Sessió de conferència/col·loqui per establir ponts entre l’ensenyament de les Ciències i el de la Llengua. La sessió tindrà lloc el 13 de desembre a les 18h a l’Institut Marta Estrada (Granollers). Està especialment dirigida a professorat de Ciències i Llengua, però és oberta a tothom. L’assistència és lliure però cal haver-se inscrit al formulari (Inscripcions tancades).
La sessió porta per títol: “Fer servir la Llengua per ensenyar a pensar Ciències. Una invitació al Brutalisme“.
Durant la sessió es farà una presentació de materials i eines d’accés lliure del #ProjecteC3 i s’establirà un diàleg amb els participants per cercar, junts, respostes lingüístiques als reptes de pensament científic (o contextos científics per a l’ensenyament de la llengua). En acabar la sessió, es presentarà breument el llibre “Mueve la lengua, que el cerebro te seguirá. 75 acciones lingüísticas para enseñar a pensar ciencias“.
Presentació de la sessió:
[slideshare id=254883090&doc=conferenciacoloquigranollers-221213102913-2b1afdac]
Idees i materials aportats per participants al col·loqui:
- En ocasions, els alumnes tenen bastides lingüístiques a disposició, però no les usen. Cal un treball continuat a través de diversos cursos.
- Hi ha una oportunitat de treball que es pot iniciar a primària, especialment en les rutines de pensament.
- Hi ha una doble tasca: d’una banda que des de matèries “no lingüístiques” es facin emergir les components lingüístiques, i de l’altra, que des de llengües s’explorin més les possibilitats de diferents gèneres textuals.
Materials i recursos:
- Projecte C3
- Bastides dels Itineraris ABP-STEM Minerva i Sarasvati
- Grup LIEC
- Web TILC del Departament d’Educació
Bibliografia:
- Proyecto C3: indagación científica, lengua y contextos en la ESO. Aula de Secundaria(2016), 19, 15-19. J.Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-kX
- Apuntes lingüísticos para el tránsito a la competencia científica. Leer para indagar en el aula de ciencias. Didacticae, Revista de Investigación en Didácticas Específicas, 5, 85-98. Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-zk
- Estrategias lingüísticas para el tránsito a la competencia científica. Hablar y escribir para pensar en el aula de ciencias. Investigación en la escuela, 97, 50-68. Jordi Domènech-Casal https://wp.me/p25seH-DU
- Aprendizaje Basado en Proyectos, Trabajos prácticos y controversias. 28 experiencias y reflexiones para enseñar Ciencias. Jordi Domènech-Casal. Octaedro: Barcelona (2019) https://wp.me/p25seH-HD
- Mueve la Lengua, que el cerebro te seguirá. 75 acciones lingüísticas para enseñar a pensar Ciencia. Jordi Domènech-Casal. Graó: Barcelona (2022) https://wp.me/p25seH-Nd
.
.
.