Mia Puig i Muntsa Sans
Abans d’entrar de ple en l’experiència que ens presenta l’Anna Bendicho a les VI Jornades volem fer un apunt previ. Isabel Solé, a l’acte inaugural, ens fa conscients de la idea que la LECTURA és una clau perquè l’infant pugui anar obrint MONS. De fet, els adults lectors llegim perquè ens gratifica, ens permet obrir-nos a nous MONS. Sustenta que l’infant necessita dels adults per iniciar i mantenir l’interès per llegir i no ens deixa indiferents quan atribueix al mestre la responsabilitat de llegir diàriament als alumnes, tot seduint-los i ocupant el lloc de coprotagonista.
Quin paper hi juga la poesia en aquest procés?
Només el títol d’aquesta experiència ja és una clara reivindicació i un compromís a llegir poesia als infants, amb quins objectius?
Llegir-la per regalar-la
Llegir-la per despertar desig
Llegir-la sense esperar res a canvi
Llegir-la pel plaer de llegir-la
En els primers minuts de la presentació de l’experiència l’Anna emmarca uns quants principis claus que validen el potencial i benefici de llegir POESIA.
1. CONNECTA DIRECTAMENT AMB EL JOC
“De ben menuts, els xiquets i xiquetes gaudeixen amb la musicalitat, el ritme i el joc de les paraules. La poesia forma part de la vida.”
Anna Ballester
Regalem poesia als infants i veurem com la gaudeixen tant els petits com els més grans
2. MILLORA EL LÈXIC I LES ESTRUCTURES GRAMATICALS
“Els infants necessiten paraules per créixer i la poesia els en dóna moltes”
Vanessa Amat
El llenguatge poètic els nodreix de llenguatge abundant, ampli i divers.
3. ESTRUCTURA EL PENSAMENT
“Els límits del meu llenguatge són els límits del món”
Ludwing Wittgenstein
Com més vocabulari i estructura gramatical oferim als infants més i millor podran pensar.
4. AJUDA A CRÉIXER I A ENTENDRE EL MÓN
“Hem d’oferir a l’infant el llenguatge poètic per ampliar els seus horitzons”
Cristina Correro i Núria Vila
La poesia contribueix a la construcció del propi jo, a comprendre millor el món que l’envolta.
L’Anna ens explica que lidera l’activitat de biblioteca de l’escola adreçada als nens i nenes dels cursos de 1r a 6è de Primària i amb un somriure afegeix que no tenen biblioteca! Es podria pensar que és una paradoxa, proposar una activitat de biblioteca sense tenir-la. Ella ens planteja diferents qüestions:
– La biblioteca de l’escola ha de ser un espai on emmagatzemar llibres?
– Una escola amb biblioteca garanteix l’oferiment d’una activitat de biblioteca?
– Una escola sense una biblioteca física pot brindar activitats literàries?
Puntualitza que l’activitat de biblioteca està ubicada en un espai de l’escola i ella l’inicia sempre amb la lectura d’un poema o una endevinalla que escull amb molta cura i que ha esdevingut un ritual d’inici, esperat pels nens i nenes, independentment de l’edat. Seguidament enllaça l’escolta de la poesía amb la proposta de la lectura d’un llibre àlbum i una conversa posterior per interpretar els aspectes literaris.
Es nota que l’Anna viu amb passió tot allò que explica i ens en vol fer partíceps. Ben ràpidament ens trobem immersos en l’experiència de com és aquesta ritualització poética: Escull un dels llibres de llenguatge poètic exposats a la taula i ens llegeix un poema de l’Iñigo Astiz del seu llibre Joemes per pugar.
Recorda que la lectura en veu alta cal que sigui expresiva. L’adult ha de tenir en compte el to de veu, la pronunciació, la intensitat, el ritme, la musicalitat i els silencis.
És imprescindible el modelatge de l’adult per ajudar a entendre el llenguatge poètic, que té una estructura formal i un lèxic diferent que el llenguatge parlat.
També ens parla de la necessitat de rellegir els poemes diverses vegades. Quan l’adult rellegeix suscita que l’infant tingui ganes de llegir el poema autònomament, recitar-lo en grup o tot sol. Dóna la possibilitat que l’infant s’apropiï del poema i del seu llenguatge.
A més a més cal potenciar la memorització de poemes. Aquesta memorització proporciona sentit del ritme, precisió semàntica, riquesa lèxica i sintàctica, prosòdica i comprensió.
Reitera que llegeix el poema per encomanar desig i curiositat. La poesia nodreix, enriqueix i emociona. Desestima demanar als alumnes quin creuen que és el significat o l’estructura del poema, opta més per gaudir de la musicalitat i de la companyia que fan les paraules.
L’Anna traspua el seu amor a la poesia. Escoltant-la s’intueix que darrera d’aquesta passió i gaudi hi ha formació i recerca continuada. Aconsegueix encomanar-nos el desig d’apropar-nos a la poesia sense por ni recança i ens facilita unes quantes recomanacions: