- Calendari: 3 setmanes Requeriments tècnics: ordinadors (1 per equip de 3 alumnes), càmera de vídeo o mòbil, llibre de text i objectes d’origen vegetal.
- Dificultat: Mitjana.
- Productes parcials i final: Storyboard, Vídeo divulgatiu.
Tipus d’activitat: ABP Estudis de cas connectat a la creació d’un producte.
Etiquetes: Taxonomia, vegetals, Vídeo, Indagació, Xilema, Floema, Briòfits, Pteridòfits, Cormòfits, Angiospermes, Gimnospermes, Esporòfit, Gametòfit.
Publicació relacionada:
Objetos, palabras y contextos. Una indagación multimedia para descodificar científicamente el mundo de las plantas. Aula de Secundaria (2015), 13, 26-31. J.Domènech-Casal. Descàrrega
- Descripció:
Els alumnes treballen per equips i parteixen d’objectes d’origen vegetal. Amb l’ajut del llibre de text i un esquema general de la taxonomia de les plantes, han de construir un vídeo en el que descriuen la taxonomia de les plantes usant els objectes proposats. Per a fer-ho han de descobrir quina vinculació té cada objecte amb cadascun dels grups taxonòmics dels vegetals i perquè
APLICACIÓ DEL PROJECTE:
Benvingut a Plantax
És possible que no t’hi hagis fixat, però estàs envoltat de plantes.
Plantes dins el teu entrepà, plantes fora la finestra, i plantes a l’esquerda de la vorera per on passes cada dia.
No te n’havies adonat? Després d’aquesta activitat no et tornarà a passar. En aquesta activitat, seràs un creador de documentals. Hauràs de crear un documental sobre plantes. Però no serà un documental qualsevol. Serà un documental de professional.
La teva missió
Fent servir uns materials de partida que se’t proporcionen, i seguint uns processos amb diversos passos, hauràs de crear un documental sobre les plantes. Per a fer-ho, comptaràs amb el suport de diversos recursos.
No treballis sol, sinò per parelles. Haureu de dissenyar, investigar i editar. I fan falta dos, per a fer-ho. Seguiu els passos que se us proposen per a fer-ho. Ànims!
Materials de partida
Com a materials de partida per al vostre vídeo teniu tres referents:
- Referent 1: una safata d’objectes d’origen vegetal
- Referent 2: un llistat de termes de vocabulari.
- Referent 3: un esquema per a fer un arbre de classificació de les plantes
Tots els referents (els objectes, els termes de vocabulari i l’esquema) han d’aparèixer de forma correcta al vostre vídeo.
Referent 1
Dins la safata, hi trobaràs objectes relacionats amb les plantes. Alguns d’ells estan relacionats amb les paraules del referent 2. Altres no. Et toca a tu descobrir-ho.
Referent 2
Secundària:
#gimnospermes #molses #dicotiledònies #xilema #rizoides #esporangis #fruit #floema #monocotiledònies #aleurona # llavor #flor #angiospermes #filoides #pol·len #saba bruta #pèls absorbents #coníferes #falgueres #cotilèdon #saba elaborada #vasos conductors
Primària:
#molses #xilema #fruit #floema #aleurona #llavor #flor #pol·len #saba bruta #pèls absorbents #falgueres #cotilèdon #pistil #saba elaborada #plantes amb flor #estamps #llum #vasos conductors #sals minerals
Referent 3
Només per a secundària.
Aquesta plantilla et servirà per a organtizar-te les idees en la teva recerca. L’hauràs de completar, però, amb altres fonts d’informació. Trobaràs la plantilla al document de material per l’alumnat d’aquest projecte.
Procés
Crear un vídeo documental no és simplement agafar un mòbil i posar-se a gravar. S’ha de dissenyar, programar i editar. Per a fer-ho, us proposem els següents passos. Les coses que haureu de presentar al final de l’activitat estan subratllades.
Sessions 1 i 2: Investigació i estructuració de conceptes.
Cal que investigueu quina relació tenen els diferents referents 1, 2, i 3. Què són aquests objectes? Quina relació tenen amb els termes científics? I els termes científics amb l’esquema (arbre taxonòmic)?
- Creeu un Glossari, una llista de definicions breus (2-3 línies) explicant què vol dir cada terme dels materials de partida. Poseu junts els termes que tenen més relació entre sí.
- Creeu un Quadern de camp: Dibuixeu cada objecte i anoteu-hi al costat els termes que hi tenen a veure.
- Creeu un Arbre taxonòmic, una classificació on ordeneu els termes del glossari que pogueu, juntament amb els criteris de classificació.
Per a fer-ho, compteu amb els següents recursos:
- Llibre de text, objectes, llista de paraules i diccionari (online o en paper) i esquema per a fer l’arbre (veure material per l’alumnat d’aquest projecte).
Sessions 3 i 4: Disseny del vídeo
Per a dissenyar el vídeo, cal que creeu un fil argumental, alguna cosa que condueixi l’explicació. Una història, un esquema, un índex. El que vulgueu. Pot ser l’arbre taxonòmic, pot ser un recorregut per un jardí o un conte. Però penseu que hi hauran d’aparèixer tots els materials de partida.
Per a organitzar-vos,
Durant aquests dues sessions hauríeu també d’acordar com avaluareu els vídeos mitjançant una rúbrica. Seguiu les instruccions a l’apartat d’Avaluació per a fer-ho.
Sessions 5 i 6: Gravació i edició
Per a gravar el vídeo teniu present que cal que compleixi les següents condicions mínimes:
Hi han d’aparèixer tots els Materials de partida (objectes i termes).
Podeu usar diverses formes de comunicació: codis de colors, veu, subtítols, dibuixos…
Ha de tenir un fil argumental clar i ser dinàmic sense atabalar.
Seguiu el Storyboard que heu creat. Podeu fer diverses preses de gravació, però cal que presenteu el vídeo en un sol arxiu.
Sessió 7: Presentació i avaluació
La darrera sessió, cada parella mostrarà el seu vídeo i farem servir la rúbrica que hem creat a les sessions 3/4 per a avaluar-lo. Cada parella qualificarà la feina de totes les altres i entregarà les qualificacions de les altres parelles juntament amb la resta d’activitats, al final de la sessió.
Imatge modificada d’un original
de Peter van der Sluijs extret de WikiMedia Commons
- Creeu un Storyboard, com un còmic en el que es vegi, en vinyetes, què s’ha de veure a la imatge i què direu mentrestant. Això us ajudarà a preparar el material que necessiteu abans de començar a gravar. Recordeu que el vídeo només pot durar entre 2 i 3 minuts i hi han d’aparèixer tots els materials de partida. Consulteu el vídeo d’exemple a l’apartat de Recursos per a fer-vos una idea del que se us demana.
Recursos
Taxonomia
- Proyecto Biosfera
- Clasificación de las plantas
- Explicación interactiva sobre clasificación de las plantas
- Reino vegetal
Cerca informació i termes
- Enciclopèdia catalana
- Wikipèdia
- El teu llibre de text.
Disseny i Edició Vídeo
- Exemple de vídeo documental breu El pez payaso y la anémona
- Virtual Dub i Avidemux són editors vídeos gratuïts i descarregables que permeten editar, tallar i enganxar fragments de vídeo, inclòs els gravats amb mòbil.
- Materials de la Universitat de Stanford sobre creació i ús de Storyboard
- Més recursos i informacions sobre com fer un vídeo científic a Projecte C3
Avaluació
Avaluació del treball i produccions dels equips
Els següents materials es presenten al final de l’activitat i poden ser avaluats:
- El vídeo
- L’Storyboard
- El glossari
- El Quadern de camp
- L’arbre taxonòmic
- Les qualificacions als vídeos dels companys.
Activitat de coavaluació
Com a part de l’activitat, els alumnes desenvolupen conjuntament una rúbrica per a avaluar el seu treball i els alumnes avaluen els vídeos dels seus companys.
Cada equip posarà el seu nom en una plantilla-rúbrica de qualificació que passaran als altres equips juntament amb el seu tríptic perquè els hi avaluin. Un cop avaluada per tots els equips, i abans d’entregar-la al professor, l’equip consultarà les observacions que hi han deixat els altres companys.
Com a punt de partida, es pot usar aquesta plantilla per a crear la rúbrica.
Procés | Vocabulari | |||
Storyboard | ||||
Arbre taxonòmic | ||||
Producte | Fil argumental i exposició | |||
Bon ús dels referents | ||||
Edició vídeo |
Avaluació de l’activitat
Després de que hàgiu avaluat als altres equips, al darrere de la rúbrica cal que responeu les següents preguntes abans de presentar-la al professor juntament amb el vostre tríptic i la resta de materials.
- Què hem après de nou amb aquesta activitat?
- Què no hem aconseguit aprendre?
- Quines coses no s’ensenyaven a l’activitat i ens hauria agradat aprendre?
- Què milloraríem d’aquesta activitat?
Guia Didàctica
L’activitat està pensada per a alumnat de cicle superior de primària/1 ESO.
A més d’aquesta guia didàctica, està disponible un article sobre l’aplicació de l’activitat a:
Objetos, palabras y contextos. Una indagación multimedia para descodificar científicamente el mundo de las plantas. Aula de Secundaria (2015), 13. J.Domènech.
L’activitat i la seva aplicació també són disponibles al llibre:
- Aprenentatge Basat en Projectes, Treballs Pràctics i controvèrsies. 28 experiències i reflexions per a ensenyar Ciències. J.Domènech Casal. Rosa Sensat, Barcelona.
- Aprendizaje Basado en Proyectos, Trabajos prácticos y Controversias. 28 experiencias y reflexiones para enseñar Ciencias. J.Domènech Casal. Octaedro, Barcelona.
:
Objectius didàctics
- Treballar en grup de manera cooperativa.
- Identificar quins criteris de classificació regeixen la classificació taxonòmica de les plantes
- Relacionar grups i estructures vegetals amb referents reals
- Editar vídeos i imatges digitals.
- Expressar informació científica en diversos formats
Calendari i treball a l’aula
Es preveuen 7 sessions, a més de tasques que els alumnes poden fer a casa. L’activitat està dissenyada com a activitat d’indagació, promovent que els alumnes aprenguin a partir de la seva pròpia experiència, fent-se preguntes a partir d’objectes contextualitzats. L’activitat està pensada perquè el professor sigui assessor, no transmissor d’informació.
Tot i això, val la pena que a l’inici de cada sessió es comenti juntament amb els alumnes materials de consulta (per exemple, cada sessió un apartat del llibre de text), intentant establir lligams del que veuen amb experiències prèvies dels alumnes. També es poden dedicar alguns minuts a explicar el funcionament genèric dels arbres taxonòmics si no s’ha fet abans. És important no explicitar la relació dels continguts del llibre de text amb els objectes o termes, són relacions que han de construir els alumnes.
Materials que cal preveure
- Plantes o fragments de plantes per a omplir la safata de referents. Convé que no hi hagi correspondència directa amb tots els termes de vocabulari. En la mesura del possible, a més dels objectes que aporta el professor (15-20) convindria que cada alumne aportés un objecte del món de les plantes el més diferent possible dels que ja hi ha. No es recomana, ans es desaconsella, substituir els objectes per imatges.
- Carpesà amb fundes de plàstic (una funda per a cada equip de treball, constituirà el portfolio del grup de treball, on guardaran tots els materials que usin o produeixin).
- Si no hi ha ordinadors disponibles, cal distribuir la feina de manera que puguin editar els vídeos a casa. Cal preveure el que especifiqui la normativa del centre sobre l’ús de mòbils.
Crèdits, Llicències i Contacte
Crèdits
Aquesta pàgina i la seqüència didàctica que conté han estat dissenyades per Jordi Domènech Casal, professor de Secundària al Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
La pàgina ha estat dissenyada perquè es pugui proposar directament a l’alumnat com a activitat, senzillament donant l’adreça, seguint el format proposat per Berni Dodge per a les WebQuest.
La seqüència didàctica s’ha catalogat a a l’Aplicació de Recursos al Currículum del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, i s’ha proposat per al Directori de WebQuestes de la Comunitat Catalana de WebQuestes.
Llicències
Per a les imatges, l’activitat i la pàgina: Creative Commons (CC BY-NC 3.0)
L’activitat, les imatges pròpies i la pàgina s’ofereixen de manera lliure. Es permet el seu ús i modificació, citant-ne l’autoria. No és permès el seu ús comercial.
Per a la imatge de la mà sostenint un mòbil, poden existir drets d’autor. S’està resolent aquest aspecte.
Disclaimer: aquest lloc web i les activitats que el componen s’ofereixen amb fins educatius i sense ànim de lucre. Si penseu que algun material o imatge vulnera drets d’autor, és totalment involuntari i us agrairé que m’ho feu-m’ho saber.