Daniel Gamper és professor titular de Filosofia Moral i Política a la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha estat Professor visitant a la Università degli Studi Suor Orsola Benincasa di Napoli (2012-2019), a la Universitat de Aarhus (2013), a la Beijing Normal University (2019) i a la Università di Roma Tor Vergata (2022). Membre de la Comissió d’Ètica en Experimentació Animal i Humana de la UAB (2011-2023). Les seves línies de recerca en filosofia política són les teories de la democràcia, el paper de la religió en societats diverses, la llibertat de consciència, i la llibertat d’expressió.
Ha sigut IP dels projectes “Formas de la laicidad” (FFI2009-07433) i “Guies per a una interpretació jurídica i política de les exempcions i acomodacions per motius religiosos en el context català” (2015 RELIG 00015).
Ha publicat articles a les revistes Isegoría, Philosophy & Social Criticism, Social Science Information, Daimon, Doxa, Quaderni di Diritto e Politica Ecclesiastica, Diritto Pubblico Comparato ed Europeo i Telos, entre d’altres.
És autor dels llibres Laicidad europea. Apuntes de filosofía política postsecular (Edicions Bellaterra, 2016), Las mejores palabras. De la libre expresión (48 Premio Anagrama de Ensayo, 2019, traduït a l’italià) i De qué te ríes. Beneficios y estragos de la broma (Herder, 2024).
Ha traduït obres i articles de Nietzsche, Greenberg, Scheler, Croce, Tugendhat, Appiah, Butler, Humboldt, Sloterdijk, Honneth y Habermas. Ha publicat entrevistes amb Bauman, Safranski, Gray, Tugendhat, Honneth, Marramao, Han, Vattimo, Bodei, de Ventós, Beck, de Azúa, Calhoun, Rico, Nussbaum, Butler, Walzer i Appiah.