Situar-nos en converses per pensar de maneres diferents (2022). Jordi Domènech-Casal. A: Parlar i escoltar per aprendre a les àrees i les matèries. Col·lecció Tenim la Paraula. Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya.

.

Breu capítol sobre l’oralitat a les diferents àrees, dins els materials editats pel Departament d’Educació en el bloc “Parlar i escoltar per aprendre a les àrees“.

Es presenta el paper específic que pot jugar el llenguatge, i en particular, la conversa en la construcció de coneixement, actuant com un graó epistèmic: des del llenguatge és possible veure, preguntar-se i pensar sobre coses que no estaven a l’abast sense enfilar-nos-hi. Es fa un incís especial en els gèneres discursius: les situacions de comunicació oral (o litúrgies) pròpies de les diferents àrees (seminari de laboratori, judici, seminari socràtic, congrés científic…) i la seva relació amb la forma de conèixer i aprendre de cada àrea.

Es proposen eines concretes -algunes extretes del ProjecteC3– per a iniciar la conversa (iniciadors de preguntes, dinamitzadors d’indagació,…), estructurar-la (llenguatge acadèmic com a graó epistèmic, mapes de seminari, rols en la conversa…), situar-la en contextos i escenaris (congressos escolars, debats,…) i avaluar-la (seminary track, dinámica fishbowl…).

Idees de l’article són desglosades amb més extensió en el llibre (en publicació, previst maig-juny 2022):

Mueve la Lengua que el cerebro te seguirá. 75 acciones lingüísticas para enseñar a pensar Ciencia. J.Domènech Casal. https://wp.me/p25seH-Nd