Cracking the code és una activitat de genètica per a 4 ESO o cursos superiors on es tracta el dogma central de la biologia molecular (ADN-ARN-Prot) i diferents tècniques de manipulació artificial de l’ADN.

En l’activitat, els alumnes analitzen els resultats de diferents experiments clau del descobriment de l’ADN en la història de la ciència (Griffith, Avery, McLeod i McCarthy, Chargaff, Watson, Crick, Wilkins i Franklin, Nirenberg i Khorana) i els resolen fent raonaments equivalents als que van fer els cientifics en el seu moment.

També analitzen diferents documents històrics reals (pàgines de llibretes de laboratori, cartes entre investigadors, fragments d’articles científics) per  associar-los a diferents punts del procés de la construcció del dogma central de la biologia molecular i per a apropar els alumnes a una visió humanitzada dels científics.

Finalment, els alumnes han de proposar quina tècnica en concret (transgènics, teràpia gènica, clonació terapèutica,…) pot servir per a resoldre diversos casos proposats.

L’activitat està disponible en català i en castellà i es pot descarregar a:

L’activitat forma part de l’itinerari d’activitats amb metodologies actives ProyectandoBioGeo i s’ha desenvolupat a partir d’una activitat prèvia d’aquest itinerari, centrada només en els experiments de Nirenberg i Khorana, Hacking the code.

.