any de formació inicial i amb continuïtat durant el primer any d’exercici professional docent—, mitjançant la creació d’una xarxa col·laborativa (presencial i virtual) entre centres educatius i universitats que treballin en el disseny, implementació, seguiment, avaluació i validació de processos d’inducció a la professió.
Per tant, els objectius de d’aquest projecte, es concreten en:
- Dissenyar processos d’inducció i pas del grau en Educació Primària a l’accés a la professió de mestre/a.
- Acompanyar la consolidació competencial dels futur professionals docents i la seva transferència a les aules d’Educació Primària.
- Avaluar, a partir d’evidències, l’impacte de la proposta d’inducció en el desenvolupament professional docent de les persones participants.
- Validar el model de transició plantejat.
D’acord amb els objectius definits en el marc d’aquest projecte, la proposta de treball contribuirà a l’ampliació, desenvolupament i consolidació competencial per al desenvolupament professional docent dels futurs i futures mestres. En aquest sentit, les accions d’inducció en el marc d’aquesta proposta hauran de donar suport en tres dimensions del desenvolupament professional claus: la personal, la professional i la social.
El projecte s’estructura en 4 fases específiques (diagnòstic, disseny d’accions d’inducció, implementació i avaluació d’impacte) i 3 fases transversals (gestió del projecte, la difusió i disseminació, i el seguiment i tancament)— que es despleguen al llarg de 16 mesos.