DESCRIPCIÓN

El alumnado elige una constelación y debe articular distintos procesos de búsqueda de información, trabajo en equipo y diseño tecnológico con el trabajo con proporciones matemáticas para elaborar una maqueta de su constelación en 3 dimensiones, situando cada estrella a una distancia proporcional a su distancia real.

REFERENCIAS

[Artículo]

XYZ -Stars i Solar System Pathway: una experiència museística de treball per projectes sobre les constel•lacions i el Sistema Solar. Revista Ciències (2016), 31, 21-28. Xavier Domènech, Isabel Llorente, Neus Ruiz, Carles Serra, Maria Ulldemolins, Antoni Arrizabalaga, Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-pW

ANDAMOS DE APLICACIÓN

  • COL1. Formación de equipos y roles
  • MAT1. Pensamiento computacional y algoritmización
  • MAT2. Resolución de problemas
  • CRE1. Lluvia de ideas
  • TEC2. Diseño Tecnológico
  • COM2. Póster Divulgativo
  • CRI2. Auto y co-evaluación
  • E1. Macroestructuras y relación de ideas
  • E2. Mapa Conceptual
  • R1. KPSI
  • R2. Rúbrica

MATERIALES DE APLICACIÓN:

APLICACIÓ DEL PROJECTE

Inici

Qui no ha mirat alguna vegada al cel i ha imaginat en les estrelles formes formes conegudes?

El mateix van fer els habitants dels pobles de l’Antiguitat quan miraven el cel nocturn: els va semblar veure que les estrelles dibuixaven els seus herois mitològics, personatges de les seves llegendes, animals, objectes llegendaris o religiosos.

Però, aquestes línies amb les que unien estrelles per formar figures són imaginàries. Les estrelles no estan unides entre si per línies, i no estan situades sobre un pla, sinó que algunes són més llunyanes i les altres més properes.

A més, no totes les estrelles són iguals, n’hi ha de més grans i més petites, més calentes i d’altres que no ho són tant.

Et convidem a veure les constel·lacions com no les havies vist mai.

Què farem?

Organitzarem una exposició sobre constel·lacions en la que presentarem de maquetes en 3 dimensions de diverses constel·lacions, informacions sobre les estrelles que les formen i els orígens mitològics dels seus noms.

En primer lloc, mira el vídeo que se’t proposa al costat i respon a les preguntes.

Preguntes:

  • Explica algun mite relacionat amb una constel·lació. Perquè penses que s’associaven mites a la disposició de les estrelles?
  • Es veuen totes les constel·lacions des de tots els punts de la Terra?
  • Per quina raó?

Organitzem-nos

Per a treballar, ens organitzarem per equips de 2-3 alumnes.

Cada equip escollirà una constel·lació i serà el responsable d’elaborar-ne tots els materials per a l’exposició.

A la dreta tens un document amb dos pòsters on s’explica la idea de l’exposició i hi ha els noms de les diverses constel·lacions que es veuen als hemisferis Nord i Sud.

Material: Pòster Exposició Astronòmca

Escolliu la constel·lació de la que us voleu encarregar: assegureu-vos de que cada equip en fa una de diferent!

Tasca 1: cerquem i seleccionem informació

Com ja saps, les diferents constel·lacions reben els seus noms de mites o elements tecnològics i estan formades per diferents tipus d’estrelles situades a diferents distàncies.

En aquesta primera tasca, seleccionarás i ordenaràs tota la informació que et fa falta per a elaborar després la maqueta i el pòster explicatiu.

Material: Tasca núm. 1. Cerca i organitza informació.

Tasca 2: calculem mides i proporcions de la maqueta

Per poder fer la teva maqueta, et caldrà fer servir les distàncies de les diferents estrelles per a situar-les sobre un espai de 50 cm de fons. Això vol dir ordenar-les de més propera a més llunyana i anar-les col·locant proporcionalment segons la seva distància.

També ens cal saber de quin color caldrà pintar cada estrella per a representar el seu tipus espectral.

Per poder fer aquesta tasca et caldrà tenir disponibles les dades que has recollit a l’apartat 1 de la Tasca 1.

Segueix les indicacions del document al costat per a tenir a punt les teves dades per a la Tasca 3, la construcció de la maqueta.

Material: Tasca núm. 2: Calculem mides i proporcions

Tasca 3: Construïm la maqueta

La construcció de la maqueta requerirà tot el vostre enginy i tenir molt clares les dades que has calculat a la Tasca 3.

Assegureu-vos que ho heu fet bé abans de continuar.

Segueix les orientacions del document (veure material), però, sobretot, fes servir el sentit comú!

Al resultat final, la constel·lació hauria d’estar representada sobre el fons de la maqueta i les diferents estrelles (cadascuna d’una mida i color d’acord amb el seu tipus) haurien de quedar situades a la distància de l’observador que els pertoca (Tal com has calcular a la Tasca 2) de manera que en mirar des d’1 metre de distància, cada estrella tapa la seva representació al fons.

Atenció: cal tanca un ull i mirar sempre des de la mateixa distància i lloc exacte per anar ubicant cada estrella!

Material: Tasca núm. 3. Construir la Maqueta

Tasca 4: Elaborem un pòster

Per a acompanyar la maqueta elaborareu un pòster que presenti de manera divulgativa i atraient la informació sobre la constel·lació que heu recollit a la Tasca 1.

Per a fer-ho, cal seguir les instruccions del document i treballar a partir de la plantilla.

El resultat final del pòster hauria de quedar com l’exemple que tens aquí al costat.

Material: Instruccions i Plantilla

Tasca 5: Organitzem una exposició

Ara, cal organitzar l’exposició i donar-la a conèixer. Per a fer-ho, us dividireu en diverses comissions (se’n proposen diverses al llistat del costat, i cada comissió s’encarregarà d’una tasca.

Al final de l’Etapa, cada Comissió haurà d’elaborar un informe escrit del treball de la Comissió en el que expliqui:

1) Comissió d’espais: sou els encarregats d’escollir el lloc on es durà a terme l’exposició (escola, biblioteca pública) i ubicar cada maqueta i pòster al seu lloc.

2) Comissió de divulgació institucional: us pertoca contactar (telèfon, correu electrònic, personalment) representants d’institucions locals (ajuntament, biblioteca pública,…) per a informar-los de l’exposició i tot el que hi faci referència, demanant-los que participin a divulgar la seva existència.

3) Comissió de divulgació educativa: us pertoca donar a conèixer les objectius de la vostra exposició als altres centres educatius del vostre municipi (escoles de primària i instituts de secundària, principalment). Podeu fer-ho redactant un text informatiu, demanant-los d’anar-hi personalment a explicar-ho als alumnes…

4) Comissió de premsa: us correspon redactar una nota de premsa i difondre-la als mitjans de TV, ràdio i premsa locals.

5) Comissió cerimònia d’inauguració: us correspon organitzar la inauguració de l’exposició: escollir el lloc, la data, a qui s’hi convidarà, què es farà a la inauguració (discursos?), a qui s’ha d’avisar, etc… Compteu amb les altres comissions per ajudar-vos.

…Podeu crear més comissions si ho trobeu necessari: muntatge, acollida de visitants,…

  • Quins objectius us heu proposat.
  • Com us heu organitzat (temps, responsabilitats) per a acomplir-los.
  • Quins problemes us heu trobat i com els heu resolt.
  • Què faríeu diferent si ho haguéssiu de tornar a fer.

Avaluació

Per a l’avaluació de l’activitat, hauràs presentat diversos productes:

  • Els materials de la tasca 1 i la cerca d’informació.
  • Els materials i càlculs de la Tasca 2.
  • La maqueta de la Tasca 3.
  • El pòster de la Tasca 4.
  • L’informe sobre la teva feina a la Comissió de la Tasca 5.

Guia Didàctica

Aquesta activitat ha estat elaborada i aplicada el curs 2015-2016 a l’INS Granollers amb l’alumnat de 1 ESO.

Ha més d’aquesta guia didàctica, hi ha disponible un article publicat en obert a la Revista Ciències:

XYZ -Stars i Solar System Pathway: una experiència museística de treball per projectes sobre les constel•lacions i el Sistema Solar. Revista Ciències (2016), 31, 21-28. Xavier Domènech, Isabel Llorente, Neus Ruiz, Carles Serra, Maria Ulldemolins, Antoni Arrizabalaga, Jordi Domènech-Casal.

Objectius d’aprenentatge

Els objectius d’aprenentatge de l’activitat són:

  • Calcular proporcions mitjançant regles de tres i factors de conversió.
  • Conèixer els tipus d’estrelles.
  • Conèixer i saber usar unitats astronòmiques de distància com els Anys Llum.
  • Recollir i seleccionar informació de fonts web.
  • Seleccionar i categoritzar informacions sobre cossos celests.
  • Percebre la naturalesa tridimensional de l’Univers.
  • Crear continguts i textos en format divulgatiu.
  • Manipular eines per a tallar, perforar i enganxar.
  • Treballar la fusta com a material.
  • Entendre el concepte de perspectiva.
  • Planificar el propi treball.

Calendari i organització d’aula

L’activitat requereix unes 15 hores de treball en les que es recomana crear dinàmiques d’aula en les que els alumnes s’ajudin entre ells (crear experts en el càlcul de proporcions, experts en construcció de maquetes, experts en edició de pòsters..).

Requeriments a tenir en compte

A la tasca 3 els alumnes necessiten tenir disponibles diversos materials específics i un taller de tecnologia. Al llarg de l’activitat els alumnes necessiten de manera habitual ordinadors connectats a internet.

Exemples de produccions dels alumnes

Es poden veure a la web de l’Institut de Granollers i al reportatge sobre el projecte que va fer Vallès Televisió.