Llegir no és el mateix quan es llegeix a les ciències,

• Perquè es llegeixen textos diferents (articles, protocols,…)
  • Perquè els textos es llegeixen amb objectius diferents (descartar una hipòtesis, confirmar un model…)
  • Perquè les paraules no signifiquen el mateix,
  • I per una pila de raons més que estic llegint*,

per tot això…Llegir no és el mateix quan es llegeix a les ciències.

*Així que comparteixo |  recopilo  |  #recomano una sèrie d’articles i publicacions que trobo interessants i que ofereixo…

…per a profes de #Ciències

que vulguin #Llegir

sobre com cal #Llegir

a les #Ciències.

Marbà, A., Márquez, C., Sanmartí, N. (2009).¿Qué implica leer en clase de ciencias? Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 59, 102-111

Els textos com a matèria prima per a construir significat i models científics. Cal llegir amb algun objectiu, en el marc d’activitats on es distingeixin nivells de lectura (literal, inferencial, avaluativa, creativa) s’estimuli la lectura crítica (de textos i dades) i les dinàmiques de construcció de coneixement al voltant de textos (lectura cooperativa).

Prat, A., Márquez, C., Marbà, A. (2008). Literacitat científica i lectura. Temps d’Educació, 34.

La lectura crítica com a eina per a capacitar científicament els alumnes, articulada en activitats que impliquin una metareflexió del procés de lectura partint de lectures pròpies de les ciències, com un guió de pràctiques, un tema del llibre de text i formular preguntes a partir d’un text. Text CRÍTIC com a bastida didàctica en la lectura de publicitat. La lectura no només com a descodificació, sinó com a interpretació en un marc, el model científic.

Sanmartí, N. (2011) Leer para aprender ciencias. Leer.es. Ministerio de Educación.

Llegir per a plantejar-se preguntes i a partir de les preguntes, com a paradigma de lectura per a les ciències. Orientacions per a la formulació de bones preguntes i la importància de problematitzar les lectures i promoure la lectura crítica, desglossada en etapes: Abans de la lectura/ durant la lectura / després de la lectura amb consideració al significat d’aquestes etapes en el procés de creació del coneixement científic.

Domènech-Casal, J. (2019). Apuntes lingüísticos para el tránsito a la competencia científica. Leer para indagar en el aula de ciencias. Didacticae, Revista de Investigación en Didácticas Específicas, 5, 85-98.

El desarrollo de la competencia científica implica aspectos conceptuales, procedimentales, y epistémicos, además de perspectivas vinculadas al desarrollo de la ciudadanía. El despliegue de la competencia científica se está llevando a cabo incorporando nuevas metodologías como la Indagación. Esta transición didáctica requiere también una transición en el modo en que los aspectos lingüísticos de la competencia científica son tratados en el aula de ciencias. Se proponen varias actividades y enfoques prácticos para el desarrollo de la competencia científica mediante herramientas lingüísticas para lectura en la clase de ciencias.

Márquez, C., Prat, A. (2005). Leer en clase de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 23(3), 431–440

La lectura de textos científics és complexa, no només per el lèxic específic que hi apareix, sinó també perquè la informació sol estar “comprimida”. Els textos dialògics, destinats a pensar sobre el que es llegeix, els textos multimodals, on la imatge està imbricada en el text i en el model abstracte que hi ha al darrera, com a característiques de textos a les ciències. Diverses estratègies per entomar aquestes oportunitats, organitzant la interacció entre els alumnes, els tipus de preguntes sobre el/s texts, o la meta-reflexió sobre el procés de lectura, vies eficaces per a llegir ciències.

Roca, M. Les preguntes a les classes de ciències. Revista Ciències, 2, 31-33.

Les preguntes que fem a classe o les dels llibres de text solen demanar sobre els components, l’estructura o el funcionament d’un fet o fenomen, sobre el per què de les característiques o processos, o sobre la teoria o les explicacions generals.

——————————————————————-

Aniré actualitzant aquesta entrada que, de moment, dedico als profes de l’EduWikiLab que aquest curs 2014-2015 es barallen amb la lectura a les ciències, i als profes de la formació de Llegir per Aprendre que es barallen amb les ciències, llegint.

=================

Potser t’interessen altres compilacions temàtiques elaborades “Per a profes de #Ciències que…”.

O diverses revistes sobre didàctica de les ciències, amb accés obert i gratuït: Biblioteca EduWikiLab de Revistes de Didàctica de les Ciències.