CANVAS DEL PROYECTO

DESCRIPCIÓN

El proyecto propone a los alumnos iniciar una investigación sobre la calidad del agua de un río cercano al instituto. Los alumnos organizan un congreso científico en el que cada equipo de dos/tres alumnos presenta un póster científico con la investigación que ha diseñado y llevado a cabo, interpretada de acuerdo con el modelo de los ciclos biogeoquímicos y la identificación de posibles fuentes contaminantes ( cultivos, zonas industriales y urbanas, etc.).

REFERENCIAS

[Artículos]

Un Congreso Científico en secundaria: articulando el Aprendizaje Basado en Proyectos y la Indagación científica. Investigación en la Escuela (2017) 91, 72-89. Isabel Llorente, Xavier Domènech, Neus Ruiz, Imma Selga, Carles Serra, Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-tT

ANDAMIOS DE APLICACIÓN

  • COL1. Formación de equipos y roles
  • COL3. Planificación y seguimiento
  • CRE1. Lluvia de ideas
  • CIE1. Diseño de experimentos
  • CIE2. Indagación
  • COM1. Póster Científico (Investigación)
  • CRI2. Auto y co-evaluación
  • R3. FAT
  • E2. Mapa Conceptual

APLICACIÓN DEL PROYECTO: AirWaterCongress

Benvinguts

Això és una invitació per a organitzar i dur a terme un Congrés Científic a la teva ciutat.

La teva feina és doble: dur a terme una investigació científica sobre algun aspecte concret de l’atmosfera o la hidrosfera del teu entorn i organitzar els aspectes logístics de la realització d’un Congrés.

A Fem una recerca, treballareu en equips de 2-3 alumnes per a desenvolupar i comunicar una investigació.

A Organitzem el Congrés, treballareu en comissions de 6-7 persones per organitzar un esdeveniment de comunicació científica on presentareu els vostres pòsters.

Contaminació, aire i aigua

En primer lloc, veurem uns vídeos, ens agruparem en grups de 4 i comentarem dues notícies relacionades per a fer-nos una idea de què parlem quan parlem de problemàtiques globals de contaminació atmosfèrica i hídrica.

Canvi Climàtic, Efecte hivernacle i albedo

Netejant el llac Tahoe

També llegir aquest article:

També llegir una de les notícies d’aquest enllaç:

Activitat

Abans de continuar, construïu un mapa conceptual sobre el canvi climàtic, i un altre sobre la contaminació hídrica, incloent en cada cas els termes de lèxic (ci us cal, cerqueu-ne el significat en diccionaris):

canvi climàtic, capa d’ozó, nitrits, nitrats, eutrofització, matèria orgànica, diòxid de carboni, monòxid de carboni, gasos d’efecte hivernacle, albedo, metalls pesants, amoni,…

Uniu els diferents termes dins de cada mapa conceptual amb expressions com: fa que / provoca / està format per / té com a conseqüència / pot ser de 2 tipus /

Materials addicionals

Fem una recerca

A l’etapa anterior has vist que hi ha diferents problemàtiques relacionades amb la contaminació de l’aire i l’aigua. El que et proposem és que facis d’investigador, et proposis una pregunta i segueixis els passos que fan els científics per a respondre-les.

Per a això, cal que formeu equips de 2-3 persones i seguiu els passos que se us proposen. A cada etapa hi ha activitats de pràctica per a aprendre una habilitat científica i eines per ajudar-te a avançar en la teva recerca.

Endavant!

Col·lectem i representem dades

Per a poder treure conclusions de les dades, cal que aquestes quedin ben ordenades i representades de manera gràfica.

Això implica representar-les en una taula i escollir un gràfic matemàtic que us sigui útil. Segueix les instruccions del document per a fer-ho.

Material: Col·lectem i representem dades.

Analitzem els resultats i traiem conclusions

Quan analitzem els resultats obtinguts en un experiment, el que fem és interpretar-los. Això vol dir:

  • Interpretem què deuen voler dir sobre la pregunta que ens hem fet, quina conclusió en traiem.
  • Valorem si la conclusió és molt segura o poc segura i què ens ajudaria a confirmar-la.
  • Mirem de relacionar aquesta conclusió amb el que ja sabíem, amb noms de processos o elements científics que tots coneixem.

Per aprendre a fer-ho, en primer lloc farem una activitat de pràctica en la interpretació d’experiments i després investigarem sobre les informacions que ens aporta la tècnica que hem usat, i en darrer lloc aplicarem les habilitats i coneixements que hem adquirit a l’anàlisi dels resultats del nostre experiment.

Material: Activitat de pràctica d’anàlisi de resultats.

2) Per a poder treure conclusions de manera completa, et cal tenir informació sobre la tècnica que uses al teu experiment.

Fes-ho seguint la Fitxa d’anàlisi de la Tècnica (la podràs trobar al document del materil).

3) Treu conclusions dels resultats teu experiment.

Per a fer l’anàlisi dels teus resultats, parteix de la fitxa que has elaborat a l’etapa anterior (col·lectem i representem dades) i mira de seguir els passos proposats a la fitxa d’anàlisi (podràs trobar-la al document de material).

Dissenyem un experiment

Per a dissenyar un experiment, cal saber a quina pregunta volem respondre, què canviarem, què mirarem.

En aquesta etapa aprendràs a dissenyar un experiment, coneixeràs les tècniques d’anàlisi de les que disposem i què permeten detectar i dissenyaràs el teu experiment

  1. Material: Aprenem a dissenyar experiments.
  2. Aprèn les tècniques d’anàlisi de les que disposem.
  3. Dissenya el teu experiment.

Per a dissenyar el vostre experiment, caldrà que descarregueu la plantilla de disseny d’experiments (podràs trobar-la al document del material) i la completeu. Un cop acabat, us intercanviareu el vostre disseny amb un altre equip i us donareu consells per a millorar-lo fins a la versió definitiva.

Fem un pòster científic

Per comunicar la vostra recerca, caldrà que feu un pòster científic, que té uns apartats molt definits i clars.

Segueix els passos que se’t proposen per aprendre a fer el teu pòster.

1) Consulta quins apartats té un pòster científic senzill i què hi ha d’haver a cada apartat.

2) Mira exemples de pòsters científics (veure document del material).

3) Descarrega’t la plantilla per a fer el teu pòster científic (veure Plantilla En Català, al document de materials). Fixa’t que el contingut que hi ha és el mateix, però una mica més complex, i que hi tens algunes ajudes per a orientar-te.

Organitzem el Congrés

Un congrés és un acte social en el que els investigadors comparteixen les seves conclusions. Normalment té dos tipus de sessions:

  • Comunicacions orals (ponents expliquen breument amb l’ajut d’un powerpoint, en 15 minuts, la seva recerca i els altres assistents fan preguntes al final).
  • Sessió de pòsters (cada autor o equip d’autors es posa al costat del seu pòster penjat en una sala, i els assistents deambulen i miren els pòsters. Si tenen un dubte, pregunten a la persona del costat del pòster que els ho expliqui).

En un congrés solen haver-hi el dos tipus d’actes, i s’organitzen segons un horari.

Ara que ja sabeu una mica com és un congrés científic, podeu organitzar-vos en comissions per a preparar-lo.

Si voleu, podeu convidar investigadors científics perquè vinguin a fer una comunicació oral.

A la secció “comissions” teniu una proposta inicial perquè la refeu segons les vostres idees com a ajut per a organitzar el congrés.

Comissions

El document Comissions Organització Congres (podràs trobar-lo al document de materials) conté suggerències perquè les modifiqueu segons les necessitats que detecteu en l’organtizació del congrés. Recordeu que és clau:

  • Decidir un calendari.
  • Establir en quins moments i com treballareu com a comissions. Tindreu càrrecs dins la comissió? Algú en serà el cap?
  • Establir com us comunicareu entre comissions. Correu electrònic? Google Drive?

Fem un Review al Congrés

Als congressos científics, els científics no hi van només a presentar els seus resultats, sinó també a conèixer què més s’ha descobert en el camp d’investigació del seu interès.

En ocasions, els cientíics publiquen “reviews”(o resums) del que es sap fins al moment en un tema determinat, recollint els descobriments recents publicats per altres investigadors en revistes científiques o congressos.

És una mena de resum de “Què sabem fins ara sobre aquest tema?”.

En aquesta activitat se’t demana que facis l’esbós d’un review partint del conjunt de les investigacions dels teus companys.

Escull un tema sobre el que faràs el teu review (pot ser un element contaminant, com els fosfats o els sulfats, l’estat d’un riu en particular, etc…) i cerca als pòsters dels teus companys quins ofereixen algun descobriment relacionat.

Ajuda’t de la “Plantillareview” (al document de materials) per a elaborar el teu review.

Guia Didàctica i Altres Recursos

Hi ha disponible un article publicat en obert sobre l’experiència i els seus aspectes didàctics:

Esborrany de Dossier de l’alumne/a (podràs trobar-lo al document de material) per acompanyar el treball en el disseny de la recerca i preparació dels resultats (a adaptar en cada cas concret).

Hi ha també disponible un dossier de suport (veure document de material) per al treball de l’activitat amb els alumnes, elaborat en una segona aplicació de l’activitat.

L’activitat i la seva aplicació es descriuen també en el llibre:

Crèdits, Llicències i Contacte

Aquesta activitat ha estat elaborada i duta a terme com a projecte globalitzat a l’Institut Marta Estrada de Granollers.

http://agora.xtec.cat/institutgranollers/

Els materials de l’activitat són disponibles per al seu ús i transformació lliure amb fins no comercials, citant la font. Queden excloses d’aquesta llicència les fotografies i imatges, que poden tenir un Copyright més restrictiu.

Dubtes i consultes sobre la pàgina es poden dirigir a l’editor de la pàgina, Jordi Domènech | jdomen44@xtec.cat | @jdomenechca