Júlia Andrei i Mireia Pérez-Peitx

A moltes escoles es fa padrinatge de lectures. La fórmula més estesa implica que un infant més gran “n’apadrina” un de més petit, i posa a la seva disposició la competència lectora més experta amb l’objectiu de construir un vincle íntim i amorós amb la lectura. L’èmfasi, sovint, està en la millora de la competència lectora de l’infant més petit que no pas en l’aprenentatge que hi pot haver per al gran. A l’experiència que va presentar la Montse Vilella, de l’escola Heurom, a les Jornades: El compromís amb la lectura del passat 16 de març, es palpava que la reflexió sobre aquesta pràctica havia permès identificar l’immens potencial d’aprenentatge que també té aquesta pràctica per als infants grans. De fet, a l’escola, converteixen la franja de padrinatge de lectures en un objectiu d’aprenentatge explícit que millora i consolida les estratègies de lectura. Al llarg de l’experiència van compartir algunes pistes que permeten entendre què prioritzen. 

En primer lloc, cal destinar temps de preparació, a l’aula i amb els infants. Pot sonar redundant, però es fa una preparació intensiva que inclou des de debatre sobre quins llibres ens agrada llegir, quins ens agraden que ens llegeixin, quin és el procés que segueix una persona quan aprèn a llegir, etc. Més endavant, i a mesura que avança la preparació, també comparteixen estratègies de comprensió, què els funciona a ells, què funciona als companys, com es llegeixen els diferents tipus de llibre, etc.

En segon lloc, han introduït un petit canvi en la pràctica. Enlloc que al llarg del curs es mantingui la parella d’infants apadrinats i el que canviï siguin els llibres que van llegint, el que es manté és el llibre que llegeix l’infant gran, i al llarg d’un temps el llegirà als diferents infants de 6 a 8 anys. D’aquesta manera, també es fa visible la diversitat a tots els nivells: des dels infants que et llegeixen, fins a la competència que tenen, passant pel llibre que cadascú ha escollit, entre d’altres. Per tant, la tria del llibre és fonamental, ja que t’has de convertir en expert i faràs un treball intensiu per tal que així sigui. La pregunta que es fan els infants a l’hora d’escollir el llibre és molt clara: què soc capaç de llegir amb fluïdesa per ser un bon model lector i fer venir ganes de llegir als altres? La clau és que aquesta fórmula permet la participació de tots els infants grans com a padrins/es, sigui quina sigui la seva competència i que, amb la preparació intensiva, l’experiència lectora és completa. 

En tercer lloc, els infants tenen el repte de convertir-se en experts en el llibre escollit. Per fer-ho, entre d’altres, entrenen la fluïdesa lectora rellegint moltes vegades el llibre, reflexionen sobre què els ajuda a avançar com a lectors, pensen com desplegar estratègies de comprensió abans, durant i després de la lectura, discuteixen quines interaccions es poden generar a partir del llibre, etc. I encara més, en totes aquestes converses col·lectives en les quals cadascú es prepara un material diferent, també cal anar prenent decisions sobre com concretar en el llibre que han seleccionat totes les eines i recursos que es van desplegant a mesura que avança la preparació. Després de diverses setmanes, grans i petits comparteixen aquesta estona de lectura conjunta. 

En aquesta experiència la millora de la competència lectora està al servei de la necessitat de viure experiències plaents amb la lectura i de fer venir ganes de llegir més. Preparar amb tanta cura el padrinatge mostra el respecte i l’amor tant dels infants com dels mestres per la lectura.