• Descripció

Es proposen als alumnes dades en forma de targetes sobre diversos elements químics i els alumnes les van incorporant paulatinament al llarg de l’activitat per a construir alguna manera d’ordenar-les, emulant el procés científic de construcció de la taula periòdica.

En paral·lel, i de forma instrumental a l’objectiu del projecte, els alumnes treballen conceptes d’estructura atòmica i enllaç químic. L’activitat conclou amb un congrés científic final (congrés de Karlsruhe) on fan prediccions d’elements que no són a la seva taula, però possiblement podrien existir, fent estimacions de les seves probables propietats físico-químiques (estructura electrònica, radi, electronegativitat, caràcter metàl·lic,…).

Activitat guardonada amb el 1er Premi ex Aequo de Materials Didàcticas al Certamen Internacional Ciencia en Acción 2018.

Tots els materials de l’alumnat del projecte Retorn a Karlsruhe es troben compilats al següent PDF: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2024/301327/12_alumnat_ProjectantCN3_Retorn_Karlsruhe.pdf

  • Calendari: 3 setmanes
  • Requeriments tècnics: Materials descarregats i impresos.
  • Dificultat: Alta.
  • Productes parcials i final: Dossier de l’alumne/a. Pòster Científic.

Tipus d’activitat: ABP Resolució de problemes, Estudi de Cas.

Etiquetes: Estructura atòmica, configuració electrònica, Taula Periòdica, Isòtops, Ions, Enllaç químic, Electronegativitat, Radi atòmic

Publicació relacionada:

Retorno a Karlsruhe: una experiencia de indagación con la Tabla Periódica para aprender la estructura y propiedades de los elementos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16(1), 1201,1-18 (2019). J. Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-Ag