Anna Bendicho

El taller que imparteix la Lara Reyes a les jornades El compromís amb la lectura planteja quines obres narratives poden ser enriquidores per l’educació literària dels infants i quines situacions d’aprenentatge podem realitzar.

Ens diu que, a mida que els infants es fan més competents en la pràctica lectora, els textos narratius que els hem d’oferir han de tenir un grau de complexitat superior i per tant demanen un major nivell d’exigència, però per a que això sigui possible cal acompanyar els infants en el procés d’apropiació de les obres.

Tot seguit ens demana als assistents que diguem quins són els nostres dubtes i neguits a l’hora d’oferir textos narratius i estratègies d’aprenentatge als alumnes. D’aquesta manera, amb l’aportació dels assistents,  sorgeix un llistat d’inquietuds: Com podem fer el criteri de selecció de les obres? Com podem fer l’acompanyament de la lectura als alumnes? Quin temps hem de dedicar a la lectura individual? I a la lectura en veu alta de l’adult als infants? Com podem fer conèixer el corpus literari a tot el claustre? Com podem fer passar un infant d’una lectura fàcil a una de més complexa? Com ha de ser el Pla Lector?…

La Lara ens diu que sempre que pensem en l’educació literària hem de pensar en què i en com ho podem fer per ajudar els nostres alumnes a promocionar. Ens diu que part de les claus per fer més i millors lectors l’escola ha de tenir en compte el següent:

  • Per part del claustre:
    • Pensar en què es fa a l’escola des de EI3 fins a 6è: lectura en veu alta, hàbits de lectura, projectes de lectura…
    • Posar la lectura en primer pla, no permetre que quedi invisibilitzada.
    • Crear una comunitat lectora que tingui referents comuns.
  • Per part de la tutora:
    • Conèixer molt bé les obres de la Biblioteca d’Aula per poder oferir a l’infant allò que més li pot agradar (un mínim del 60-70% dels títols).
    • Conèixer els diferents nivells lectors que hi ha en un mateix nivell i ajudar-los a enfrontar-se a textos més complexos.
    • Conèixer  els perfils lectors dels alumnes per poder-los orientar. 

Aquí també ens convida a conèixer les guies de La lectura literària a Infantil i La lectura literària a Primària que recentment ha editat el Departament d’Educació i que ofereixen moltes nocions i eines pràctiques per reflexionar, conèixer, millorar i sistematitzar l’educació literària a l’escola.

Seguidament, per tenir algunes estratègies per llegir textos literaris, ens ofereix un nombre extens de títols interessants per a infants de cicle mitjà i superior i un llistat de pràctiques lectores per a que pensem quina seria la millor manera d’aparellar els uns amb les altres.

Algunes de les pràctiques lectores serien: elaborar un diari personal d’un personatge, pensar en el context històric, fer una entrevista al protagonista, fer l’arbre dels personatges, participar al premi Atrapallibres, fer una representació visual de viatges, elaborar mapes reals o imaginaris de l’obra, entrevistar a l’autor; escriure com…, fer tertúlia literària; fer l’eix del temps; representar els lligams entre els llibres (llibres que ens porten a altres llibres)…

Amb aquestes propostes, i les que se’ns generen a partir d’elles, se’ns obre un generós ventall d’estratègies per comprendre més i millor les obres i per acompanyar els infants a entendre i a interpretar el món a partir de l’educació literària. 

Contacte

Aquest camp només és per validació i no s’ha de modificar.