- Calendari: 15 hores.
- Requeriments tècnics: Ordinadors connectats a internet, calculadores.
- Curs i Dificultat: 1er d’ESO. Alta.
- Productes parcials i final: Tasca 1 Càlculs, Tasques 2 i 3, panell virtual i físic. Tasca 4, informe del treball en comissions.
Etiquetes: Sistema Solar, càlcul de proporcions, museu, edició web, cerca d’informació, redacció en formats divulgatius.
- Publicació relacionada:
XYZ -Stars i Solar System Pathway: una experiència museística de treball per projectes sobre les constel•lacions i el Sistema Solar. Revista Ciències (2016), 31, 21-28. Xavier Domènech, Isabel Llorente, Neus Ruiz, Carles Serra, Maria Ulldemolins, Antoni Arrizabalaga, Jordi Domènech-Casal. Descàrrega
- Descripció:
Es proposa a l’alumnat elaborar una maqueta urbana del sistema solar de 10 km d’allargada, en la que ubicaran els diferents cossos celests cadascun al lloc que pertocaria i indicant la mida que tindria, amb l’objectiu de percebre les proporcions reals dels elements del sistema solar i crear un itinerari cultural al municipi. Els alumnes creen panells divulgatius físics per ubicar a l’itinerari, que condueixen mitjançant codis QR a panells virtuals elaborats en forma d’un Museu Virtual i organitzen la inauguració de l’itinerari.
Aquesta activitat va ser premiada amb una Menció d’Honor al certamen internacional Ciencia en acción 2016 dins la categoria “Adopta una Estrella”.
APLICACIÓ DEL PROJECTE:
Página principal
Benvingut a Solar System Pathway!
Abans de començar, observa el vídeo que tens en aquesta pàgina i respon a les següents preguntes:
- Quin problema volen resoldre els participants en el vídeo?
- Com ho fan?
- Què els cal saber per a fer-ho?
- Què descobreixen sobre el Sistema Solar en fer-ho?
Un cop respostes aquestes preguntes, et proposem: vols fer ara tu la teva maqueta urbana del Sistema Solar?
Organitzem-nos
Què farem?
Crearem un passeig al nostre municipi perquè la gent pugui conèixer el Sistema Solar i la gran distància que separa els diversos cossos celests.
Ubicarem al llarg d’un recorregut de 10 km diversos panells (panells físics) que ubicaran cada cos celest al seu lloc en l’itinerari i el descriuran, incorporant també un codi QR que conduirà a informacions creades en el Museu Virtual del nostre Solar System Pathway.
Com ho farem?
Crear una maqueta urbana demana organització i treball en equip.
Per això seguirem diverses passes ( les tasques 1-4), però abans, ens cal saber de quin cos celest s’ocuparà cadascú i en quin espai del nostre poble/ciutat farem la maqueta urbana:
1) Repartim els cossos celests de la llista del costat de manera que tothom participi. Si som més participants, agrupem-nos en equips i que cada equip s’encarregui d’un cos celest*.
2) Fem servir un mapa de la nostra localitat o el Google Maps per a acordar un itinerari de 10 km d’allargada per al nostre Solar System Pathway.
*Si cal afegir cossos celests addicionals, es poden afegir, per exemple, cometes o sondes espacials.
- Sol
- Mercuri
- Venus
- Terra
- Lluna
- Mart
- Cinturó d’asteroides
- Júpiter
- Saturn
- Urà
- Neptú
- Plutó
- Eris
- Ceres
- Tità i Encelado
- Ganímedes i Calixte
- Io i Europa
- Llunes d’Urà
- Llunes de Neptú
- Cinturó de Kuiper
Tasca 1: Calculem la mida i disposició del cos celest
Què faràs?
Calcularàs la mida i distància del principi que hauria de tenir el teu cos celest en l’itinerari.
Com ho faràs?
Segueix les instruccions del document adjunt, substituint el mapa que se’t proposa per el mapa amb el recorregut de 10 km de la vostra localitat que heu decidit a l’etapa anterior.
Quins materials necessites?
- Calculadora (o telèfon mòbil)
- Ordinador connectat a Internet (o telèfon mòbil).
MATERIAL: Tasca 1 (al document unificat del material per l’alumnat)
Tasca 2: Crea un Panell Virtual sobre el Cos Celest
Què faràs?
Creareu entre tots un Museu Virtual sobre el Sistema Solar, que serà consultable per tothom des de qualsevol punt del recorregut.
Com ho faràs?
Segueix les instruccions del professor per a crear la teva pàgina a la plataforma web, i les instruccions del document adjunt per a elaborar-ne els continguts.
Un cop hagis elaborat els continguts, introdueix-los a la pàgina que has creat, eliminant l’estructura de taula i procurant que l’estètica sigui adequada. Si vols saber quin aspecte i to hauria de tenir, pots consultar el Panell d’Exemple (al document unificat de material per l’alumnat)
Quins materials necessites?
- Ordinador connectat a Internet (o telèfon mòbil).
Tasca 3: Crea un Panell Físic sobre el cos Celest
Què faràs?
Crearàs el Panell Físic que haureu de col·locar en el recorregut. entre tots un Museu Virtual sobre el Sistema Solar, que serà consultable per tothom des de qualsevol punt del recorregut.
Com ho faràs?
Segueix les instruccions del document de la tasca 3 per a crear el teu panell físic.
Per a fer-ho, et caldran dos documents d’Open Office que hauràs de descarregar, un a plantilla sobre la qual treballar i un exemple de com hauria de quedar.
MATERIAL: Plantilla Panell Físic i Exemple de Plantilla Panell Físic (al document unificat del material per l’alumnat)
Quins materials necessites?
- L’adreça web de la pàgina (Panell Virtual) que has creat a la Tasca 2 on hi ha els continguts sobre el teu cos celest.
- Ordinador connectat a internet (o telèfon mòbil).
Tasca 4: Ubicar i difondre la maqueta urbana
Ara, cal situar els panells físics al mapa i donar a conèixer l’itinerari. Per a fer-ho, us dividireu en diverses comissions (se’n proposen diverses al llistat del costat, i cada comissió s’encarregarà d’una tasca.
Al final de l’Etapa, cada Comissió haurà d’elaborar un informe escrit del treball de la Comissió en el que expliqui:
1) Comissió de navegadors: sou els encarregats de situar cada panell físic al lloc que li correspon al mapa. Cal fixar-lo de manera imaginativa però sòlida (brides, cordills…).
2) Comissió de divulgació institucional: us pertoca contactar (telèfon, correu electrònic, personalment) representants d’institucions locals (ajuntament, biblioteca pública,…) per a informar-los de l’itinerari i tot el que hi faci referència, demanant-los que participin a divulgar la seva existència.
3) Comissió de divulgació educativa: us pertoca donar a conèixer les objectius del vostre itinerari als altres centres educatius del vostre municipi (escoles de primària i instituts de secundària, principalment). Podeu fer-ho redactant un text informatiu, demanant-los d’anar-hi personalment a explicar-ho als alumnes…
4) Comissió de premsa: us correspon redactar una nota de premsa i difondre-la als mitjans de TV, ràdio i premsa locals.
5) Comissió cerimònia d’inauguració: us correspon organitzar la inauguració de l’itinerari: escollir el lloc, la data, a qui s’hi convidarà, què es farà a la inauguració (discursos?), a qui s’ha d’avisar, etc… Compteu amb les altres comissions per ajudar-vos.
- Quins objectius us heu proposat.
- Com us heu organitzat (temps, responsabilitats) per a acomplir-los.
- Quins problemes us heu trobat i com els heu resolt.
- Què faríeu diferent si ho haguéssiu de tornar a fer.
Avaluació
Per a l’avaluació de l’activitat, hauràs presentat diversos productes:
- Els materials de la tasca 1 i els càlculs que hi ha.
- El panell virtual sobre el teu cos celest.
- El panell físic sobre el teu cos celest.
- L’informe sobre la teva feina a la Comissió de l’Etapa 4.
Guia Didàctica i Descàrrega de Materials (Editables)
Aquesta activitat ha estat elaborada i aplicada el curs 2015-2016 a l’INS Granollers amb l’alumnat de 1 ESO.
A més d’aquesta Guia Didàctica, hi ha també disponible un article sobre l’experiència publicat a la Revista Ciències:
XYZ -Stars i Solar System Pathway: una experiència museística de treball per projectes sobre les constel•lacions i el Sistema Solar. Revista Ciències (2016), 31, 21-28. Xavier Domènech, Isabel Llorente, Neus Ruiz, Carles Serra, Maria Ulldemolins, Antoni Arrizabalaga, Jordi Domènech-Casal.
Objectius d’aprenentatge
Els objectius d’aprenentatge de l’activitat són:
- Calcular proporcions mitjançant regles de tres i factors de conversió.
- Recollir i seleccionar informació de fonts web.
- Seleccionar i categoritzar informacions sobre cossos celests.
- Ubicar cossos celests en el Sistema Solar.
- Percebre les dimensions del Sistema Solar.
- Crear continguts digitals en format web.
- Elaborar textos en format divulgatiu.
- Planificar el propi treball.
Calendari i organització d’aula
L’activitat requereix unes 15 hores de treball en les que es recomana crear dinàmiques d’aula en les que els alumnes s’ajudin entre ells (crear experts en el càlcul de proporcions, experts en edició web..).
Requeriments a tenir en compte
A la tasca 2 es demana als alumnes crear un panell virtual, que és una pàgina en una plataforma virtual de l’elecció del professor, pot ser un blog o un Google Sites, però cal tenir-ho preparat prèviament o demanar a algun alumne que ho prepari.
Fan falta ordinadors connectats a internet en bona part de l’activitat.
Exemples de produccions dels alumnes
Es poden veure exemples de produccions dels alumnes a la web creada pels alumnes de l’Institut de Granollers.
L’adreça és disponible en el document adjunt per a aquells professors que tinguin compte xtec. Cal tenir el compte obert per a tenir-hi accés. Si ets professor i hi vols tenir accés, cal que escriguis a l’administrador d’aquest lloc web per a accedir-hi.
Crèdits, Llicències i Contacte
Aquesta activitat i els materials que la composen han estat creats partint de la proposa elaborada pel professorat de l’INS Granollers de 1 ESO del curs 2015-2016, creada per els professors Neus Ruiz, Jordi Domènech-Casal, Carles Serra i Isabel Llorente en base a experiències prèvies a l’INS Marta Mata, de Montornès del Vallès, de les professores Azahara Casas i Núria Domènech.
L’activitat forma part de la col·lecció d’activitats per al treball de l’astronomia mitjançant metodologies actives Astrono-Me.
Llicències
Oferim els materials sota llicència Creative Commons (CC BY-NC 4.0) que permet usar i modificar l’obra i redifondre-la amb la condició de citar-ne la font i sense finalitats comercials.
Materials exclosos d’aquesta llicència general:
Algunes de les imatges tenen la seva pròpia llicència, especificada en cada cas.