DESCRIPCIÓN

El proyecto CRASH ubica en el contexto de los accidentes de tráfico. Los alumnos actúan como peritos que deben validar si son físicamente posibles las descripciones de los accidentes que hacen los diferentes conductores implicados. Partiendo de diferentes evidencias del escenario de los accidentes (posición y masa de los coches, …) con la ayuda de diferentes herramientas (rampas, simuladores virtuales …) los alumnos deben determinar experimentalmente qué reconstrucción del accidente es plausible y preparar su exposición como peritos en el juicio que culmina la actividad, en la que han de establecer el nivel de fiabilidad de sus conclusiones.

ANDAMIOS DE APLICACIÓN

• COL1. Formación de equipos y roles
  • CIE1. Diseño de experimentos (Pensamiento Computacional)
  • CIE2. Indagación y diseño de experimentos
  • MAT2. Resolución de problemas
  • COL3. Planificación y seguimiento
  • CRI3. Evaluar la certidumbre
  • CRI2. Auto y co-evaluación
  • COM4. Presentación Oral
  • COM5. Ensayo
  • E2. Mapa Conceptual
  • R1. KPSI
  • E3. Modelo Frayer
  • R2. Rúbrica

[Artículos]

CRASH: un proyecto de enseñanza de cinemática y dinámica en el contexto del análisis pericial de accidentes. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 15 (2), 2103, 1-17 (2018). Jordi Domènech-Casal, Jesús Gasco, Pere Royo, Santi Vilches. https://wp.me/p25seH-xf

Análisis del uso de un simulador de colisiones para resolver un accidente de tráfico. Enseñanza de las Ciencias 39(3), 1-20. Víctor López-Simó, V i David Ferrer-Sánchez https://ensciencias.uab.cat/article/view/ep-lopez-ferrer/3330-pdf-es

APLICACIÓN DEL PROYECTO

• Calendari: 3 setmanes Requeriments tècnics: ordinadors connectats a internet, telèfons mòbils, rampes i cotxes de joguina amb diferents llasts.
  • Dificultat: Alta.
  • Productes parcials i final: Guió del projecte, vídeos de peritatge, exposició final del peritatge.

Tipus d’Activitat: ABP d’Estudis de Cas.

Etiquetes: Cinemàtica, Dinàmica, vectors, velocitat, acceleració, quantitat de moviment, lleis de Newton, gràfics de moviment, peritatge, judici, correlació.

Publicacions relacionades:

Proyecto CRASH: enseñando cinemática y dinámica en el contexto del análisis pericial de accidentes.Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 15 (2), 2103, 1-17 (2018). Jordi Domènech-Casal, Jesús Gasco, Pere Royo, Santi Vilches. Descàrrega

Análisis del uso de un simulador de colisiones para resolver un accidente de tráfico. Enseñanza de las Ciencias 39(3), 1-20. Víctor López-Simó, V i David Ferrer-Sánchez Descàrrega

Els contexts quotidians i els Estudis de Cas com a espai didàctic per a l’ensenyament de les Ciències basat en Projectes. Revista Ciències (2017) 33, 8-14. Iván Marchán-Carvajal, Laia Palou, Pere Royo, Jordi Domènech-Casal. Descàrrega

• Descripció

El projecte CRASH s’ubica en el context dels accidents de trànsit. Els alumnes actuen com a pèrits que han de validar si són físicament possibles les descripcions dels accidents que fan els diferents conductors implicats, que defensen versions contraposades. Partint de diferents evidències de l’escenari dels accidents (posició i massa dels cotxes, testimonis,…) amb l’ajut de diferents eines (rampes, simuladors virtuals…) els alumnes han de determinar experimentalment quina reconstrucció de l’accident és plausible i preparar la seva exposició com a pèrits en el el judici que culmina l’activitat, en què han d’establir el nivell de fiabilitat de les seves conclusions. L’activitat treballa (sense fórmules) els conceptes de cinemàtica i dinàmica corresponents a 2 d’ESO (velocitat, acceleració, principis de la dinàmica, fregament…) i aspectes com la representació gràfica, la correlació i les mitjanes.

Materials: