Molts dels principis pedagògics i didàctics de la renovació docent dels darrers temps han pres una nova dimensió en la situació d’ensenyament telemàtic actual. En molts casos, prenen fins i tot més sentit o se’n desprèn d’una manera més clara la seva funcionalitat i necessitat.
En l’ensenyament a distància l’acompanyament de l’aprenent s’articula sobretot a través de les retroaccions o feedback que fa el docent, amb diferents formats, estratègies i en diferents moments clau del procés que han d’estar planificats. Hi és essencial, per tant, la regulació constant dels aprenentatges.
L’equip Avaluació competencial de l’ICE, coordinat per la Maribel Tarrés i l’Amada Motrel, totes dues de l’Institut Jaume Cabré de Terrassa, i format per nou docents de centres de secundària diferents, fa dos cursos que es troben regularment per tractar sobre aquest paradigma avaluatiu des de la seva vinculació directa amb les aules.
L’activitat del grup durant el confinament s’ha basat a compartir les seves experiències d’acompanyament dels estudiants des de la distància a través del feedback docent. Segueixen referents com Sanmartí, Hattie o Ruiz en les premisses de comunicar clarament els objectius d’aprenentatge i desenvolupar més l’autoregulació per poder tenir control de l’estàndard d’assoliment dels continguts.
Han sistematitzat i documentat alguns exemples variats sobre com han fet el retorn als estudiants i ara ho posen a la vostra disposició a través d’una infografia, a la qual hi han afegit àudios amb la seva veu i algun exemple de retroacció en imatge, perquè es tracta de pràctiques viscudes amb els estudiants aquests darrers mesos.
Feedback en temps de confinament
Referències:
Sanmartí Puig, N. (2019). Avaluar i aprendre: un únic procés. Bcn: Octaedro.
Hattie, J (2012). Visible learning for teachers. Abingdon: Routledge.
Ruiz Martín, H (2020). ¿Cómo aprendemos? Barcelona: Graó.