El grup impulsor de l’equip Cuidem-nos neix l’any 2000 a l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICE UAB) i, segons ells mateixos es defineixen com un grup de treball format per professionals que, des de diferents àmbits, etapes i perspectives, estan en contacte amb l’educació i comparteixen un somni: aportar alguna cosa per millorar el benestar emocional de les persones.
Des d’aquest equip acostumen a publicar a través de l’editorial Graó articles relatius al benestar emocional dins el món de l’educació i ara us podem oferir en primícia alguns dels articles que han elaborat amb motiu de la crisi sanitària que estem vivint. Avui la tercera de les reflexions de l’equip Cuidem-nos.
Sabem que hi ha coses que funcionen, Volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Sabem que els infants aprenen a tot arreu, especialment de les relacions que estableixen amb els iguals, amb els familiars i altres referents, però tenim sempre la sensació que els hem d’ensenyar, guiar i acompanyar prioritàriament des de l’escola.
Aquest temps de confinament ha vingut acompanyat de la sensació d’haver de trobar l’equilibri i la mida justa per respondre a les necessitats de cadascú malgrat la distància.
Sabem que aquesta situació ha deixat als infants i joves sense les persones habituals amb les que comparteixen espais i situacions.
Sabem que l’entorn influeix molt notablement en les possibilitats d’èxit i/o creixement de cada infant i jove i que el lleure de qualitat no sempre està a l’abast de tothom.
Sabem que l’escola pot oferir un entorn equitatiu i facilitar més acompanyament a altres recursos a qui més ho necessiti. Per això aquests dies hem patit sobretot per alguns dels nostres alumnes. El confinament ha fet evident una realitat coneguda.
Volem acompanyar cada infant des de la seva realitat i trobar la manera que allò que oferim sigui just i rellevant per a cadascú.
Volem aprendre a acompanyar itineraris personalitzats de debò que avaluïn donant valor a cada assoliment, repte i aprenentatge personal més enllà dels que preveu el currículum i cada mestre.
Volem oferir un estiu de qualitat, compensador més que mai, d’una situació inesperada que ha trencat motlles.
Volem reconèixer cadascun dels aprenentatges que es fan a casa i en qualsevol entorn. Donar valor, reconèixer i empoderar cada família, no centrant-nos només en mancances sinó destacant possibilitats i reforçant-les.
Volem reconèixer el valor de totes i cadascuna de les activitats d’educació no formal. Saber donar valor i reconèixer també des de l’escola, teixint ponts en el marc d’una educació 360.
Podem i ho hem demostrat, apropar-nos més a cada llar per oferir a cadascú el que necessita per seguir avançant.
Podem fer-ho des del repte compensador i empoderador de cada realitat, reconeixent-la compensant-la, sense paternalismes que limitin les possibilitats de cadascú.
Podem reconèixer l’educació no formal i fomentar-la des dels centres educatius, teixint ponts i col·laborant vers una educació integral i de qualitat.
Podem, per tant, reivindicar els educadors d’espais de lleure, espai migdia, casals, esplais, caus, centres cívics i extraescolars de tota mena, per tal que es dotin del reconeixement social, laboral i econòmic que faci possible la consolidació dels equips de l’educació no formal.
Podem creure en la tribu i la ciutat que educa i fer-la realitat, i no centrar en l’escola tota la responsabilitat. Fem de l’escola un element cohesionador que vertebri un engranatge potent i transformador. Cuidem-nos!