Mireia López Salazar
Dins el marc de les Jornades El compromís amb la lectura, la Marta Aguilar i la Marta Pont proposen, en el taller que han preparat, la reflexió sobre com llegim el món i com ajudem els infants a acostar-se als textos no literaris. Es refereixen als textos reals del món que ens envolta, que no estan pensats per una activitat a l’escola i que per tant, com a mestres, hem de facilitar-ne l’accessibilitat, ja que son textos que enriquiran el seu coneixement sobre el món real. Ens conviden doncs a documentar-nos amb fonts reals del dia a dia.
Ens parlen de llegir el món com una necessitat d’aprendre, per això contextualitzen la proposta en els projectes d’aula. En concret, sobre un projecte de l’escola Ribatallada de Sabadell en el qual calia documentar, entre tots els alumnes, una ruta pel riu Ripoll, ruta ja establerta sobre la qual es treballarien nombroses informacions dels diferents elements naturals, espais i localitzacions. Durant la sessió, ens posen als assistents en situació de resoldre una dinàmica que tenia molts punts en comú amb la proposta que van portar a terme a les aules i que hem pogut compartir.
En la dinàmica del taller, ens divideixen en grups i ens proposen que cada un llegeixi i prepari un text diferent de temàtica similar per compartir després amb els altres. Davant d’aquesta proposta ens fan reflexionar sobre la diversitat de textos reals que podem apropar als infants i que arriben a través de diferents canals. Lectura de diaris, podcast, notícies de televisió, ràdio, entrevistes, pàgina web… Hem de llegir, escoltar o interpretar el text i prendre acords en grup, ja que haurem d’explicar-ho als altres més tard. Ens hem de preguntar on ens porta el text que ens han ofert, quin tipus d’informació ens dona i afegir-hi una curiositat informativa. També creen la figura de l’observadora per després poder també conversar sobre quines sensacions emergeixen a l’hora d’enfrontar-se al text, com s’organitza el grup, com es prenen decisions, què es prioritza, quins rols s’estableixen…
Aquesta pràctica és molt similar a la que, com a mestres, van proposar als alumnes de l’escola quan havien de preparar, també en grups, les diferents parades en els punts d’interès de la ruta pel riu. Se’ls presentaven textos complexos i reals sobre els punts escollits que veurien pel camí i havien de fer seu el text per explicar-lo als altres. És a dir, cada grup havia de fer-se expert d’una informació que després compartiria amb els companys i companyes. Aquí ressalten la importància de rellegir el text, de saber triar la informació, de seleccionar-la (no tot té la mateixa rellevància), de compartir eines per enfrontar-se a un text complex… Durant la sortida, a més, també es vam trobar, de forma natural, altres informacions textuals: cartells informatius, explicacions, senyals diversos, grafitis a les parets en els quals van descobrir un poema conegut i que els va fer connectar amb aprenentatges anteriors…
Per acabar el taller reflexionem sobre què s’activa quan portem a l’aula aquest tipus de propostes. Van sorgir diverses idees però destacarem les que remarquen que, per llegir el món, cal tenir en compte el context, la diversitat de textos que cal oferir -multimodalitat- i la voluntat d’alinear objectius, planificar reptes i oferir estratègies per aproximar-se al text. Es tracta de posar en marxa els processos mentals adequats per mobilitzar coneixements previs i conduir a la creació de nous vincles en el pensament per poder construir nous aprenentatges. El paper de l’adult en aquest viatge de llegir el món és clau. El mestre n’és el guia i no pot relegar aquesta tasca si no volem que els nens i nenes es quedin en la superficialitat dels textos.