Aprenentatge Basat en Projectes per a STEM. Breu Manual pràctic. Jordi Domènech-Casal (2023). Rosa Sensat: Barcelona.

Es pot adquirir a:

  • Web de Rosa Sensat
  • Encarregant-lo a la llibreria del teu barri: ISBN

El llibre aborda de manera pràctica el disseny i l’aplicació d’activitats d’aprenentatge basat en projectes per al desplegament STEM. Està format per 4 capítols.

Un primer capítol proporciona orientacions i exemples pràctics sobre com dissenyar activitats d’aprenentatge basat en projectes. Es proposen diferents tipus de projectes, amb exemples, i es descriuen maneres de dissenyar projectes, amb atenció a la definició del seu nucli (Context-Continguts-Conflicte), la seqüenciació, avaluació i gestió d’aula.

Un segon Capítol defineix a què ens referim amb STEM i proposa formes pràctiques de desplegar-lo a les aules, atenent el desenvolupament de les Softskills (Creativitat, Pensament Crític, Pensament Computacional, Col·laboració i Comunicació) i la interdisciplinarietat, amb abundants plantilles i materials per a la aplicació a l’aula. També es proposen diferents perspectives, metodologies i tecnologies STEM (Design Thinking, Impressió 3D, Controvèrsies, Indagació, STE[A]M…) i com vincular-les al disseny de projectes.

Al tercer Capítol es descriu la gènesi, disseny i aplicació de 8 projectes ABP STEM portats a les aules de secundària, juntament amb els seus materials, perquè els docents puguin “imaginar” el procés que porta a desenvolupar projectes ABP-STEM.

Al Quart Capítol es proposen logístiques organitzatives de centre i estratègies per al disseny de Plans d’Innovació de centre, perquè docents i equips directius puguin dissenyar el desplegament ABP STEM de manera ajustada a la realitat del centre educatiu.

El llibre es tanca amb unes Conclusions que proposen perspectives pedagògiques i socials d’anàlisi crítica sobre l’ABP i l’STEM per promoure un desplegament rigorós i socialment útil. El llibre conté, entre materials i referències, 16 exemples de projectes ABP STEM, 26 bastides didàctiques d’aula per promoure l’aprenentatge de l’alumnat i dues bastides per donar suport al professorat: pel disseny de projectes STEM (ABPSTEMZip), i pel desenvolupament de Plans STEM d’Innovació de Centre (PlanInnov).

Recursos relacionats (en obert):

Articles relacionats (en obert):

  • 16 propuestas ABP-STEM y marcos prácticos para el aula. Los itinerarios Minerva y Sarasvati. Revista UNO, 98, 64-71. Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-111
  • Qué proyectos STEM diseña y qué dificultades expresa el profesorado de secundaria sobre Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16(2), 2203 (2019). Jordi Domènech-Casal, Sílvia Lope, Lluís Mora. https://wp.me/p25seH-Ct
  • Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM. Claus metodològiques i reptes. Revista Ciències (2017), 33, 2-7. Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-ui
  • Aprendizaje Basado en Proyectos en el marco STEM. Componentes didácticas para la Competencia Científica. Ápice. Revista de Educación Científica (2018), 2(2), 29-42. Jordi Domènech Casal. https://wp.me/p25seH-BO
  • Sintonizando STEM en el eje de coordenadas de la Escuela. Cuadernos de Pedagogía (2021) 519, 107-111. Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-QN
  • STEM: Oportunidades y retos desde la Enseñanza de las Ciencias. Universitas Tarraconensis Monográfico (2019) 155-168. Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-Iq
  • Resignificación STEM y escuela. Escenas ABP desde el Itinerario Minerva. Boletín Ciencia Tecnología y Sociedad 15, 57-65 (2021). Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-Tu
  • Perspectives, Metodologies i Tecnologies en el desplegament de l’educació STEM. Revista Ciències 44,56-71. Couso, D., Domènech-Casal, J., Simarro, C., López-Simó, V., Grimalt-Álvaro. https://wp.me/p25seH-Zc
  • STEMtools: una proposta per a planificar el desplegament STEM a l’escola. Revista Ciències 44, 72-87. Anna Albalat, Eva Mateo, Digna Couso, Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-U2

Llibres relacionats:

  • Aprenentatge Basat en Projectes, Treballs pràctics i Controvèrsies. 28 experiències i reflexions per a ensenyar Ciències. Rosa Sensat: Barcelona (2019). https://wp.me/p25seH-DC