Marta Giralt Ruiz

Com cada setmana, en Joan, a qui li falten uns mesos per a fer els 5 anys, i la seva mare, la Marina, es desplacen fins al supermercat per a fer la compra. Baixen del cotxe i xerren animadament mentre caminen cap a l’entrada de l’edifici. De cop i volta, en Joan s’oblida de la conversa que mantenia amb la seva mare, alça el seu cap i mirant cap a les enormes lletres taronges que regnen a sobre de la porta d’entrada al supermercat comença a llegir pronunciant el so de cada lletra: “E-S-C-L-A-T” i a continuació interpel·la a la seva mare: “Mare, no has dit que anàvem al Bonpreu?”. La mare riu, entre sorpresa i emocionada, davant el descobriment del seu fill; a casa seva anomenen BONPREU al supermercat ESCLAT. 

Aquesta anècdota, senzilla però entranyable, ens fa reflexionar sobre les primeres experiències que viuen els infants relacionades amb la lectura i ens convida a analitzar-ne alguns aspectes:

D’una banda, aquests fets ens mostren el procés d’adquisició de la lectura d’en Joan, un infant que ha anat moltes vegades a aquell supermercat i que probablement no és la primera vegada que es fixa en el rètol, però és aquell dia en concret, quan és capaç de desenvolupar i enllaçar una sèrie d’operacions cognitives complexes que li permeten descodificar les lletres, comprendre el significat de la paraula que formen i fer una connexió amb els seus coneixements previs, que el porten a no entendre perquè allà hi diu ESCLAT si en realitat la mare diu que van al BONPREU. Heus ací la comprensió. 

D’altra banda, veiem clarament com en Joan és capaç d’identificar la funció d’un rètol, que és la de donar informació o posar nom al supermercat.  El fet de designar és una de les primeres funcions que els infants atribueixen a l’escriptura.

En un moment en què estem rebent moltes informacions pel que fa a l’aprenentatge de la lectura, els fets que protagonitza en Joan demostren que les persones llegim (i escrivim) amb un motiu, i que tant des de l’escola com des de casa, des de ben petits, hem de fomentar aquest interès, oferint espais ricament alfabetitzats, on llegir i escriure tingui un sentit, una finalitat comunicativa, una funció social i amb l’acompanyament, des de l’escola, de professionals que el guiïn i acompanyin, també per a descobrir els sons de les lletres i com aquests es representen. D’aquesta manera contribuirem a construir la competència lectora dels infants de les nostres aules, un procés que durarà tota la vida ja que de segur que ens haurem d’enfrontar a noves situacions de lectura i a nous gèneres discursius. 

Bon camí, petit Joan, en la construcció de la teva competència lectora.

Contacte

Aquest camp només és per validació i no s’ha de modificar.