He aprofitat aquest nadal per anar actualitzant les versions dels materials de diferents activitats (el llistat i accessos els aniré afegint al final d’aquest post). M’havia adonat que dels materials que tinc penjats en diferents espais feia potser un parell de cursos que no penjava les noves versions, així que he aprofitat que tenia una mica de temps per posar-m’hi. M’he adonat que els canvis en general són bastant similars, i fer aquest post em serveix per pensar-hi:
1) EDICIÓ: He anat caminant paulatinament cap a un format de dossier individual de cada alumne/a en digital que serveixi com a acompanyament. He mirat de millorar (lleument) l’edició. D’una banda, m’he esforçat a incloure més fotografies i imatges. Penso que això és important, perquè una cosa bona que tenien els llibres de text era que els suports visuals (imatges, negretes, colors,…) havien estat pensats (sovint, amb concepcions alternatives incloses) per oferir aquests suports i molt sovint quan ens llancem a crear materials obviem aquests suports que són necessaris per a molts alumnes. És una activitat sobre dieta? Fotos de gent menjant. És sobre forces? Persones estirant coses. Sembla una bestiesa, però quan escrius “equilibri” en uns materials, els alumnes han de poder apel·lar a què et refereixes, a una dieta equilibrada, o a un equilibri de forces, sense realment dominar del tot, inicialment, la paraula equilibri. Una altra cosa que passava sovint abans és que els alumnes alguns cops no identificaven quines expectatives tenia jo en algunes parts dels materials. Per exemple, confonien preguntes retòriques i demandes: en proposar una pregunta en els materials, esperava que la fessin servir per a reflexionar i prou, o que elaboressin una resposta? Ja acostumava a proposar-los iniciadors lingüístics (En primer lloc, per tant, així doncs,...) i m’ha anat molt bé afegir un fons gris als espais on espero una resposta de tot l’equip i un fons blau cel als espais on espero una resposta individual. En molts d’aquests espais, el que els demano són inserir fotografies d’esquemes o dibuixos que han fet a mà, and I think it’s beautiful. No és ben bé un portfolio, però ahí vamos i m’està servint per un objectiu que tenim com a centre (que els alumnes aprenguin a prendre apunts i organitzar-se idees), perquè tinc un espai on donar-los feedback sobre això (exhaustivitat, precisió, organització).
2) AVALUACIÓ: Ja feia servir una mena de fitxa d’autoavaluació (l’anomeno fitxa FAT, per Fet, Après, Transferit), però em vaig adonar que posar-la al final del dossier, per molt que reviséssim junt/es el dossier sencer a l’inici de la UD i periòdicament al llarg del desenvolupament, comunicava involuntàriament una expectativa de l’avaluació com quelcom final. Així que ara poso aquesta fitxa FAT a l’inici dels materials. També hi he afegit a cada activitat un llistat del lèxic que espero que dominem en completar la UD, i els alumnes el van “canviant de color” quan al llarg de la UD consideren que el valoren. Com a suport aquesta mirada al lèxic, he anat incorporant qüestionaris moodle autocorregibles al llarg de la UD que usem per “estar a punt”. La idea és que si vull que el lèxic els serveixi per a “veure més enllà” (jo ho anomeno graó epistèmic), en algun moment hem d’aturar-nos a veure si el coneixem, per poder seguir discutint després.
3) INTRODUCCIÓ: M’he acostumat a preparar una mena de presentació power point inicial del projecte, on comparteixo què farem (quines etapes té la UD, com seran els productes finals,…), què volem aprendre (objectius) i com ho avaluarem (instruments) i el llistat de lèxic. Incloc també fotografies de l’aplicació de l’activitat en cursos anteriors, i penso que això els ajuda a “imaginar-se” què passarà, a conèixer quines expectatives tinc jo en proposar aquesta UD. Vull dir que cal alguna cosa en el sentit de la traducció anglesa del terme (Introduction), que vol dir també “presentar una persona a una altra”.
4) IDEES PRÈVIES: Incloc en aquesta introducció un cas inicial, en la línia del Mètode d’Estudis de Cas, en forma de narració breu o escenari que permeti empatitzar i provocar conversa. Encara que el cas no es reprengui, em serveix per poder fer emergir idees prèvies i confrontar-les amb la proposta de lèxic que comparteixo al principi: “Us sóna alguna d’aquestes paraules? Us sembla que pot tenir relació amb el que discutim?”. Crec que això també ajuda a que els alumnes “visualitzin l’espai de joc”, es facin una expectativa de per on anirà la cosa. També perquè proposar “a palo seco” un KPSI sobre què saben o no els alumnes és una mica fake: si no hi ha alguna cosa (un breu dilema, notícia, imatge) sobre la qual conversar, és difícil que emergeixin aquestes idees prèvies.
5) BASTIDES: Algunes de les bastides eren complexes d’usar per part dels alumnes. Vull dir que un cop les havies fet servir algun cop, sí que era senzill usar-les, però de bones a primeres als alumnes els costava veure “com funcionaven”, quina era l’expectativa d’ús. El que jo pretenia que fos un moment de treball autònom acabava sient encara més guiat, simplement per un problema d’accessibilitat de la bastida (això té un nom tècnic, es diu affordance). A banda de modelitzar (mostrar-los com jo uso la bastida per a fer el procés) també he vist que podia incidir-hi en els materials, enriquint-les, és a dir, completant-les parcialment, com es veu a la imatge de sota amb la fitxa CESINF. Oli en un llum.
Vaja, que m’he adonat que aquestes cinc coses són bastant presents en els canvis en les diferents activitats que estic actualitzant, i aniré llistant aquests dies aquí a sota.
–HeredityID. Herència genètica, comunicació científica i consell genètic, 4rt BioGeo. https://app.box.com/s/cdkfetmf3tjv06n24lq8zvvp93eq8zpk
–Gondwana Tales. Tectònica de plaques, reconstrucció de la història geològica d’un planeta, 4rt BioGeo https://app.box.com/s/0qo8lhqk0w79kcuu13dbbzrna20ipc58
–Risk Zone. Riscos geològics de geodinàmica interna, Informe tècnic de diversos punts crítics https://app.box.com/s/0mtp0k0uzf4kkufje814dyjsyq14accb 3erBioGeo
–Landscapes. Riscos geològics externs, Disseny i urbanització d’una comarca i adopció de mesures de prevenció. https://sites.google.com/site/projectantcn3/landscapes 3erBioGeo
–Drug Research. Mitosi i recerca biomèdica. https://app.box.com/folder/11753427244?s=zv36lyc11y4juevgfp9niee6qcch267z 4rt BioGeo
–Dieta Sana, Justa i Sostenible. Problemàtiques nutricionals, ecològiques i socials en relació a la nutrició. https://app.box.com/s/boowkgndbxkkacg7pei2hnn34g92gvgm 3er BioGeo
–Life Bricks. Metabolisme, Homeòstasi i Fotosíntesi amb peces de Lego. https://app.box.com/s/ywp4zw95kxahykf9eiuz4muh0q4yrb1b 3er BioGeo
En síntesi, el motiu pel que penso que val la pena parar-me a pensar en això de manera transversal és perquè “no sólo de conflicto cognitivo vive el Hombre“. Que les UDs tinguin un conflicte cognitiu ben imbricat amb el que volem que aprenguin és només una part de l’acció didàctica. N’hi ha d’altres: la gestió de l’aula, l’avaluació,…I una d’elles és els materials que fem servir. Penso que de mica en mica, d’any en any, convé anar caminant cap a materials que ofereixin suficients suports, materials que intentin “mirar” com “mira” l’alumne tot això que proposem.
No tinc clar perquè una paraula concreta (expectatives) apareix, una vegada i una altra, en el breu text de cadascun dels cinc punts que descric. Dedicaré una mica de temps a pensar-hi mentre vaig penjant les noves versions.