El llibre titulat “Ciència, Llengua i Discurs. 75 accions lingüístiques per ensenyar a pensar Ciència“es troba en procés de publicació, i s’actualitzarà la informació en aquest post.

Aquest text ha estat premiat amb el XXXI Premi Joan Profitós d’Assaig Pedagògic, concedit per Fundació Joan Profitós, sota el patronatge de l’Escola Pia de Catalunya, i la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans.

Índex (provisional):

Pròleg: l’ombra d’una simetria essencial

  • L’estrany exercici
  • A la Uni.
  • De l’estructura dels textos al Discurs, viatge d’anada i tornada
  • A l’aula de Secundària. Pensa-parlant sobre conflictes
  • De la intuïció a la pràctica fonamentada
  • Per a qui s’escriu aquest llibre
  • Com està escrit aquest llibre

1. Introducció: Ciència, Llenguatge i Discurs

  • El pensament com a forma de dialogar amb el món
    1. Funcions epistèmiques del llenguatge: habilitats cognitivo-lingüístiques, destreses de pensament i tipologies textuals
    2.  El patró estructural i el discurs
    3. Els gèneres discursius: gèneres textuals i litúrgies
    4. Les comunitats i els arquetipus
  •  Ensenyar Ciència i el llenguatge de la Ciència
    1. Enfocaments metodològics de l’ensenyament de les Ciències
    2. Implicacions lingüístiques per a l’ensenyament de les Ciències
  • Referències

2. Interrogar el món i els textos: formular preguntes

  • El paper de les preguntes, l’observació i el conflicte en la Creació del Coneixement Científic
    1. Partim de l’observació per formular preguntes científiques i preguntes investigables.
    2. Establir diàlegs amb textos i amb el que sabem i no sabem d’un sistema mitjançant preguntes
    3. Preguntar per connectar amb destreses de pensament que permeten investigar
    4. Preguntar per activar habilitats de raonament científic
  • Conclusions i orientacions per al treball a l’aula amb preguntes
  • Referències

3.Descriure i narrar per a observar

  • El paper de la Narració i la Descripció en la creació de coneixement científic
    1. Descriure i narrar el que encara no sabem, posposar el judici.
    2. Fer servir destreses de pensament per veure el que no hauríem vist
    3. Fer narracions o descripcions que serveixin: Pertinència, Exhaustivitat i Precisió
    4. Lèxic, metàfores i dibuix científic per distingir el que és essencial del que és accessori
  • Conclusions i orientacions per descriure i narrar científicament a l’aula
  • Referències

4. Explicar i Justificar per comprendre el món

  • El paper d’Explicar i Justificar en la Creació de coneixement científic
    1. 1.Els models es proposen formulant explicacions (hipòtesis) i contrastant les prediccions amb les observacions.
    2. 2. La formulació d’explicacions és un procés progressiu: la lectura com a indagació
    3. 3.Els models construïts es fan servir per justificar fenòmens
    4. 4. Els models permeten establir cadenes de causes
    5. 5.Conversa exploratòria i seminaris socràtics. La formulació d’explicacions és un procés creatiu i comunitari.
  • Conclusions i orientacions per a explicar i justificar científicament a l’aula
  • Referències

5. Argumentar per validar coneixement i prendre decisions

  • El paper de l’argumentació en la Creació del coneixement científic
    1. Avaluant proves. Especificitat, suficiència i fiabilitat.
    2. L’argumentació com a estructura lingüística i la connexió amb models
    3. L’argumentació proposa conclusions amb diferents graus de certesa
    4. Argumentar per decidir i per a resoldre problemes. Ampliant la mirada amb la contra-argumentació.
  • Conclusions i orientacions per argumentar a l’aula de ciències
  • Referències

6. Lectura Crítica per a una ciutadania lliure

  • El paper de la Ciència en l’esperit Crític
    1. La lectura crítica dels textos per a la lectura crítica del món
    2. L’anàlisi i la selecció de les fonts. Competència informacional.
    3. Integrar i ponderar informació: de les Fake News a la complexitat
    4. Cognició epistèmica, biaixos i lectors crítics
  • Conclusions per al treball amb la lectura crítica a l’aula
  • Referències

7. Els Gèneres discursius de la Ciència

  • Els gèneres discursius i la Creació del Coneixement Científic
    1. Els gèneres textuals i l’estructura dels textos
      1. Text i propòsit: Coherència, Cohesió, Adequació
    2. Gèneres discursius i tipologies textuals
    3. Comunicació més enllà de el text: litúrgies, comunitat i valors
  • Conclusions i orientacions per treballar amb gèneres discursius
  • Referències

8. Disseny d’Unitats Didàctiques de Treball Integrat de Llengua i Ciència (TILC)

  • Programar: Fer emergir els objectius i les eines lingüístiques
    1. Llenguatge científic, acadèmic i col•loquial
  • Seqüenciar: Cicle d’aprenentatge, demanda cognitiva i demanda lingüística
    1. Demanda lingüística, demanda cognitiva i encavalcament
  • Dissenyar: Triar i adaptar textos per aprendre ciències
  • Proporcionar suports i ajustar la demanda
  • Avaluació: Saber si sabem. Objectius d’aprenentatge, criteris i indicadors
  • Conclusions i orientacions per dissenyar unitats de Treball integrat de Llengua i Ciència
  • Referències

9. La transferència i cooperació en el Centre educatiu

  • La col•laboració entre matèries “des de baix”
  • Professionalitzar la pràctica i connectar la iniciativa individual i la col•lectiva en Departaments
  • Col•laborant entre Departaments cap a un currículum integrat
  • Disseny i avaluació de plans d’innovació i millora
    1. Objectius, Actuacions, Recursos, Responsables, Instruments i Indicadors
  • Conclusions i orientacions per a la transferència i la innovació en el Centre Educatiu
  • Referències

10. Conclusions

  • Mirar el Llenguatge des de les Ciències (i viceversa)
  • Mirar la pràctica des de la teoria (i viceversa)
  • TILC o barbàrie

Annexos            

  • Annex 1. Habilitats cognitivo-lingüístiques. Iniciadors, connectors i gèneres discursius
  • Annex 2. Destreses i rutines de pensament. Iniciadors de frase, connectors i organitzadors gràfics      
  • Annex 3. Roseta d’Iniciadors de pensament per dimensions de Competència Científica             
  • Annex 4. Connectors gramaticals i iniciadors de frase   
  • Annex 5. Organitzador gràfic per formular preguntes científiques i investigables           
  • Annex 6. Iniciadors, exemples i destreses de pensament per seqüenciar preguntes literals, inferencials,  avaluatives i ontològiques.  
  • Annex 7. Iniciadors de frase para dissenyar/formular preguntes TSS de Raonament científic.
  • Annex 8. Llista de comprovació i iniciadors per a l’elaboració de descripcions i narracions científiques (Precisió, Pertinència i Exhaustivitat)   
  • Annex 9.  Model Frayer adaptat a les ciències per descriure i definir termes de lèxic    
  • Annex 10. Organitzador gràfic “Cadena de causes i conseqüències” per distingir causes de conseqüències i causes proximals de finals.            
  • Annex 11. Plantilla per a l’elaboració de justificacions en respostes a preguntes d’examen       
  • Annex 12. Plantilla per fer “mapes de diàleg” d’idees en converses exploratòries.        
  • Annex 13: Targetes conversacionals per seminaris socràtics      
  • Annex 14. Guió per a l’alumnat per preparar i avaluar seminaris socràtics          
  • Annex 15: Preguntes per l’acompanyament de seminaris socràtics       
  • Annex 16. Taula de desenllaços per a dissenyar i comprendre experiments      
  • Annex 17. Taula d’avaluació de proves
  • Annex 18. Llista de comprovació per avaluar una argumentació
  • Annex 19. Plantilla per a la Lectura Crítica de textos      
  • Annex 20. Fitxa CESINF de recolzament a la recerca, tractament i síntesi d’informació 
  • Annex 21. Plantilla de Balança d’Arguments per usar com a suport.      
  • Annex 22. Plantilla per elaborar perfils epistèmics a partir de la lectura crítica o elaboració d’un assaig.               
  • Annex 23. Targetes d’anàlisis de fal•làcies         
  • Annex 24. Targetes d’anàlisis de biaixos cognitius
  • Annex 25. Organitzadors gràfics per a l’anàlisi de la macroestructura    
  • Annex 26. Plantilla CSCFrame per a la redacció d’assaigs científics          
  • Annex 27. Bases/exemples d’assajos per co-construir la superestructura de l’assaig científic   
  • Annex 28. Rúbrica McLeares per a avaluar assajos científics      
  • Annex 29. Plantilla per a l’escriptura d’articles científics escolars             
  • Annex 30. Llista de comprovació per a la revisió/avaluació d’articles científics escolars
  • Annex 31. Plantilla per a pòster científic escolar              
  • Annex 32. Rúbrica d’un sol punt per avaluar pòsters científics escolars
  • Annex 33. Guia per a la deambulació i review en congrés científic escolar          
  • Annex 34. Bastida Seminar Track per al seguiment d’un seminari de laboratori
  • Annex 35. Taula de provisió de bastides didàctiques lingüístiques          
  • Annex 36. Preguntes para acompanyar el desenvolupament d’una UD              
  • Annex 37: Òrbites de Controvèrsies     
  • Annex 38: Fitxa KPSI per comunicar objectius TILC         
  • Annex 39: Instruments per a l’avaluació de competències lingüístiques              
  • Annex 40. Plantilla per al disseny d’UDs de Tractament Integrat de Llengua i Ciència    
  • Annex 41. Bastida per al disseny de plans TILC d’innovació i millora

El llibre ha estat premiat amb el Premi Joan Profitós d’Assaig pedagògic, està disponible la  Notícia de la recepció del premi on es narra la gestació del llibre.