El curs, celebrat a Creta, ha esta organitzat per la institució d’innovació educativa Elligogermaniki Agogi y la Universidad de Creta, ha tractat aproximacions per a l’Ensenyament de les Ciències Basat en la indagació (ECBI).
Altíssima qualitat dels formadors i recursos, hi han assistit professionals de l’educació d’un ample ventall de països, des de Finlàndia fins a Turquia, passant per EEUU i Alemanya.
Algunes píndoles concentrades:
- si pretenem que els nostres alumnes indaguin, caldrà primer de tot que els ajudem a formular-se preguntes que siguin investigables. Les preguntes que comencen amb Perquè…? o Com…? no són investigables, perquè no es pot dissenyar un experiment a partir d’elles. En canvi, les preguntes que comencen per Què passa si…? o Fa alguna diferència si…? són investigables.
Per tant, si volem que els nostres alumnes investiguin cal que els ajudem a passer de les primeres preguntes a les segones, i això, ens explicà Bob Pannoff, ho podem fer si fem que es fixin en els factors que participen en les preguntes que es formulen. Imprescindible Pannoff.
- En aquesta línia, els simuladors són una eina molt valuosa: permeten que els alumnes formulin expectatives Què passaria si…? i les testin inmediatament. Això permet que els alumnes formulin models sobre els fenómens (ecològics, físics, químics,..) abans o enlloc que nosaltres els expliquem, no pas com a comprovació.
- Per fer això, Pathway, el projecte europeu en el que està inscrit aquest curs, proposa models i exemples, que podeu trobar al document “Hacia la enseñanza de las ciencias por indagación. Guía para profesores“.
- Els Science cafés, esdeveniments divulgatius distesos similars a mini-taules rodones sobre temes Científics. Fantàstica iniciativa la de Formascienza, que aplica aquest format- ja desenvolupat en diferents centres de recerca- a les escoles, de manera que els alumnes contacten els experts i organitzen tota la sessió Science-Café (des de fer-ne publicitat a preparar cafès i concertar la data amb l’expert). Aprenentatge-Servei, Autonomia i iniciativa personal i construcció de coneixment, tot en u. I més.
- Codis QR, Realitat Augmentada i Applets Java, algunes tecno-chuches que van adquirir en aquest curs un valor didàctic, orientat a fer que l’alumnat experimenti, provi i es pregunti. Fent servir tecnologia per a millorar la pedagogia. I no a l’inrevés.
Informació sobre el curs a la web de Pathway, on hi apareix la propera convocatòria.
=======================================
Actualització 12/08/14
Trobareu informació més àmplia a l’article:
Indagación en el aula mediante actividades manipulativas y mediadas por ordenador. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales 76 (2014), J.Domènech
Vengapues,