Al setembre seguim amb la formació per a docents i la iniciem amb una vídeoconferència gratuïta de la doctora Aina Tarabini.
S’apropa el moment de pensar en unes merescudíssimes vacances (sempre ho són, oi?) i, en conseqüència, aquest blocg aturarà la intensa activitat que ha tingut aquests últims mesos i que esperem que hagi estat un bon suport a la vostra tasca docent. Al setembre veurem quin ha de ser el paper que ha de tenir el blog dins la misió de l’ICE de fer de pont entre el món acadèmic de la universitat i la docència a l’aula, però el que ja sabem és que la formació proposada per l’ICE no s’aturarà i no volem acomiadar-nos sense parlar-vos, en concret, d’un itinerari formatiu que hem preparat per al primer trimestre del curs vinent, Justícia i equitat educatives.
JUSTÍCIA I EQUITAT EDUCATIVES: RECOBREM-NOS COM A COMUNITAT PER A PERMETRE L’APRENENTATGE MILLOR A TOTHOM
L’itinerari és una proposta que vol reunir veus diferents de l’àmbit educatiu per tal de reflexionar sobre qüestions que afecten el dret a l’educació i la qualitat formativa en el nostre context social.
Es tracta d’explorar i analitzar aspectes del fet educatiu com ara les condicions de vinculació i participació dels diferents agents de la comunitat educativa en la institució escolar i la manera com aquestes condicions influeixen en l’aprenentatge.
Ens centrem especialment en la necessitat de pensar-hi i actuar-hi igual com fem amb relació a la fonamentació pedagògica i didàctica, per tal d’avançar cap a entorns d’aprenentatge justos, equitatius i efectius.
L’itinerari es composa de 10 sessions formatives telemàtiques (videoconnexions) que tindran lloc entre el 3 de setembre al 20 d’octubre i està dirigit a professorat d’educació infantil, primària i secundària que podran inscriure’s a l’itinerari complet o a sessions concretes. Hi haurà quatre sessions generals, adreçades a tots els nivells educatius i d’altres tres orientades bé a infantil i primària, bé a secundària i batxillerat.
En total, l’itinerari complet implicarà participar en 7 sessions, les 4 internivells i les 3 específiques i està reconegut com a formació permanent del professorat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
Hem pensat en persones o col·lectius que puguin ser referents educatius per iniciar un curs amb tantes incerteses com tindrà el 2020/2021. Podreu escoltar Aina Tarabini-Castellani Clemente, Gino Ferri, César Coll Salvador, Pere Alzina Seguí, Núria Suñé Soler, Fil a l’agulla , Carles Vila Mumbrú, Rosa Gil Juan, Marta Comas Sàbat i Montse Pedrol Llirinos.
Concretament, la primera conferència tindrà lloc el 3 de setembre, serà de franc i ens permetrà escoltar Aina Tarabini, que ha triat el títol Educació i justícia social: reptes per avui i per demà. Segons la seva pròpia presentació, l’educació en general i l’escola en particular són eines fonamentals d’igualació social. Sense escola no hi ha possibilitats d’equitat i cohesió social. Ara bé, quines són les condicions perquè l’escola actuï veritablement com a eina de justícia social? Quins són els principals reptes del nostre sistema educatiu, des d’una perspectiva àmplia de justícia, que contempli la redistribució, el reconeixement, la representació i la cura? Com podem garantir una escola que generi les mateixes condicions d’ensenyament i aprenentatge per a tots els centres, docents i estudiants? En aquesta sessió reflexionarem sobre aquestes i altres preguntes, tot parant una atenció especial a com la situació de confinament i tancament presencial de les escoles a causa de la COVID-19 suposa un nou envit per a garantir una escola per tothom, en el sentit més ampli de la paraula.
Ens acomiadem, doncs, fins al setembre, quan esperem que ens retrobem en aquesta conferència de la doctora Aina Tarabini i en la resta de trobades de l’itinerari formatiu.
La inscripció s’obrirà els propers dies a la pàgina web de l’ICE.