De nou l’equip Cuidem-nos de l’ICE UAB comparteix amb tots nosaltres les seves reflexions. En aquesta ocasió sobre la necessària cohesió dels nostres grups bombolla escolars.

Sabem que hi ha coses que funcionen, volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.

Sabem que aquest curs ens toca programar la incertesa, que no és un estat gens intranscendent i que afecta un element troncal: la confiança. L’hem començat de manera presencial, però no sabem fins quan podrà continuar així. Potser programarem activitats o sortides que no es podran fer, i tot plegat ens condiciona.

Sabem que, passi el que passi, i potser més que mai, necessitem que el grup que tutoritzem es cohesioni. El «grup bombolla» potser s’ha configurat de nou i alguns dels membres amb els quals han crescut els infants ja no en formem part, o potser el grup es manté però sense l’oportunitat de conviure amb altres grups.

Sabem que cada infant, com sempre, i potser més que mai, necessita ser tingut en compte de manera individual, tant pel que fa a aspectes personals com socials o intel·lectuals.

Sabem que les mesures sanitàries marquen la vida diària i que la comunicació es veu limitada, entre altres coses, per la mascareta.

Volem que l’equip de mestres cooperi per donar-se suport.

Volem escoltar la veu de l’alumnat i compartir somnis i possibilitats. Volem transformar el dol per les limitacions en mirades possibilitadores obertes a noves maneres de fer i a nous camins per assolir els nostres objectius.

Volem gaudir d’aquest curs perquè ha de ser un temps preciós en la nostra vida i en la dels infants i del jovent amb qui el compartim.

Volem seguir aprenent maneres noves d’actuar i fer créixer la creativitat amb el suport de l’equip del nostre centre i d’altres professionals de fora, per donar resposta a les condicions en les quals ens toca viure.

Podem tenir una actitud positiva que ens permeti encomanar il·lusió i confiança, tant a l’equip com al grup que tutoritzem.

Podem acollir les pors i els dols i obrir-nos cap a noves mirades i cap a noves maneres de compartir projectes i relacionar-nos amb altres «grups bombolla».

Podem programar tenint en compte els objectius compartits que recullen aquells que són essencials i competencials, i sobretot els que fan referència al creixement personal de cadascun dels infants i joves i que milloren el benestar del grup. Aquests objectius s’hauran d’abordar de manera diferent segons l’evolució de la pandèmia, però no hi renunciarem.

Podem establir relacions properes amb les famílies per compartir necessitats i propòsits que facilitin l’acompanyament i la confiança mútua.

Podem fer que aquest curs ens descobreixi nous horitzons. Gaudim-ne!

El grup impulsor de l’equip Cuidem-nos neix l’any 2000 a l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICE UAB) constituint un grup de treball format per professionals que, des de diferents àmbits, etapes i perspectives, estan en contacte amb l’educació i comparteixen un somni: aportar alguna cosa per millorar el benestar emocional de les persones. Una de les seves contribucions són els articles que acostumen a publicar a la revista Guix de l’editorial Graó, normalment relatius al benestar emocional dins el món de l’educació, com aquest que reproduïm que correspon al mes d’octubre.