tssDe l’epiteli de ceba a la indagació. Un marc per a construir pràctiques investigadores cap a la Competència Científica. Revista Ciències (2016)32, 12-22. Jordi Domènech-Casal, Neus Ruiz.

El desenvolupament de les dimensions de la competència científica (conceptual, procedimental i epistèmica) té en els treballs pràctics de laboratori un espai candidat. El desplegament de pràctiques investigadores és complex i requereix de marcs metodològics i suports per dur-lo a terme. S’ha desenvolupat un marc metodològic per al treball estructurat amb pràctiques investigadores basat en diverses bastides de suport per al treball d’habilitats de raonament científic i una seqüència de treball en 5 etapes que culmina en l’escriptura d’un article científic per part dels alumnes. El marc metodològic s’ha aplicat en una pràctica sobre biologia cel·lular i microscòpia, en el marc del treball en l’ensenyament de les Ciències a l’Institut Marta Estrada, de Granollers. Es justifiquen i descriuen les diferents etapes i els resultats obtinguts i es comenten dinàmiques clau (oralitat, auto i co-avaluació) i l’aportació d’aquest tipus de pràctiques a les tres dimensions de la competència científica.