• Calendari: 2 setmanes
  • Requeriments tècnics: Brúixoles (almenys una per a cada 5 alumnes, Carpeta amb fundes de plàstic (una funda per a cada equip de treball, constituirà el portfolio del grup de treball, on guardaran tots els materials que usin o produeixin. Les sessions que al calendari consten com a “laboratori” necessiten al menys un ordinador connectat a internet per a cada equip de treball. Els ordinadors han de tenir instal·lats els programes Google Earth i l’Open Office.
  • Dificultat: Baixa.
  • Productes parcials i final: Diari d’Observació, Calendari, Glossari i Tríptic.

Tipus d’activitat: ABP Elaboració d’un producte.

Etiquetes: Agents Geològics Externs, Agents Geològics Interns, Azimut, Corbes de nivell, GoogleEarth.

Publicació relacionada:

GeaTours: una experiència geolòTICa d’aprenentatge cooperatiu que promou la indagació i l’autoregulació dels aprenentatges. Ciències 27 (2014), 2-8. Descàrrega

  • Descripció:

Es proposa a l’alumnat crear una oferta turística associada a formacions geològiques. Al llarg de les diverses sessions els alumnes van aprenent i ensenyant-se entre ells diverses tècniques i conceptes d’estudi geològic que han d’utilitzar per assolir el seu objectiu final, un tríptic. L’activitat és co-avaluada per els mateixos alumnes. El professor/a ha d’intervenir en punts concrets de la seqüència, per a coordinar aspectes com la negociació i construcció d’una rúbrica d’avaluació dels productes.

APLICACIÓ DEL PROJECTE:

Comença…

Treballes en una agència de viatges especial. Tu ja t’hi has acostumat, però quan expliques a algú per primer cop a què us dediqueu a la teva agència, la majoria de gent no s’ho creu.

Des de que vas començar no has parat de viatjar per el món. I el que és millor de tot:

t’encanta. Perquè la teva feina, ara, és ensenyar el món.

La teva empresa va començar essent una mena d’experiment, però ara científics de tot el món us demanen que els organitzeu tours per a visitar formacions geològiques espectaculars. Per això us anomeneu GeaTours. Però el client que ha vingut aquest matí us ha posat les coses difícils: vol un tour visitant al menys 8 formacions geològiques provocades per les forces de dins i fora la natura. Un viatge per a 2 persones anant a buscar allà on siguin aquestes formacions.

El client vol que elaboris un tríptic publicitari amb diverses informacions sobre les diverses formacions geològiques.

Tens diverses sessions per a fer-ho, després, els clients vindran perquè els presentis el viatge que has preparat per a ells. El client només t’ha demanat el tríptic, però saps que qualsevol cosa que t’ajudi a convèncer-lo (presentació audiovisual, vídeos, etc…) pot significar un encàrrec més per a la teva agència.

Per saber què has de fer, avança amb l’ajut del menú de l’esquerra. Bona sort!

Darrera Modificació d’aquesta pàgina: 17/11/2013

La missió

Què has d’aconseguir?

Has d’aconseguir convèncer el client oferint-li una bona proposta al teu tríptic i convèncer la teva agència de que el teu equip ho ha fet el millor possible, arxivant tots els materials dins un portfolio del teu equip. Ambdues coses serviran per a avaluar la teva feina.

Veuràs que, per a les diverses coses, disposes de poca informació i recursos. La vida és així. Hauràs d’espavilar-te. Però si algú t’ha encarregat aquesta missió, pots estar segur d’una cosa: està convençut/da de que pots fer-ho. Confia en tu.

Durant l’activitat, podràs pactar quin nivell cal aconseguir en cada cosa.

El tríptic per al client

  • Ha de tenir el logo de la vostra proposta, GeaTours. Dissenya’l de manera que es correspongui a la teva proposta (no és igual un logo d’un banc que el d’una agència de viatges d’aventura). Busca exemples de logos reals per a inspirar-te.
  • Ha de contenir 8 formacions geològiques reals diferents que tinguin alguna cosa en comú (per exemple, poden ser de prop de la teva escola, ser totes a un país concret, o ser provocades per el mateix agent geològic). S’ha de tractar de formacions geológiques reals i concretes, situades en un lloc concret del planeta. Per a cada formació, hi ha de constar:
    • Una imatge
    • El nom de la formació
    • Com s’ha format (breu descripció, 2- 3 línies).
    • Ubicació
  • Has de demostrar-hi cinc habilitats, fent-les servir com a recursos per al teu tríptic:
    • 1 perfil topogràfic fet amb Calc
    • 1 mapa de corbes de nivell
    • 1 mapa d’azimuts
    • 1 clau dicotòmica de roques
    • 1 enllaç a un vídeo de Google Earth que hagiu creat i penjat a internet per al vostre tríptic.

Cada recurs l’heu de fer servir per a donar informació més acurada sobre alguna de les 8 formacions geològiques (no totes necessiten un recurs per a il·lustrar-les, tu has de decidir de quina: fer un mapa de corbes de nivell d’una platja potser no és gaire útil).

El portfolio per a l’agència

Ha de recollir en una funda de plàstic tota la documentació que ha generat o ha fet servir el teu equip de treball. Això ha d’incloure el productes generats a les diverses activitats que s’expliquen a l’apartat de Calendari,

  • Paisatge amb 20 formacions geològiques i mapa de corbes de nivell corresponent.
  • Els productes generats a les 6 activitats d’experts, i una base d’orientació per a cadascuna de les tasques següents:
    • Fer un mapa d’azimuts.
    • Fer un perfil topogràfic
    • Fer un gràfic amb Calc
    • Fer una clau dicotòmica de roques
      • Fer un vídeo extern de Google Earth
    • L’agenda del grup de treball.
    • Mostres de tríptics reals que hagis fet servir com a referència.

Activitats addicionals

Hi ha maneres de millorar la teva missió. Són les Activitats addicionals. Parla amb el teu professor/a perquè et digui si cal que en compleixis alguna i si això pot enriquir la teva tasca.

L’equip

Faràs aquesta tasca com a membre d’un equip. El teu equip de treball està format per tres experts, heu de distribuïr-vos en què serà expert cadascú de vosaltres:

  • Topògraf/a: expert en la intepretació de mapes geològics i geogràfics. Fa servir habitualment aparells com la brúixola i els mapes, i tècniques com els mapes d’azimuts o els talls geològics.
  • Informàtic/a: expert en l’ús de programes informàtics i edició vídeo. Fa servir programes com el Google Earth, Earth Tools, Fulls de Càlcul (Excel o Calc), i programes d’edició i publicació de vídeo (You Tube, Vimeo,…)
  • Geòleg/geòloga Expert/a: expert en la identificació de les roques i els processos que les formen. És capaç de crear claus dicotòmiques per a la identificació de roques, representar plecs i falles i identificar zones de perill geològic.

Tot i que treballareu sovint junts, en algunes ocasions els experts us reunireu amb altres experts per investigar junts com fer alguna de les coses que se us demanen. És crucial que els experts entengueu el millor possible com es fan les coses de les que sou experts. Sou els responsables d’explicar-les als vostres equips de treball.

Tota la informació que obteniu o els productes que feu els heu de guardar sempre dins el portfolio de l’equip de treball.

Recordeu que és molt el que està en joc. És impossible fer aquesta feina en menys de 20 hores de treball. I vosaltres només teniu 12 sessions! Però sou tres membres a l’equip. Això vol dir 12 x 3 = 36 hores de treball. Si aconseguiu estar sempre tots tres treballant, i ningú “supervisant”, us en sortireu!

Calendari i Tasques

Recorda que hauràs d’anotar a l’Agenda de l’Equip de Treball en paper les tasques que aneu fent i les que programeu fer. Trobaràs els materials a l’apartat de Documents i al dossier de materials per l’alumnat d’aquest projecte.

Primera sessió

Laboratori. Treball en grup d’experts.

  • Geòlegs: Activitat g1: Activitat sobre plecs i falles i geodinàmica interna.
  • Topògrafs: Activitat t1: Perfils topogràfics a partir de mapes de corbes de nivell.
  • Informàtics: Activitat i1: Google Earth i Earth Tools: obtenir vídeos i imatges del relleu.

Recorda que els materials que elaboris quan estiguis en grup d’experts, els has de guardar també al portfolio del teu equip de treball.

Segona i Tercera sessió

Aula convencional. Portfolio equips de treball

Partint d’informacions del llibre o altres fonts, has d’identificar 20 formacions geològiques diferents (delta, estalagtita, penya-segat, circ glacial,…). Escriviu el nom de totes vint i dissenyeu un paisatge creïble (no pot haver-hi una glacera enmig d’un desert!) que integri els 20 elements. D’aquestes 20 formacions, 6 han de correspondre a formacions que hàgiu vist en directe, dues per a cadascú de vosaltres. Feu el dibuix gran, que ocupi dos folis. Anotareu al darrera del dibuix qui de vosaltres ha vist quines formacions de les representades.

A partir del dibuix del paisatge, cal que feu (aproximadament) el mapa de corbes de nivell que tindria el relleu que heu representat.

Guardeu ambdós dibuixos en el portfolio de l’equip de treball.

Quarta sessió

Laboratori. Treball en grup d’experts.

  • Geòlegs: Activitat g2: Claus dicotòmiques d’identificació de roques.
  • Topògrafs: Activitat t2: Mapes d’azimuts.
  • Informàtics: Activitat i2: Disseny de fulls de càlcul per a fer gràfics.

Recorda que els materials que elaboris quan estiguis en grup d’experts, els has de guardar també al portfolio del teu equip de treball.

Usa l’ Agenda de l’Equip de Treball que trobaràs al dossier de material unificat d’aquest projecte.

per a organitzar i distribuïr les diferents tasques.

Cinquena i Sisena sessió

Aula convencional. Portfolio equips de treball.

Completar tasques de les sessions anteriors i començar a dissenyar el tríptic.

Setena Sessió

Laboratori. Treball en grup d’experts.

Completar tasques de les sessions anteriors i començar a dissenyar les bases d’orientació (trobareu un document sobre com fer-ho al dossier de materials).

Recorda que els materials que elaboris quan estiguis en grup d’experts, els has de guardar també al portfolio del teu equip de treball.

Vuitena Sessió

Aula convencional.

Tot el grup-classe junt: acordar criteris d’avaluació en la forma d’una rúbrica (trobareu un document sobre com fer-ho al dossier de materials d’aquest projecte).

Per equips de treball: pactar calendari (tens una pauta d’Agenda de l’Equip al document de materials del projecte) i distribuïr tasques per a les sessions que queden.

Novena, Desena, Onzena i Dotzena Sessions

Laboratori i Aula Convencional. Equips de treball. Segons programació de cada equip de treball.

Sessió d’Avaluació

Aula Convencional. Equips de treball. Presentació del Tríptic i el portfolio d’equip de treball.

De manera rotatòria, cada equip de treball avalua (fent servir la rúbrica elaborada a la sessió 8) els tríptics dels altres equips i rep l’avaluació del seu.

Documents

Aquests són els documents que et faran falta (els pots trobar tots al dossier de material d’aquest projecte).

A part d’aquests documents, la pàgina Activitats addicionals conté altres informacions que en principi, no et faran falta.

Però pots consultar amb el professor/a si això suposaria una millor valoració de la teva feina.

*Nota: alguns d’aquests documents contenen imatges externes, i per tant, queden exclosos de les Llicències.

  • Com fer una rúbrica
  • Com fer una base d’orientació
  • Plantilla per a construir rúbriques i usar-les per a avaluar

Conclusions i Avaluació

Avaluació del treball i produccions dels equips

Com a materials avaluables, es proposen diversos aspectes dels que en resulta un bon recobriment de l’avaluació per competències:

  • El tríptic (format)
  • El tríptic (conceptes i tècniques d’estudi geològics)
  • Les activitats dels experts en la seva formació
  • El paisatge amb 20 formacions geològiques
  • L’observació a l’aula
  • Les bases d’orientació
  • L’agenda del grup de treball

Tots aquests materials s’entreguen al professor juntament amb el tríptic, que es coavalua seguint la proposta següent:

Avaluació del tríptic

Com a part de l’activitat, els alumnes desenvolupen conjuntament una rúbrica per a avaluar els tríptics i cada equip avalua els tríptics de tots els altres equips. A l’apartat de Documents proporcionen orientacions i una plantilla per a crear col·laborativament una rúbrica per a fer-ho.

Cada equip posarà el seu nom en una plantilla-rúbrica de qualificació que passaran als altres equips juntament amb el seu tríptic perquè els hi avaluin. Un cop avaluada per tots els equips, i abans d’entregar-la al professor, l’equip consultarà les observacions que hi han deixat els altres companys.

Avaluació de l’activitat

Després de que els altres equips avaluin la vostra feina, al darrere de la plantilla cal que responeu les següents preguntes abans de presentar-la al professor juntament amb el vostre tríptic i la resta de materials.

  • Què hem après de nou amb aquesta activitat?
  • Què no hem aconseguit aprendre?
  • Quines coses no s’ensenyaven a l’activitat i ens hauria agradat aprendre?
  • Què milloraríem d’aquesta activitat?

Activitats addicionals

Només has de fer aquestes activitats si reps l’encàrrec directe de fer-les.

Preus, vols, horaris i itineraris.

El client vol també un itinerari on hi constin els vols que agafaran, horaris, el preu del vol i la companyia. Busca l’opció més barata, i ràpida, tenint en compte el canvi d’horari de cada país.

En anglès.

El client només domina l’anglès i la teva agència només el català. Saps el que això vol dir. Necessitaràs dues versions del tríptic.

Web 2.0

A la teva agència tot està informatitzat. Pots escollir: Google Sites, Wikispaces, My Documenta. Però tot el dossier del teu equip de treball ha d’estar digitalitzat i disponible on line, de manera que sigui fàcil consultar-lo. Si no saps fer anar cap d’aquestes eines, hauràs d’espavilar-te. Si algú t’ha encarregat aquesta missió, és que sap que trobaràs la manera d’aprendre-ho.

Successió geològica

Parteix d’un relleu completament pla, i compara’l amb el paisatge amb 20 formacions geològiques que has creat. Representa de manera simple quins processos han participat per passar d’un paisatge pla al paisatge final (xoc de plaques tectòniques, erosió, sedimentació,…).

Maqueta de cartró

A partir del dibuix del paisatge, hauràs fet un mapa de corbes de nivell que el representi. Ara hauràs de fer una maqueta en 3D: retalla trossos de cartró amb la forma de cadascuna de les corbes de nivell i apila-les de manera que, en enganxar-les, en resulti el paisatge que has dibuixat en 3D. Pinta’l i identifica-hi les formacions geològiques.

Mapa de l’Agència

Elabora un mapa del món, marcant els fenòmens geològics més importants. En acabat, hi aniràs situant i marcant les formacions geològiques que incloguin els diferents equips de treball de la classe, de manera que tots els destins geològics quedin reunits en un sol mapa que podrem penjar a l’aula juntament amb els tríptics.

A partir d’un paisatge, inventat o real,

podem fer una maqueta de cartrò si som capaços

de dibuixar-ne el mapa de corbes de nivell.

Enllaços útils

Guia didàctica per al professorat

L’activitat està pensada per a alumnat de 2 ESO. Com consta en el Calendari, es preveuen 12 sessions ininterrompudes, sense possibilitat d’endur-se feina a casa, més una sessió d’autoavaluació. Tots els materials i productes es queden al centre educatiu.

A més d’aquesta guia didàctica, una descripció més àmplia de l’activitat és disponible a la revista Ciències:

GeaTours: una experiència geolòTICa d’aprenentatge cooperatiu que promou la indagació i l’autoregulació dels aprenentatges. Ciències 27 (2014), 2-8.

L’activitat es descriu també dins el llibre:

Objectius didàctics

  • Aprendre a treballar en grup de manera cooperativa.
  • Aprendre a fer servir la brúixola i interpretar mapes i perfils topogràfics.
  • Saber identificar roques i utilitzar una clau dicotòmica.
  • Identificar el relleu com a resultat de la participació de diverses forces.
  • Identificar les diverses formacions geològiques amb les causes que les formen.
    • Saber usar el programari de fulls de càlcul.
    • Aprendre a manipular vídeos i imatges digitals.
    • Aprendre a expressar informació en format publicitari.

Aportacions a les Competències Bàsiques

Durant l’aplicació de l’activitat, vam acordar amb els alumnes que les activitats d’aquest tipus rebrien el nom de BLV. Búscate la vida. Per això les explicacions que s’ofereixen no són gaire àmplies. L’Autonomia i l’Iniciativa Personal i l’Aprendre a aprendre desapareixen si tot està excessivament pautat i regulat. Fins i tot s’ha intentat que els mateixos alumnes regulin el calendari amb l’ajut de l’Agenda de l’Equip de Treball.

La diversitat d’activitats inclou habilitats artístiques i matemàtiques per a treballar les competències que hi fan referències. L’ús de bases d’orientació, rúbriques i activitats d’autoavaluació incideixen en els metaaprenentatges. Les diverses habilitats relacionades directament amb els continguts (mapes topogràfics, claus dicotòmiques,…) nodreixen la competència d’interacció amb el món físic, mentre el format digital d’activitats i recursos (GoogleEarth, Calc, EarthTools, etc…) impulsen la Competència de Tractament de la Informació i Digital.

Materials que cal preveure

  • Brúixoles (almenys una per a cada 5 alumnes)
  • Carpesà amb fundes de plàstic (una funda per a cada equip de treball, constituirà el portfolio del grup de treball, on guardaran tots els materials que usin o produeixin).
  • Les sessions que al calendari consten com a “laboratori” necessiten d’almenys un ordinador connectat a internet per a cada equip de treball.
  • Els ordinadors han de tenir instal·lats els programes Google Earth i l’Open Office. Si no hi són, feu que els instal·lin els alumnes.
  • Tot i que l’activitat de la clau dicotòmica està prevista sense necessitat de roques, si es disposa de mostres de diferents tipus de roques, caldria usar-les preferiblement a les fonts digitals.

Els grups i el treball a l’aula

L’activitat està estructurada sobre dos eixos metodològics:

-l’aprenentatge per indagació: promoure que aprenguin a partir de la seva pròpia experiència, fent-se preguntes i creant experiències per a trobar-ne les respostes. L’activitat està pensada perquè el professor sigui assessor, no transmissor d’informació.

-la dinàmica de treball en grup “grups d’experts” : A cada equip de treball hi ha 3 experts, un de cada tema, de manera que cadascú ha d’aportar alguna cosa al grup. En ocasions, els alumnes es troben per grups d’experts (els experts de cada tema) per a investigar com fer algun procediment juntament amb els altres experts.

En fer els grups cal tenir molt en compte el següent:

  • Afavorir que els equips de treball siguin homogenis. En aquests grups s’originen els productes. Això simplifica l’avaluació.
  • Afavorir que els grups d’experts siguin heterogenis (això es derivarà necessàriament de la condició anterior). En aquests grups s’aprenen els processos, i convé aprofitar el potencial que ofereixen aquests grups.
  • Aconseguir que els grups siguin sempre funcionals, independentment del tipus de sessió. Per exemple: formar-los dins el sub-grup d’alumnes del desdoblament de pràctiques de laboratori. Cada subgrup de 15 alumnes es divideix en 5 equips de treball de 3 persones. Reunint els experts dels diferents grups, obtindrem 3 grups d’experts de 5 persones.

Segons les necessitats, es poden afegir nous experts: màrketing, belles arts, contable o navegador (latitud, longitud, GPS,…) són algunes propostes. Però cal tenir en compte que han de tenir activitats de formació que els converteixin efectivament en experts.

Produccions dels alumnes

S’ofereixen imatges de produccions dels alumnes, incloent tríptics, rúbrica de qualificació, codificacions de paisatges en corbes de nivell, maquetes,…). Les imatges es poden descarregar d’una carpeta. Per a evitar còpies, l’accés només hi és permès als usuaris Xtec (cal haver entrat amb l’usuari Xtec per a accedir-hi). En cas que siguis professor/a i no tinguis usuari Xtec, posa’t en contacte amb l’autor a través d’una adreça de correu Gmail.

Descàrrega de les imatges de produccions dels alumnes.

Avaluació

Veure la proposta a la secció d’Avaluació

Atenció a la diversitat

La distribució en dos modalitats de grups homogenis i heterogenis (equips de treball i grups d’expert) és una eina per a atendre la diversitat de forma inclusiva. L’ús de les Activitats addicionals permet graduar la dificultat de les tasques. Cal entendre que incloure noves activitats no ha d’allargar el nombre de sessions.

Crèdits, Llicències i Contacte

Aquesta pàgina i la seqüència didàctica que conté han estat dissenyades per Jordi Domènech Casal, professor de Secundària al Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

La pàgina ha estat dissenyada perquè es pugui proposar directament a l’alumnat com a activitat, senzillament donant l’adreça, seguint el format proposat per Berni Dodge per a les WebQuest. L’activitat s’ha inclós en el catàleg de l’Aplicació de Recobriment Curricular i el Directori de Webquestes.

La seqüència didàctica està catalogada a l’ l’Aplicació de Recursos al Currículumdel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, i el Directori de WebQuestes de la Comunitat Catalana de WebQuestes. L’activitat ha estat premiada amb el Premi Especial del Jurat WebQuestCat en l’edició 2013 del concurs de WebQuestes de la Comunitat Catalana de WebQuestL’activitat s’ha publicat a la revista Ciències:

GeaTours: una experiència geolòTICa d’aprenentatge cooperatiu que promou la indagació i l’autoregulació dels aprenentatges. Ciències 27 (2014), 2-8.

Llicències

Per a les imatges, l’activitat i la pàgina: Creative Commons (CC BY-NC 3.0)

L’activitat, les imatges pròpies i la pàgina s’ofereixen de manera lliure. Es permet el seu ús i modificació, citant-ne l’autoria. No és permès el seu ús comercial.

Els fitxers de la secció Documents poden contenir imatges externes i estan pendents d’atribuir llicència.

Disclaimer: aquest lloc web i les activitats que el componen s’ofereixen amb fins educatius i sense ànim de lucre. Si penseu que algun material o imatge vulnera drets d’autor, és totalment involuntari i us agrairé que m’ho feu-m’ho saber.