Articles
2023
Essomba Gelabert, M., Tarrés Vallespí, A., & Argelagués Besson, M. (2023). La investigación-acción comunitaria. Perfiles Educativos, 45(180), 158-174. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.180.60918
2023
Essomba, M. A., & Tarrés, A. (2023). Cultural minorities, inclusive education, and digital accessibility during COVID-19 in Catalonia (Spain). In Advances in educational technologies and instructional design book series. (pp. 236–251). https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0453-2.ch012
2022
Essomba, M. A., Lleonart, P., Alfonso, L., & Bin, H. (2022). Education for Sustainable Development in Educating Cities: Towards a Transformative Approach from Informal and Non-Formal Education. Sustainability, 14(7), 4005. https://doi.org/10.3390/su14074005
2021
Essomba Gelabert, M. (2021). Young leaders’ voices in leisure time educational educational institutions: narratives of participation, resilience and on covid-19 policies during the pandèmic lockdown. Youth Voice Journal, 11, 56-75.
2021
Delgado, K., Barrionuevo, M., & Essomba, M.A. (2021). La educación inclusiva en el nivel inicial. Estudio de un caso. Espacios, 42(3), 27-41. DOI: 10.48082/espacios-a21v42v03p03
2019
Muñoz, G., Quintriqueo, S., Essomba, M.A. (2019). Participación familiar y comunitaria en la educación intercultural en contexto mapuche (Chile). Espacios, 40(19), 21-31.
2019
Escarbajal, A., Essomba, M.A., Abenza, B. (2019). El rendimiento académico de alumnos de la ESO en un contexto vulnerable y multicultural. Educar, 55(1), 79-99.
2019
Essomba, M.A., Guardiola, J., Pozos, K. (2019). Alumnado de origen extranjero y equidad educativa. Propuestas para una política educativa intercultural en España hoy. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(2), 43-62.
Books and book chapters
2023
Nadeu Puig-Pey, M., Tarrés Vallespi, A., & Essomba Gelabert, M. A. (2023). Actitudes y prácticas interculturales de educadoras y educadores en el tiempo libre en Cataluña. Identidades cosmopolitas en tiempos de transformación social. In T. Morata, E. Palasí, & E. Tobalina (Eds.), Ocio educativo y acción sociocultural: Construyendo modelos para el desarrollo de personas y comunidades. (pp. 168-175).
2022
Essomba, M.A., Milán, M., Guixé, T. (2022). Initial Training of Vocational Education Faculty in Spain: Higher Quality, Better Skills. F. Bünning, G.Spöttl i H. Stolte (Eds.) Technical and Vocational Teacher Education and Training in International and Development Co-Operation, 413-434. Ed. Springer Singapore.
2021
Essomba Gelabert, M. A. (2021). Community education, active citizenship and inmigration. Learning to participate in community contexts in times of pandemic. In Handbook of Research on Promoting Social Justice for Inmigrants and Refugees through Active Citizenship and Intercultural Education. (pp. 1-15)
2021
Essomba. (2021). La Diversitat al cor de la infància : anàlisi de contes sobre la diversitat escrits per nenes i nens per al Premi Pilarín Bayés 2020 (Primera edició). Mediterrània.
2017
Alegria, J., Esclapés, E., Iglesias, E., Quintela, J., LLeonart, P. (2017). Proyecto Prometeus: acceso y permanencia. In M. El Homrani, F. Peñafiel Martínez i A. Hernández Fernández (Coords.). Entornos y Estrategias Educativas para la Inclusión Social. (pp. 143-154).