Mia Puig i Maria Gracia

Al taller titulat “Llegir a la frontera entre ficció i no ficció” que es va portar a terme a les Jornades titulades El compromís amb la lectura, la Mireia Pérez i l’Alessia Corsi, van obrir-nos les portes tot presentant-nos una multitud encisadora de llibres sobre diferents temes.

La sessió va començar amb l’oferiment de les talleristes de fer un passeig entre les pàgines de les obres que, amb molta cura, havien seleccionat. Una parada de llibres amb una estètica acurada que convidava a manipular-los, a fullejar-los. Un grup d’adults que ens hi vam apropar encuriosits i amb ganes de descobrir, de conèixer,…

Tal i com diu el títol del seu taller, els llibres que vam trobar ens oferien experiències lectores a cavall entre la ficció i la realitat.

Després de l’estona de lectura va ser el moment de compartir les experiències. 

  • Estupor
  • Alegria i confort d’aprendre
  • Diversitat de famílies
  • Facilitat d’accés al codi per als infants amb més dificultats
  • Estètica, fer atractius aprenentatges feixucs

Aquestes van ser algunes de les reaccions de les assistents que, ben ràpidament, vam quedar preses per l’interès i les ganes de saber més sobre les lectures que ens envoltaven.

Aquest va ser el punt de partida que la Mireia i l’Alessia van acollir per començar a filar tots els continguts.

Ens van parlar de la materialitat, de la multimodalitat dels llibres i de la visió enciclopèdica contraposada a la visió personal dels continguts, que busca presentar els coneixements defugint dels punts de vista “objectius”, oferint una mirada rigorosa i a la vegada personal.

Ens van ajudar a analitzar els textos tot posant èmfasi en l’objectiu dels mateixos, en la seva estructura fragmentada, en la necessitat o possibilitat de fer-ne una lectura no lineal i en la importància de valorar l’existència de fissures que convidin el lector a fer-ne una lectura dialògica.

Tota una sessió d’intercanvi que ens va aportar idees tan clares com:

  • Cal trobar llibres que ens permetin instruir deleitant
  • Per a la formació de lectors crítics és important saber buscar informació, tenir la capacitat de comparar-la i processar-la i, finalment, aprendre-la.
  • És important acompanyar els infants en l’adquisició d’estratègies que permetin abordar tasques complexes com per exemple la comprensió profunda dels textos.

Vam acabar amb un gran aplaudiment que reflectia la satisfacció dels assistents d’haver après una mica més sobre els materials que ens permeten oferir als nostres alumnes experiències lectores profundes, justament perquè amb tota la intenció i amb una gran qualitat es mouen entre la ficció i la no ficció.

Contacte

Aquest camp només és per validació i no s’ha de modificar.