Maria Rosa Gil i Juan és Doctora en Psicologia per la Universitat de Barcelona (2000) i també Llicenciada en Pedagogia Terapèutica per la mateixa universitat (1988)

Ha treballat com a docent al llarg de més de 30 anys a totes les etapes de l’ensenyament obligatori, especialment al cicle inicial de primària on hi va romandre durant 10 anys. Els darrers 12 anys ha treballat com a psicopedagoga a l’EAP B-13 de Terrassa (és on té la seva plaça definitiva) i ha compaginat aquesta feina principal amb la docència com a professora associada del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Universitat Autònoma de Barcelona. També ha estat involucrada durant més de 20 anys en la formació permanent del professorat d’educació infantil i primària i ha escrit diversos articles en revistes educatives relacionats amb l’aprenentatge inicial de la lectura i l’escriptura. Actualment treballa a la unitat de formació del professorat de l’ICE de la UAB.

Membre del grup de recerca consolidat LLETRA (GREAL), les seves línies de recerca giren a l’entorn de l’alfabetització inicial i la reflexió metalingüística a l’educació primària.