- Calendari: 3 setmanes Requeriments tècnics: ordinadors (1 per equip de 3 alumnes).
- Dificultat: Alta.
- Productes parcials i final: Esborranys dels Panells, Panells digitals.
Tipus d’Activitat: ABP orientat a la construcció d’un producte.
Etiquetes: Taxonomia, Fisiologia, Ecologia, Pàgina web, Museu Virtual, Dibuix científic, Éssers vius imaginaris.
Publicació relacionada:
WünderKammer Project: Un contexto museístico de enseñanza de la clasificación de los seres vivos. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales (2016) 86, 55-63. Collado, F., Collado, M., Domènech-Casal, J. Descàrrega
- Descripció:
Els alumnes treballen per equips i reben l’encàrrec de crear un Gabinet de Curiositats (WünderKammer) Virtual en el que han d’incloure diversos Panells, cadascun dels quals divulgant un ésser viu, també alguns d’imaginaris (de còmics, mitològics o cinematogràfics) com si es tractés d’un Museu. En tots els espècimens els alumnes han d’aportar una descripció fisiològica, ecològica i taxonòmica de l’ésser viu, així com dibuixos científics. La configuració quimèrica dels éssers vius imaginaris origina conflictes en la classificació taxonòmica que els alumnes han de resoldre, en ocasions, creant nous fílums.
APLICACIÓ DEL PROJECTE:
Benvingut
En aquest projecte treballaràs envoltat d’éssers vius extranys. Alguns amb poders màgics. Altres simplement d’aparença horrorosa o còmica.
Una Babel d’organismes vius que tu i els teus companys us haureu d’encarregar de crear i organitzar. Una WünderKammer.
Què és una WünderKammer?
Els segles XVI i XVII, es va posar de moda una afició estranya entre les persones riques: destinar una sala de la casa a acumular en vitrines objectes curiosos. Minerals brillants, flors espectaculars, màscares de tribus de l’altra banda del món i fins i tot pretesos objectes mitològics (banyes d’unicorn, sang de drac). Convidaven amics i coneguts a visitar-les, com a entreteniment, i eren objecte de discussions i comentaris.
Ho van anomenar “Habitació de les meravelles”, o WünderKammer, i hi havia pràcticament competències per veure qui tenia la WünderKammer més interessant, i per ser convidat a veure les WünderKammer de més èxit.
Amb el temps i quan es van començar a acumular cada cop més espècimens, els propietaris de les WünderKammer es van adonar que necessitaven alguna manera d’ordenar-les i molt més espai.
De mica en mica, amb l’ajut de la taxonomia, la part de la ciència que s’ocupa de classificar els éssers vius, les WünderKammer es van anar convertint en el que avui coneixem com a Museus d’Història Natural, que es diferencien de les WünderKammer en que són (gairebé sempre) públics, no contenen objectes mitològics i els espècimens hi estan classificats científicament.
I en aquesta activitat et convidem a … construir una WunderKammer, en format digital!!
La teva missió
Entre tots haureu de crear la WünderKammer digital sobre éssers vius el més interessant que pugueu!
Per a fer-ho, treballareu en equips de 3 persones, i cada equip haurà de construir 5 panells virtuals.
5 Panells Virtuals
Hauràs d’escollir de quin organisme viu fas cadascun dels panells, tenint present que has d’incloure:
- un ésser viu real que sembli imaginari (que sigui el més estrany possible).
- un ésser viu imaginari que sembli real (he de ser mitològic o històric, no te’l pots inventar).
- una espècie fòssil.
- un ésser viu que tingui relació amb la biodiversitat (espècie amenaçada, espècie invasora,…).
- una espècie autòtrofa.
5 Tipus de continguts
A cada panell hi ha d’haver, sobre l’organisme que hagis escollit, 5 continguts diferents:
- Una imatge (fotografia)
- Classificació taxonòmica (justificada)
- Tres dibuixos científics que n’il·lustrin algun aspecte d’especial valor museístic.
- Ecologia de l’organisme (relacions amb altres espècies)
- Fisiologia de l’organisme (nutrició, reproducció i relació)
Recursos: Exemple de panell virtual (veure document unificat de material per l’alumnat d’aquest projecte)
Fase 0: Creem l’espai de treball i les eines
Abans de començar a treballar en el projecte amb els companys del teu equip, us caldran diverses coses. Formareu diversos equips que s’encarregaran de preparar-les. Un cop les tingueu preparades, les presentareu a la resta de la classe.
Cada membre de l’equip ha d’anar a un dels grups d’experts següents:
Grup d’experts TIC
Responsables d’escollir la plataforma TIC, crear-la i descobrir-ne (vídeos de Youtube, tutorials…) el funcionament (creació i edició de pàgines, inserció d’imatges) i explicar-lo als altres companys.
Algunes plataformes que us poden servir:
Grup d’experts en Taxonomia i Fòssils
Responsables de localitzar pàgines web amb informació sobre fòssils i construir imatges d’arbres taxonòmics que puguin servir de referència per a classificar els éssers vius, un de general (amb tots els regnes) i un per a cadascun dels Cinc Regnes dels éssers vius (Monera, Protoctista, Fongs, Vegetals, Animals).
Grup d’experts en Dibuix científic i Documentació
Responsables de localitzar pàgines i recursos relacionats amb el dibuix científic i elaborar una guia sobre com fer dibuixos científics i com citar les fonts de les informacions.
Fase 1: Creem els nostres Panells
En aquesta fase treballareu per els equips de tres formats inicialment. En principi, heu de comptar amb un expert de cadascuna de les vessants tècniques del projecte (TIC, Taxonomia i fòssils, Dibuix i documentació). Ja saps que la teva missió és construir 5 panells que continguin diversos tipus d’éssers vius.
Com fer els panells:
Cada panell ha de ser una pàgina, post o espai on has d’incloure has d’incloure els següents elements:
- Nom del panell (el nom científic de l’espècie)
- El nom comú de l’espècie, en català i en anglès.
- Una imatge (fotografia).
- Tres dibuixos de l’ésser viu en tres situacions que expliquin moments importants de les seves funcions vitals (alimentar-se, reproduir-se, relacionar-se). Amb una frase explicant (amb termes correctes) què es veu als dibuixos.
- Comentaris sobre la seva fisiologia i morfologia (mida, alimentació, respiració, fotosíntesi,…). És unicel·lular o pluricel·lular? És procariota o eucariota? Quina forma té? Té sempre aquesta forma, o fa metamorfosis? Quina mida acostuma a tenir? Té apèndixs o cavitats especials?
- Com es reprodueix? Quin és el seu cicle reproductiu? Té reproducció sexual o asexual? És ovípar, vivípar, o ovovivípar? Es reprodueix per llavors, espores o rizomes?
- Com s’alimenta? És autòtrof o heteròtrof? Fa digestió interna o externa? Fa la fotosíntesi? És carnívor? Herbívor? Respira per pulmons, per la pell, per estomes, per tràquees o per brànquies?
- Com es relaciona? Quins òrgans (antenes, ulls, arrels, …) fa servir per a captar estímuls del medi? I per a desplaçar-se o moure’s? I per a emetre missatges? (codis de colors, formes o moviments especials,..).
- Comentaris sobre la seva ecologia (on viu, de què s’alimenta, quin entorn necessita,..). Quina relació té amb els éssers vius que l’envolten i el medi ambient? És paràsit, simbiont o sapròfit? És depredador? És terrestre, o aquàtic?
- Una classificació. A quin regne pertany? A quin fílum? (no només el regne, sinó fins arribar almenys al nivell d’ordre) i un justificació de la classificació en funció de les seves característiques visibles. (“És artròpode perquè té exoesquelet articulat”…).
- 10 etiquetes que descriguin peculiaritats del l’ésser viu.
- Un apartat de referències on posareu les pàgines web d’on heu tret les imatges i presentació.
Recursos
- Panell d’exemple WünderKammer (veure document unificat de material per l’alumnat d’aquest projecte)
- Termes específics de vocabulari que et poden ser útils:
Pulmons, brànquies, tràquees, ovípar, vivípar, ovovivípar, sexual, asexual, autòtrof, heteròtrof, herbívor, carnívor, digestió interna, digestió externa, ulls, antenes, pedipalps,
Depredador, sapròfit, paràsit, simbiont, …
Vertebrat, invertebrat, artròpode, mol·lusc, equinoderm, gimnosperma, angiosperma…
Metamorfosi, dimorfisme,…
- Per a confirmar si ho heu fet bé, reviseu els panells a mesura que els aneu construint amb l’ajut de la Rúbrica que teniu a la vostra disposició a l’apartat d’Avaluació.
Fase 2: Revisem la qualitat del Panells
Un cop acabats els panells, revisarem la feina feta per a corregir les coses que ens faltin.
Etapa 1: Cada equip s’encarregarà de revisar els panells d’un altre equip i proposar-li millores. Per a fer-ho:
- Consulteu la Rúbrica d’avaluació dels panells (veure a material unificat per l’alumnat d’aquest projecte).
- Escriviu un breu missatge en cadascun dels panells que reviseu, proposant quins aspectes caldria millorar.
- Doneu una qualificació provisional als panells.
Etapa 2: Cada equip resoldrà les mancances dels seus panells.
- Consulteu les propostes de millora que heu rebut per als vostres panells.
- Feu les modificacions necessàries.
- Confirmeu de nou amb la Rúbrica que els panells estan llestos.
Fase 3: Creem una col·lecció
En els museus, els espècimens no solen estar exposats seguint exclusivament la seva classificació taxonòmica. Sovint hi ha exposicions temàtiques sobre organismes verinosos, organismes caçadors, organismes del desert, organismes voladors, organismes d’ambients humits…
En aquesta etapa creareu per equips una col·lecció a partir dels organismes de la WünderKammer que heu creat entre tots. Haureu de crear un panell on presenteu una col·lecció.
Procés
- Visita la WünderKammer que heu creat entre tots i anota els espècimens que trobis més interessants.
- Identifica un punt d’interès que et permeti agrupar i presentar de manera atractiva com a mínim 6 organismes. No pot ser una agrupació taxonómica, ha de fer referència a característiques curioses..
Producte
Un Panell al que posareu un Títol de col·lecció. Sigueu imaginatius i feu que sigui un títol atractiu.
Hi ha d’haver:
- Un text breu (5 línies) explicant de què tracta la col·lecció i presentant-la breument.
- Un llistat (i els enllaços) de com a mínim 6 éssers vius que comparteixin alguna característica interessant.
Avaluació
Descarregar i veure rúbrica al material per l’alumnat. Aquesta rúbrica et permetrà valorar i puntuar els diferents Panells.
Guia didàctica per al professorat
Està disponible una descripció de l’aplicació de l’activitat a l’article:
WünderKammer Project: Un contexto museístico de enseñanza de la clasificación de los seres vivos. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales (2016) 86, 55-63. Collado, F., Collado, M., Domènech-Casal, J. Descàrrega article complet a: https://app.box.com/files/0/f/92370669/1/f_99211274809
L’activitat i la seva aplicació també es descriuen al llibre:
- Aprenentatge Basat en Projectes, Treballs Pràctics i controvèrsies. 28 experiències i reflexions per a ensenyar Ciències. J.Domènech Casal. Rosa Sensat, Barcelona.
- Aprendizaje Basado en Proyectos, Trabajos prácticos y Controversias. 28 experiencias y reflexiones para enseñar Ciencias. J.Domènech Casal. Octaedro, Barcelona.
Descripció de la proposta
La proposta es dirigeix a alumnat de 1 ESO. Es proposa als alumnes treballar per equips de 3 alumnes per a construir de manera col·laborativa un Museu Virtual, de manera que cada equip crea alguns panells del museu, cadascun dedicat a un tipus diferent d’organisme (organismes reals però que semblin imaginaris, imaginaris que sembli reals, fòssils, representants de problemàtiques en biodiversitat….).
Després una primera etapa en grups d’experts en què els alumnes dissenyen els aspectes tècnics del projecte, els alumnes treballen en equips base amb l’ajut de panells d’exemple i una rúbrica, per a elaborar un producte col·laboratiu. Com a darrera etapa, cada equip ha de relacionar produccions pròpies i alienes per a crear col·leccions temàtiques dins el Museu Virtual.
L’activitat s’emmarca dins la metodologia ABP (Aprenentatge Basat en Projectes), segueix diferents organitzacions d’aula i permet la seva adaptació de forma senzilla.
Hi ha també una versió de l’activitat en format DOSSIER DE L’ALUMNE/A més acompanyada, disponible per a la seva descàrrega al material per l’alumnat d’aquest projecte.
Objectius d’aprenentatge:
- Treballar la classificació i nomenclatura dels éssers vius des de la problematització.
- Promoure l’ús del lèxic específic per a descodificar la realitat biològica.
- Connectar la biodiversitat amb els seus aspectes ecològics i fisiològics.
- Desenvolupar actituds i habilitats de recerca i anàlisi crítica de la informació i el treball en equip.
Calendari de sessions:
El calendari depèn de l’hàbit que tinguin els alumnes a treballar per projectes. En línies generals, es pot seguir la distribució següent:
Presentació i Fase 0: 3 sessions.
Fase 1: 4 sessions + Deures.
Fase 2: 1 sessió (important no fer-la com a deures, sinó a l’aula).
Fase 3: dues sessions.
a aquest calendari cal afegir-hi 2 ó 3 sessions de classe intercalades en les que es tracta amb els alumnes la Classificació i Taxonomia dels éssers vius en Cinc Regnes, la nomenclatura Linneana i les jerarquies taxonómiques.
Materials necessaris:
- És necessari disposar d’un ordinador per cada tres alumnes.
- Cal que els alumnes tinguin també un manual o llibre de text que els permeti organitzar-se de manera ràpida sobre la taxonomia dels éssers vius i veure exemples representatius de cada tàxon.
Indicacions d’aplicació:
- A la fase 0 convé que hi hagi dos grups d’experts de cada ítem; d’aquesta manera assegurem que hi ha una massa crítica de coneixement expert suficient per a tirar endavant el projecte. El professor pot substituir aquesta etapa i ser ell mateix qui proporcioni aquest coneixement expert, però no es recomana, ja que va en contra de l’apropiació del projecte per part dels alumnes.
- És molt necessari que el professor/a estigui disponible en l’inici de la Fase 1. Distribuir en etapes els elements dels diferents Panells ajuda els alumnes a organitzar-se “Avui creem els panells, hi posem el títol, la imatge i decidim quins dibuixos farem“.
- Vincular l’Etapa 3 a una presentació dels materials a un espai extern a l’escola (biblioteca municipal, escola de primària,…) dóna valor al projecte i afavoreix la implicació de l’alumnat.
- En la mesura del possible, convé vincular l’activitat a la visita a algun museu físic, o finsi tot l’encàrrec de museitzar digitalment col·leccions reals de museus reals.
Mostres de treball dels alumnes:
Estan disponibles mostres dels treballs d’alumnes, només per a professors. Cal sol·licitar-hi l’accés.
Crèdits, Llicències i Contacte
Aquesta pàgina i la seqüència didàctica que conté han estat dissenyades per Jordi Domènech Casal, professor de Secundària al Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, i ha estat dissenyada perquè es pugui proposar directament a l’alumnat com a activitat seguint el format proposat per Bernie Dodge per a les WebQuest.
L’activitat ha estat catalogada a l’Aplicació de Recursos al Currículum, del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Forma part del projecte C3 d’ensenyament de les ciències i constitueix una prova pilot per a la creació d’un Museu Virtual Inter-Escolar.
Llicències
El text, l’activitat i la pàgina: Creative Commons (CC BY-NC 3.0) S’ofereixen de manera lliure. Es permet el seu ús i modificació, citant-ne l’autoria. No és permès el seu ús comercial.
Les imatges usades com a base per a crear les imatges d’aquest lloc web han estat extretes de WiKiMedia Commons, i estan subjectes a la seva pròpia llicència.
Disclaimer: aquest lloc web i les activitats que el componen s’ofereixen amb fins educatius i sense ànim de lucre. Si penseu que algun material o imatge vulnera drets d’autor, és totalment involuntari i us agrairé que m’ho feu-m’ho saber.