Estudi sobre l’abandonament dels estudiants al sistema universitari català

Imagotipo CRIEDO
Entitat finançadora: AQU Catalunya
Data d'inici: 01/01/2008
Data de finalització: 01/01/2008
Coordinació: Joaquín Gairín (UAB)
Finançament global: 10.000
Referència: IUE/3012/2007

L’abandonament dels estudis per part dels estudiants abans d’acabar la carrera universitària preocupa notablement les institucions d’educació superior; d’una banda, perquè la matrícula estable per mantenir el pressupost universitari depèn de la captació i la retenció dels estudiants; i de l’altra, perquè la satisfacció en l’aprenentatge i l’èxit en els estudis influeix en la capacitat dels estudiants per trobar un lloc de treball i demostrar-ne la vàlua professional.

Aquest estudi, realitzat a petició d’AQU Catalunya, per mitjà d’una convocatòria pública, es va iniciar durant el primer trimestre del 2008 i té com a objectiu general oferir un diagnòstic del nivell i tipus d’abandó que hi ha al sistema universitari català. En concret, pretén identificar les causes per les quals els estudiants abandonen els seus estudis (raons de tipus personal, psicopedagògic, acadèmic, d’orientació, d’informació), comparar-les amb altres estudis internacionals i realitzar unes propostes globals que puguin ser adaptables a les necessitats de cada titulació universitària. L’estudi finalitza amb una sèrie d’estratègies per a la retenció dels estudiants a la universitat.

El disseny d’aquest estudi és bàsicament descriptiu-interpretatiu. Les dades que cal analitzar són les referents a la població d’estudiants que ha abandonat el sistema universitari català i són facilitades per AQU Catalunya. Aquesta informació es complementarà amb l’aconseguida mitjançant una enquesta telefònica a estudiants que han deixat els estudis. La selecció daquesta mostra tindrà en consideració que siguin de diferents universitats, titulacions i cursos. També s’entrevistarà una mostra d’estudiants que han reingressat.

Els resultats d’aquesta investigació han de servir per a:

• Descriure la situació de l’abandó a les universitats catalanes per tal d’identificar aquelles titulacions que tenen més problemàtica.
  • Proposar un conjunt de mesures o estratègies globals i específiques que contribueixin a millorar la retenció dels estudiants.
  • Planificar, implementar i avaluar una actuació concreta en una titulació amb un percentatge d’abandó alt.
  • Elaborar un pla global per a la retenció d’estudiants universitaris, amb un apartat destacat per a la retenció d’estudiants de primer curs.
  • Organitzar un congrés a nivell nacional i/o internacional sobre l’abandó i la retenció d’estudiants a la universitat.
  • Difondre els resultats a revistes dimpacte.
Personal associat al projecte:

Joaquín Gairín (Coord. UAB), Pilar Figuera  (UB), Xavier M. Triadó (UB), Mònica Feixas (UAB), David Rodríguez-Gómez (UAB), José Luís Muñoz (UAB), Marita Navarro (UAB), Isabel del Arco (UdL), Miguel Valero (UPC), Pilar Aparicio (UB), Màrius Domínguez (UB), Immaculada Dorio (UB), Monterrat Freixa (UB), Natalia Jaria (UB), Ernest Pons (UB), María Luísa Rodríguez (UB), Mercé Torrado (UB).

Comparteix a les xarxes: