El Pla d’Autonomia: obrint espais cap a l’emancipació de l’alumnat. Revista Catalana de Pedagogia (2022), xx, xx. Isabel Llorente Gutiérrez, Rosa Blanco Mateo, Victòria Carrió Roldán, Jordi Domènech-Casal.

• Accés en obert a l’article:
  • Accés alternatiu:

La promoció de l’autonomia de l’alumnat és un repte per als centres educatius, que sovint s’aborda amb una mirada orientada a proporcionar més bastides didàctiques. Descrivim una experiència de centre, el Pla d’Autonomia, desplegat durant 5 anys en un centre de secundària. El Pla parteix de la distinció entre diferents nivells creixents d’autonomia (Auto-regulació, Planificació i Auto-Gestió) i s’orienta a fomentar l’Auto-Gestió de l’alumnat enretirant (no afegint) aquells suports que ja no necessita. Es descriu la gènesi del Pla, s’avalua el seu desplegament a partir de valoracions d’alumnat, famílies i professorat, i es proposen vies de millora.

Referències relacionades:

• Assens, M., Carrió, V., Domènech-Casal,J., Gasco, J., Llorente, I. i Saperas, A. (2020) Proyectos interdisciplinarios en secundaria. Una propuesta organizativa y pedagógica desde el Contexto, el Currículum y la Autonomía. Cuadernos de Pedagogía 505, 44-51.
  • Blanco, R., Carrió, V., Domènech, X., Domènech-Casal, J., Llorente, I. i Muro, I. (2019). Organizar e impulsar un centro de secundaria hacia el trabajo por proyectos. Aula de Secundaria 31, 27-31.
  • Carrió, V. i Morcillo, A. (2018) L’organització de centre per al treball per projectes a l’INS Marta Estrada. II Jornades sobre Treball per Projectes a Secundària del Moviment Educatiu del Maresme. [https://www.memcat.org/ii-jornades-treballar-per-projectes-a-secundaria/]
  • Dewey, J. (1998). Democracia y educación. Una introducción a la filosofia de la educación. Ediciones Morata.
  • Domènech-Casal, J. (2013). Les bastides didàctiques: oportunitats i amenaces: Una experiència amb exposicions orals.  Revista Dotze18  3, 24-29.
  • Domènech-Casal, J. (2014a). De corregir els exàmens a Co-Regir els aprenentatges: cap a la millora en l’avaluació. Revista Dotze18  6, 10-15.
  • Domènech-Casal, J. (2022). Mueve la Lengua, que el cerebro te seguirá. 75 acciones lingüísticas para enseñar a pensar Ciencias. Graó: Barcelona.
  • Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo veintiuno editores.
  • Meirieu, P. (2013). Pédagogie. Des lieux communs aux concepts clés. ESF Éditeur.
  • Steinberg, L. (1999). Adolescence. McGraw-Hill.
  • Tor, M. (2021). Instrument d’avaluació Q-Sort. Funcions a 4rt d’ESO. XIX Jornada de Competències Bàsiques, juliol 2021.