Guia per a l’avaluació de competències de l’Àrea de Ciències Socials

Imagotipo CRIEDO
Entitat finançadora: AQU Catalunya
Data d'inici: 01/01/2008
Data de finalització: 01/01/2008
Coordinació: Joaquín Gairín (UAB)
Finançament global: 13.500
Referència: IUE/3013/2007

L’aportació que es presenta tracta els diferents aspectes de l’avaluació de competències i vol ser un suport dirigit al professorat universitari. El seu objectiu és ajudar els responsables de titulacions i assignatures a la planificació i el desenvolupament de l’avaluació d’acord amb la filosofia i les pràctiques pròpies dels nous sistemes de planificació educativa.

El seu contingut és fruit, en part, de les consecucions realitzades per les diverses universitats participants i de l’experiència contrastada pels deu experts que van participar al seminari de validació de la guia, celebrat el 8 d’octubre de 2008. Algunes de les seves característiques es concreten a continuació.

• Pretén ser una referència que superi dos problemes: no esdevenir normativa i no ser tan específica que no permeti la capacitat de transferència.
  • En recull exemples i una proposta pedagògica concreta (que no exclou altres possibles dissenys i que pretén ser perfectible) que defineix la visió del grup responsable.
  • És orientativa: proporciona eines molt diverses, però els exemples, la contextualització i el seu desenvolupament, és a dir, pel que fa a l’especificitat, es tracten des de realitats diferents que serveixen de referent.
  • Presenta propostes adaptables i que es consideren progressives, en la mesura que es poden plantejar a curt o llarg termini o que permeten situar-se a diferents nivells de realització d’acord amb el format de desenvolupament que hagi adquirit la proposta per a cada universitat o titulació.

L’avaluació es considera així, més enllà de la seva concreció tècnica, com una nova ocasió per adaptar-nos a la diversitat dels estudiants i un mitjà per facilitar-ne l’aprenentatge i la formació. Vist des d’aquesta perspectiva, no obvia la necessitat d’implicar els estudiants en els processos avaluadors i en el desenvolupament d’una nova cultura d’avaluació que els consideri protagonistes i que els atorgui aquest protagonisme.

Personal associat al projecte:

Joaquín Gairín (UAB, Coord.), Carme Armengol (UAB), José María Cerla (URV), María José García (UAB), Mercè Gisbert (UAB), David Rodríguez-Gómez (UAB).

Comparteix a les xarxes: