El grup impulsor de l’equip Cuidem-nos neix l’any 2000 a l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICE UAB) i, segons ells mateixos es defineixen com un grup de treball format per professionals que, des de diferents àmbits, etapes i perspectives, estan en contacte amb l’educació i comparteixen un somni: aportar alguna cosa per millorar el benestar emocional de les persones.

Des d’aquest equip acostumen a publicar a través de l’editorial Graó articles relatius al benestar emocional dins el món de l’educació i ara us podem oferir en primícia un dels articles que han elaborat amb motiu de la crisi sanitària que estem vivint. En les properes setmanes compartirem amb vosaltres més reflexions de l’equip Cuidem-nos.

Sabem que hi ha coses que funcionen, Volem gaudir de la feina i Podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu. 

“El compromís és un acte, no una paraula”. Jean-Paul Sartre 

“Sempre és massa d’hora per abandonar”. Norman Vincent Peale 

Sabem que situacions com l’actual generen angoixa. Enfrontar-se a situacions noves, inesperades, que canvien a una rapidíssima velocitat, que regiren el nostre entorn conegut, sempre provoquen aquest sentiment.. És humà, natural i adaptatiu. 

Sabem que actuar, reflexionar, relacionar-se i seguir amb la nostra vida personal i professional, des d’aquesta angoixa o por, mobilitzarà noves sensacions i sentiments d’inseguretat, d’incerteses i desconfiances,. Continua sent humà, natural i adaptatiu. 

Sabem, que també, davant d’aquesta realitat ens cal acceptar-la, malgrat ningú ha triat viure en aquest context, més que mai necessitem comprendre aquests paràmetres i convertir-los en una oportunitat imposada. 

Volem superar diferències i situacions particulars que poden enfrontar-nos i sentir-nos units en l’oportunitat d’acompanyar-nos i mostrar-nos des d’una nova perspectiva. 

Volem redefinir-nos com equip capaç d’acostar-nos a cada infant i família gràcies a reconèixer-nos en el compromís ètic que ens impulsa i ens fa seguir malgrat res sigui igual. 

Volem funcionar com un tot divers i orgànic que es reorganitza al servei de l’educació en un sentit que, potser, també ja és diferent. Volem aprendre formes d’estar i comunicar que no dominem, volem suplir el buit de l’activitat de les aules per una nova activitat que reinventa la relació entre les persones. 

Podem fer que l’escola sigui millor quan tornem ja que nosaltres també ho serem. Podem sentir-nos contents dels nostres centres ja que els podem fer flexibles per ajustar-los a noves necessitats i a les noves formes que emergeixen dels paràmetres en les que hem de desenvolupar-nos. 

Podem renovar el nostre compromís amb accions que neixin de la voluntat de servir a les persones que ara estan passant-ho malament al canviar moltes referències bàsiques per la seva vida. 

Podem fer el de sempre fent-ho diferent. Podem intensificar el vincle directe i el compromís amb nous mitjans. Podem seguir interessant-nos per allò que senten i pateixen les nostres famílies i alumnes acompanyar-los des d’una prudent distància. Podem seguir aprenent els uns amb els altres, de forma ininterrompuda, gràcies a la nostra voluntat i l’empeny de dominar un altre canal de relació que funciona en un altre sistema de relacions i de lideratge però, que serveix al mateix propòsit.