El projecte CRASH s’ubica en el context dels accidents de trànsit. Els alumnes actuen com a pèrits que han de validar si són físicament possibles les descripcions dels accidents que fan els diferents conductors implicats, que defensen versions contraposades.

Partint de diferents evidències de l’escenari dels accidents (posició i massa dels cotxes, testimonis,…) amb l’ajut de diferents eines (rampes, simuladors virtuals…) els alumnes han de determinar experimentalment quina reconstrucció de l’accident és plausible i preparar la seva exposició com a pèrits en el el judici que culmina l’activitat, en què han d’establir el nivell de fiabilitat de les seves conclusions.

L’activitat treballa (sense fórmules) els conceptes de cinemàtica i dinàmica corresponents a 2 d’ESO (velocitat, acceleració, principis de la dinàmica, fregament…) i aspectes com la representació gràfica, la correlació i les mitjanes i ha estat aplicada a diversos instituts de secundària, entre ells l’Institut Marta Estrada, de Granollers, l’Institut Les Vinyes, de Castellbisbal, i l’Institut

L’activitat ha estat desenvolupada cooperativament entre prop de 10 docents, en diverses etapes: al node #tauronsindagadors del #betacamp16 i el grup de treball EduWikiLab.

Els materials de l’activitat es poden descarregar en format editable a: https://app.box.com/s/nbndtbffmjh8l7iudvjyjriuoub3xxwz

S’hi inclouen dos articles publicats sobre l’experiència:

  • CRASH: un proyecto de enseñanza de cinemática y dinámica en el contexto del análisis pericial de accidentes. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 15 (2), 2103, 1-17 (2018). Jordi Domènech-Casal, Jesús Gasco, Pere Royo, Santi Vilches. https://wp.me/p25seH-xf 
  • Análisis del uso de un simulador de colisiones para resolver un accidente de tráfico. Enseñanza de las Ciencias 39(3), 1-20. Víctor López-Simó i David Ferrer-Sánchez, https://ensciencias.uab.cat/article/view/ep-lopez-ferrer/3330-pdf-es