Una inquietud que teníem des de fa temps al nostre centre era el pobre desplegament que tenia la Geologia. En no tenir cap geòleg/geòloga al centre, “inexplicablement” el desplegament de la Biologia anava agafant cada cop més espai i el de la Geologia quedava força reduït.
Com a acord de Departament, vam decidir “Capgirar” el desplegament al llarg del curs, fent en primer lloc la Geologia, assegurant com a mínim un trimestre sencer només per a ella, per després ja centrar-nos en la Biologia. Hem acabat descobrint que no passa res perquè els alumnes de tercer no sàpiguen què son els illots de Langer-Hans (un teixit glandular del pàncrees), i això ha “deixat espai” didàctic per dignificar l’abordatge de la geologia amb escenaris i situacions problematitzats i contextualitzats.
Hem anat construïnt diferents propostes ABP de geologia i millorant-les al llarg dels cursos, i he pensat que agrupar-les aquí podria servir per compartir els nostres “paisatges del possible” en la problematització de la Geologia. No és una proposta completa. Per a alguns dels aspectes de la geologia encara no hem trobat la manera de dissenyar situacions.
Poso a continuació els accessos als materials dels projectes, i al final del post, les referències bibliogràfiques d’aquells dels que hem publicat algun article i *indico les competències del nou currículum que hi farien referència
ABP d’astronomia (ai las, deportada a 4rt d’ESO amb el nou currículum)
- xyzStars (Concepció 3D de l’espai i les constel·lacions #producte) [1] *C4
- Mission to Stars (Geografia bàsica de l’Univers, supercúmuls i tipus de cossos, #STEM) [2] *C3, C4
- Howlin’ Wolves (Òrbites, Pla de l’Eclíptica i refutació dels horòscops #problema). [3] *C1, C2
- Exos (Exoplanetes, Trànsits planetaris i destreses de recerca científica #problema) [4] *C1, C3, C4
- Eppur si muove (Sistema Sol-Terra- Lluna #modelització) [5] *C1, C3,
ABP de Gestió de riscos geològics
- Risk Zone (riscos geològics interns #problema) [6] *C1, C2, C4, C6
- Landscapes (riscos geològics externs, #STEM) [7] *C1, C4, C6
- Earth Fluids Congress (riscos antròpics, contaminació #indagació) [8] *C1, C3, C4, C5
ABP sobre descripció i formació del paisatge i clima
- GeaTours (eines i formats per a descriure i analitzar paisatges #producte) [9] *C3
- Gondwana Tales (tectònica de plaques i naturalesa de la ciència #problema) [10] *C1, C3, C6
- MéteoTV2050 (climogrames, mapes metereològics i canvi climàtic #producte) [no REF] *C1, C2, C3, C4, C5
- Dieta sostenible (Cicle del carboni i petjada ecològica #controvèrsia) [11] *C1,C2, C4, C5
REFERÈNCIES
- XYZ -Stars i Solar System Pathway: una experiència museística de treball per projectes sobre les constel•lacions i el Sistema Solar. Revista Ciències (2016), 31, 21-28. Xavier Domènech, Isabel Llorente, Neus Ruiz, Carles Serra, Maria Ulldemolins, Antoni Arrizabalaga, Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-pW
- Mission to Stars: un Proyecto de Investigación alrededor de la astronomía, las misiones espaciales y la investigación científica. Revista Eureka de Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14 (1), 98–114. Jordi Domènech-Casal, Neus Ruiz-España. https://wp.me/p25seH-qL
- Howlin’ Wolves: un proyecto de astronomía para conectar la observación, el modelo científico y la experiencia cultural. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 95, 53-58. Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-yj
- Indagación, Exoplanetas y Competencia Científica. Los Estudios de Caso como ABP para las Ciencias. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra (2017) 25(2), 191-202. Ruiz, N., Llorente, I., Domènech-Casal, J. https://wp.me/p25seH-uK
- Eppur si muove: una secuencia contextualizada de indagación y comunicación científica sobre el sistema astronómico Sol-Tierra. Revista Eureka de Enseñanza y Divulgación de las Ciencias (2015), 12 (2), 328-340. J.Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-iD
- Risk Zone, una actividad de estudio de caso y controversia socio-científica para la enseñanza de los riesgos geológicos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16(3), 3201 (2019). J. Domènech-Casal https://wp.me/p25seH-DS
- Landscapes. Un proyecto STEM sobre geodinámica externa, riesgos geológicos y sostenibilidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 19(3), 3205 (2022). Jordi Domènech-Casal, Marta Rotllan, Mercè Tor, Antoni Garcia. https://wp.me/p25seH-VS
- Un Congreso Científico en secundaria: articulando el Aprendizaje Basado en Proyectos y la Indagación científica. Investigación en la Escuela (2017) 91, 72-89. Isabel Llorente, Xavier Domènech, Neus Ruiz, Imma Selga, Carles Serra, Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-tT
- GeaTours: una experiència geolòTICa d’aprenentatge cooperatiu que promou la indagació i l’autoregulació dels aprenentatges. Revista Ciències 27 (2014), 2-8. https://wp.me/p25seH-cM
- Una secuencia didáctica de modelización, indagación y creación del conocimiento científico en torno a la deriva continental y la tectónica de placas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias (2015), 12(1), 186-197. J. Domènech-Casal https://wp.me/p25seH-iv
- Dieta, Justicia Global i Sostenibilitat. Transformant pràctiques cap a la Cultura del Desenvolupament i la Pau. Revista Ciències 35 (2018), 9-12. Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-zo