Júlia Andrei, Mireia Morales i Montserrat Fons
Vet aquí que una vegada unes mestres, convocades un dissabte al matí a la Universitat Autònoma de Barcelona, es trobaven immerses en la missió d’ajudar uns ratolins a cercar històries per escapolir-se dels plans d’un tal Maurici. En Maurici havia aparegut com un personatge molt astut quan la Paula Jarrín el va fer sortir de les pàgines del llibre “El poder de les històries” i el va transportar cap a les ments atentes i curioses d’aquelles mestres mestres reunides. Estaven molt atentes perquè la història les captivava cada vegada més i perquè, també, la molt espavilada de la Paula havia prohibit tenir mòbils i prendre apunts mentre la història sonora viatjava per l’auditori.
I és així com, en silenci, les mestres van començar a rondar per la sala complint l’encàrrec dels ratolins que, renoi si n’eren d’exigents i delicats! Cada parella de participants havia rebut en un sobre l’encàrrec de trobar una història d’acord amb unes característiques literàries. Llegiu-ne uns exemples:
L’humor és central, amb un final obert i un personatge recuperat o que aparegui en altres llibres.
Un viatge d’heroi, amb molts personatges secundaris i que no és un àlbum il·lustrat
Un escenari localitzable, il·lustracions idèntiques i un final tancat
Per poder realitzar aquest encàrrec, la bona fada havia proveït la sala d’una meravellosa i excepcional selecció literària, amb una àmplia varietat de gèneres, de personatges i, de singularitats…
I és clar, les mestres van gaudir com mai amb aquesta investigació literària. Mirant i remirant les diverses característiques formals i narratives de cada llibre, de cada història, s’hi podien passar hores, dies, mesos i ves a saber, potser encara hi són!
I… tot això és tant veritat com que el conte s’ha acabat. I donem fe que així va passar en el taller que la Paula Jarrín, professora de la Universitat de Barcelona i llibretera a la llibreria Al·lots, va oferir a les jornades El compromís amb la lectura.
El taller va tenir una segona part de diàleg i d’intercanvi que va resultar extremadament enriquidor, no només pel descobriment de nou fons bibliogràfic, sinó també per la multitud d’aspectes que es poden observar quan s’analitzen els contes més enllà del fil narratiu.
Quan les mestres adquirim coneixements sobre les diferents dimensions de la literatura infantil, ens sentim deutores d’integrar aquest lèxic en les vivències del dia a dia a les aules. Quan oferim als infants eines per anar més enllà de la comprensió literal, els permetem desenvolupar una comprensió més profunda i rica de les lectures.
En conclusió, creiem que els assistents al taller vam poder explorar noves formes d’aproximació a la literatura infantil, i també vam engrandir el repertori d’eines pedagògiques que contribueixen a la formació de lectors més crítics i compromesos.
PS. Amb aquest post tanquem el conjunt de les últimes 10 entrades que hem publicat per explicar tots els continguts que es van exposar i debatre a les VI Jornada Llegir i Escriure a l’Educació Infantil i a Primària, jornadatitulada “El Compromís amb la lectura”, celebrada el 16 de març del 2024; continguts que podeu recuperar a través dels enllaços següents:
La conferència
Llegir i aprendre a llegir, avui: una conversa amb la Dra. Isabel Solé
Les 5 comunicacions
Aprendre estratègies lectores a partir del padrinatge de lectura
Contextos i textos: lectura creació a l’educació infantil
Motivar la lectura a primària: el plaer de llegir, llegir per aprendre
Llegim poesia als infants: Accedir a la lectura a partir del plaer
I els 4 tallers
Llegir a la frontera entre ficció i no ficció
Cites ràpides amb àlbums lents i un extra-extra emocionant!