- Calendari: 3 setmanes
- Requeriments tècnics: ordinadors (2 per alumne/a) amb el programa Stellarium (Gratuït) instal·lat. Telescopi.
- Dificultat: Baixa.
- Productes parcials i final: Diari d’Observació, Calendari, Glossari i Tríptic.
Tipus d’activitat: ABP Resolució d’un Problema, Elaboració d’un producte.
Etiquetes: Pla de l’Eclíptica, Sistema Solar, Rotació, Translació, òrbita, Fases de la Lluna, Constel·lacions.
Publicació relacionada:
Howlin’ Wolves: un proyecto de astronomía para conectar la observación, el modelo científico y la experiencia cultural. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 95, 53-58. Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-yj
- Descripció:
El projecte Howlin’Wolves proposa als alumnes l’organització d’una Observació Astronòmica a la que poden portar un convidat. Els alumnes han d’elaborar un calendari que els permeti determinar quin dia i hora és millor fer l’observació per poder veure 2 planetes i la Lluna. Per a fer-ho, han d’abordar conceptes com el Pla de l’Eclíptica, els moviments de rotació i translació, al llarg d’una seqüència que segueix els passos Descobrir (conceptes i models), Aplicar (a la consecució de l’objectiu del projecte) i Connectar (els models i els fenòmens). Amb l’ajut d’un Glossari elaborat al llarg de l’activitat, el projecte proposa que cada alumne elabori un tríptic que donarà al seu convidat el dia de l’Observació Astronòmica. El projecte usa el programa Stellarium (de descàrrega lliure) per ajudar els alumnes a comprendre el moviment dels planetes, les constel·lacions i la Terra i inclou una etapa opcional en què els alumnes evidencien amb dades astronòmiques el caràcter pseudocientífic de l’Astrologia.