Una de les reflexions que estem compartint com a equip és la necessitat de l’apropament dels infants a la natura o com aprofitar els espais exteriors a les escoles que estan ubicades en entorns urbans.

Per iniciar el debat  creiem que és important conèixer els projectes que estan realitzant membres del nostre equip i que han fet una aposta clara pel contacte dels infants amb el bosc o amb els espais exteriors de l’escola. Conèixer el projecte de l’escola bressol Pota Roja de Cervelló, el projecte del bosc de l’Escola El Puig d’Esparraguera i el de l’escola bressol Can Serra de Cardedeu és el tret de sortida per compartir el diàleg i les reflexions.

En diferents entrades al blog us anirem presentant tant les propostes que estan realitzant com algunes reflexions que us volem compartir.

En aquest article trobareu una pinzellada de la proposta que porten a terme a l’escola bressol Can Serra de Cardedeu per aprofitar les oportunitats que els hi ofereix el gran espai exterior de que disposen.

La Maite Mas, directora de l’escola bressol, ens explica la proposta decidida que estan portant a terme:

Hem fet una aposta clara perquè l’espai exterior esdevingui un context natural i coeducatiu que ofereixi grans possibilitats d’aprenentatge, sociabilitat i per ser un mateix.

Per nosaltres viure el dia a dia a l’exterior és una prioritat i en gaudim, durant tota la jornada, sempre que el temps ho permet perquè considerem que permet a l’infant poder-se expressar tal i com és i ofereix diferents possibilitats d’aprenentatge. Observem el joc dels infants i intentem donar resposta a les diferents necessitats que detectem. Per aquest motiu, el nostre espai exterior està organitzat i estructurat de la següent manera:

Espai de balanceig, on els infants es poden gronxar de manera autònoma i posar límit a les seves pròpies accions.

Espai del conte, genera un ambient relaxat que propicia a fer un joc més pausat on la conversa i les paraules afloren.

Espai del simbolisme, a la cuineta i la caseta es poden transmetre les vivències de la vida quotidiana.

Espais motrius distribuïts en diferents contextos per facilitar el moviment lliure i la seva autonomia (rodes, tobogan i troncs).

Espai de l’hort i les flors on es té cura i respecte per les plantes.

Espai del sorral, és l’espai predilecte dels infants, ideal per l’experimentació.

Espai d’experimentació, manipulació i combinació de materials naturals.

Espai per a l’àpat. Dinar, menjar la fruita de mig matí i berenar preparat amb taules de pícnic adequades a la seva alçada i una font.

Els infants juguen lliurament i l’adult fa un acompanyament des d’una mirada integral,  des del respecte, l’observació, la comunicació i la transmissió de valors. Una mirada global on tot allò que passa és important sense jutjar allò que es fa o es deixa de fer. Un lloc privilegiat que permet el moviment, gaudir del joc en llibertat i d’altres sonoritats.