Currículum no és igual a temari. Ni programació és igual a continguts
Una de les coses que tenim més clares els profes de secundària és que és pràcticament impossible fer tot el temari si aspirem a alguna cosa més que un exercici memorístic. I el desenvolupament del curs acaba semblant un sac que no s’acaba mai d’omplir.
Per això, fins ara partia de veure quins temes tractava el llibre i anava saltironant per les parts que m’interessaven i fent activitats paral·leles amb la intenció d’anar una mica més enllà dels exercicis memorístics, mantenint a ratlla com bonament podia la frustració de no acabar mai el temari.Currículum s’havia convertit en temari.
Però recordava vagament de les opos que abans de definir el temari, el currículum parlava d’altres coses. I és anant a buscar aquestes altres coses que aquest curs (per primer cop en 5 anys d’ofici -!¡-) per a preparar les matèries que em tocaven, abans de mirar res més, m’he descarregat el currículum tal com el descriu el DOGC (es poden trobar en format llegible per a humans a http://www.xtec.cat/web/curriculum/eso/curriculum).
Nano, abans ho hagués fet. Això és una altra cosa.
Descobreixo, per exemple, que temes que són al llibre no es corresponen al currículum.
O que en alguns dels temes, el que el currículum persegueix no es pot aconseguir amb els materials del llibre.
O que el currículum parla de coses més interessants que de memoritzar o de presentar treballs.
O que tot allò que jo pensava que havíem de fer a l’ESO: primar el saber fer per sobre de memoritzar, promoure actituds, fomentar un aprenentatge reflexiu…és exactament el que el currículum diu que hem de fer.
Profe, deixa de complicar-te la vida: mira’t el currículum. Després, si cal, ja et miraràs si el llibre et serveix d’alguna cosa.
Segurament descobriràs que per a promoure el que el currículum et demana, necessites quelcom més que el llibre. Abans de mirar-lo, busca activitats que et serveixin. La xarxa n’és plena. Comença per l’ARC i vés fent. Potser el curs que ve podràs estalviar uns quants euros a les famílies.
Això estic fent ara i així ho estic fent. Haver trigat 5 anys a fer això no diu gaire positiu de les meves programacions fins ara. Però de vegades, les coses més òbvies són les més difícils de capir.