Una inquietud que teníem des de fa temps al nostre centre era el pobre desplegament que tenia la Geologia. En no tenir cap geòleg/geòloga al centre, “inexplicablement” el desplegament de la Biologia anava agafant cada cop més espai i el de la Geologia quedava força reduït.

Com a acord de Departament, vam decidir “Capgirar” el desplegament al llarg del curs, fent en primer lloc la Geologia, assegurant com a mínim un trimestre sencer només per a ella, per després ja centrar-nos en la Biologia. Hem acabat descobrint que no passa res perquè els alumnes de tercer no sàpiguen què son els illots de Langer-Hans (un teixit glandular del pàncrees), i això ha “deixat espai” didàctic per dignificar l’abordatge de la geologia amb escenaris i situacions problematitzats i contextualitzats.

Hem anat construïnt diferents propostes ABP de geologia i millorant-les al llarg dels cursos, i he pensat que agrupar-les aquí podria servir per compartir els nostres “paisatges del possible” en la problematització de la Geologia. No és una proposta completa. Per a alguns dels aspectes de la geologia encara no hem trobat la manera de dissenyar situacions.

Poso a continuació els accessos als materials dels projectes, i al final del post, les referències bibliogràfiques d’aquells dels que hem publicat algun article i *indico les competències del nou currículum que hi farien referència

ABP d’astronomia (ai las, deportada a 4rt d’ESO amb el nou currículum)

  • xyzStars (Concepció 3D de l’espai i les constel·lacions #producte) [1] *C4
  • Mission to Stars (Geografia bàsica de l’Univers, supercúmuls i tipus de cossos, #STEM) [2] *C3, C4
  • Howlin’ Wolves (Òrbites, Pla de l’Eclíptica i refutació dels horòscops #problema). [3] *C1, C2
  • Exos (Exoplanetes, Trànsits planetaris i destreses de recerca científica #problema) [4] *C1, C3, C4
  • Eppur si muove (Sistema Sol-Terra- Lluna #modelització) [5] *C1, C3,

ABP de Gestió de riscos geològics

  • Risk Zone (riscos geològics interns #problema) [6] *C1, C2, C4, C6
  • Landscapes (riscos geològics externs, #STEM) [7] *C1, C4, C6
  • Earth Fluids Congress (riscos antròpics, contaminació #indagació) [8] *C1, C3, C4, C5

ABP sobre descripció i formació del paisatge i clima

  • GeaTours (eines i formats per a descriure i analitzar paisatges #producte) [9] *C3
  • Gondwana Tales (tectònica de plaques i naturalesa de la ciència #problema) [10] *C1, C3, C6
  • MéteoTV2050 (climogrames, mapes metereològics i canvi climàtic #producte) [no REF] *C1, C2, C3, C4, C5
  • Dieta sostenible (Cicle del carboni i petjada ecològica #controvèrsia) [11] *C1,C2, C4, C5

Imatge

REFERÈNCIES

  1. XYZ -Stars i Solar System Pathway: una experiència museística de treball per projectes sobre les constel•lacions i el Sistema Solar. Revista Ciències (2016), 31, 21-28. Xavier Domènech, Isabel Llorente, Neus Ruiz, Carles Serra, Maria Ulldemolins, Antoni Arrizabalaga, Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-pW
  2. Mission to Stars: un Proyecto de Investigación alrededor de la astronomía, las misiones espaciales y la investigación científica. Revista Eureka de Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14 (1), 98–114. Jordi Domènech-Casal, Neus Ruiz-España. https://wp.me/p25seH-qL
  3. Howlin’ Wolves: un proyecto de astronomía para conectar la observación, el modelo científico y la experiencia cultural. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 95, 53-58. Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-yj
  4. Indagación, Exoplanetas y Competencia Científica. Los Estudios de Caso como ABP para las Ciencias. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra (2017) 25(2), 191-202. Ruiz, N., Llorente, I., Domènech-Casal, J. https://wp.me/p25seH-uK
  5. Eppur si muove: una secuencia contextualizada de indagación y comunicación científica sobre el sistema astronómico Sol-Tierra. Revista Eureka de Enseñanza y Divulgación de las Ciencias (2015), 12 (2), 328-340. J.Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-iD
  6. Risk Zone, una actividad de estudio de caso y controversia socio-científica para la enseñanza de los riesgos geológicos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16(3), 3201 (2019). J. Domènech-Casal  https://wp.me/p25seH-DS
  7. Landscapes. Un proyecto STEM sobre geodinámica externa, riesgos geológicos y sostenibilidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 19(3), 3205 (2022). Jordi Domènech-Casal, Marta Rotllan, Mercè Tor, Antoni Garcia. https://wp.me/p25seH-VS
  8. Un Congreso Científico en secundaria: articulando el Aprendizaje Basado en Proyectos y la Indagación científica. Investigación en la Escuela (2017) 91, 72-89. Isabel Llorente, Xavier Domènech, Neus Ruiz, Imma Selga, Carles Serra, Jordi Domènech-Casal.  https://wp.me/p25seH-tT
  9. GeaTours: una experiència geolòTICa d’aprenentatge cooperatiu que promou la indagació i l’autoregulació dels aprenentatges. Revista Ciències 27 (2014), 2-8. https://wp.me/p25seH-cM
  10. Una secuencia didáctica de modelización, indagación y creación del conocimiento científico en torno a la deriva continental y la tectónica de placas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias (2015), 12(1), 186-197. J. Domènech-Casal https://wp.me/p25seH-iv
  11. Dieta, Justicia Global i Sostenibilitat. Transformant pràctiques cap a la Cultura del Desenvolupament i la Pau. Revista Ciències 35 (2018), 9-12. Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-zo